ایرانیان جهان
استرس گرمایی تهدیدی فراروی انسان ها
سه شنبه 26 تیر 1397 - 7:06:56 AM
ایرنا
ایرانیان جهان- براساس اعلام محققان گروه غیر انتفاعی انرژی پایدار برای همه گروه ها، از آنجا که گرمایش جهانی دمای هوا را بیش از پیش افزایش می دهد، بیش از یک میلیارد نفر در جهان به دلیل افزایش گرما و کمبود دستگاه های تهویه مطبوع و یا خنک کننده هایی که بتوانند افراد را خنک کنند و مواد غذایی و داروها را خنک نگاه دارند، در معرض گرمازدگی (ابتلا به استرس گرمایی ) قرار دارند.
دمای معمولی بدن بین 36تا 38 است؛ وقتی این دما از این حد بالاتر رود بدن با آزاد کردن مقداری گرما واکنش نشان می دهد. اگر گرمای وارده به بدن بیشتر از حدی باشد که بدن بتواند با دفع گرما دمای خود را کاهش دهد بدن شروع به گرم شدن می کند و شخص به استرس گرمایی نزدیک می شود که سلامتی را تهدید می کند.
همچنین بر اساس گزارش محققان، افزایش تقاضای برق برای یخچال ها، فن ها و سایر تجهیزات، به نوبه خود وضعیت تغییر اقلیمی ناشی از فعالیت انسان را تشدید می کند، مگر اینکه سوخت ژنراتورهای برق از مصرف سوخت فسیلی به انرژی های پاکیزه تر تغییر کند.
این گزارش می افزاید که در میان 7.6 میلیارد نفر جمعیت جهان، حدود 1.1 میلیارد نفر در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین - 470 میلیون در مناطق روستایی و 630 میلیون نفر در شهرها - در معرض خطر هستند.

***راه حل های ساده برای کمک به خنک شدن
در گزارش جدید همچنین آمده است، بر اساس یک نظرسنجی از 52 کشور، اهالی هند، چین، موزامبیک، سودان، نیجریه، برزیل، پاکستان، اندونزی و بنگلادش، در معرض بیشترین خطر ناشی از تبعات گرمایش جهانی قرار دارند.
`راشل کیت` رییس گروه انرژی پایدار برای همه گروه ها و نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد برای تامین انرژی پایدار برای همه، گفت: از این پس، موضوع خنک شدن بیش از پیش اهمیت پیدا می کند.
کیت با اشاره به اینکه خنک کننده ها باید فوق کارآمد شوند، گفت: شرکت ها می توانند برای مثال، سیستم های تهویه مطبوع هوا که کم هزینه و با کارایی بالا هستند، برای رفع نیاز طبقات اجتماعی متوسط در کشورهای گرمسیر، ابداع و ارائه کنند و از این طریق به بازارهای بزرگ راه یابند.
وی ادامه داد: همچنین راه حل های ساده تر، از قبیل استفاده از رنگ سفید برای سقف ساختمان ها که نور خورشید را بازتاب می دهد، و یا طراحی مجدد ساختمان ها به نحوی که به گرما اجازه خروج دهد، در این راستا کمک کننده خواهد بود.

***38 هزار مرگ بیشتر در سال
براساس اعلام محققان، استرس گرمایی مرتبط با تغییر اوضاع اقلیمی جهان احتمالا در فواصل زمانی سال های 2030 تا 2050 موجب 38 هزار مرگ اضافه در سال می شود.
بروز یک موج گرمایی در ماه مه در کراچی پاکستان که دمای هوا را با بالای 40 درجه رساند، بیش از 60 نفر جان خود را از دست دادند.
این مطالعه نشان داد: در مناطق دورافتاده در کشورهای گرمسیر بسیاری از افراد از برق و امکانات درمانگاهی محروم هستند و اغلب قادر به نگهداری واکسن ها و یا داروهای مورد نیاز کودکان نیستند. همچنین در محله های پرجمعیت شهرها، ارائه برق اغلب به صورت متناوب است.
هفته گذشته مطالعه محققان دانشگاه بیرمنگام در انگلیس نشان داد که تعداد دستگاه های خنک کننده تا سال 2050 چهار برابر می شود و می تواند به 14 میلیارد دستگاه در جهان برسد که همین امر مصرف انرژی را بیش از پیش می کند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/11342/استرس-گرمایی-تهدیدی-فراروی-انسان-ها
بستن   چاپ