ایرانیان جهان
مازندران ، طرح غربالگری سرطان دهان را اجرایی کرد
چهارشنبه 27 تیر 1397 - 8:20:03 AM
ایرنا
ایرانیان جهان- غربالگری سرطان دهان از برنامه های جامع کشوری معاونت تحقیقات وزارت بهداشت ، درمان و علوم پزشکی است .
سرطان دهان در رتبه بندی مجامع بین المللی پزشکی در جایگاه هفتم پرشیوع ترین سرطان ها قرار دارد .
طرح ملی غربالگری سرطان دهان را دانشگاه علوم پزشکی مازندران با همکاری دانشکده دندانپزشکی ساری به اجرا گذاشته است .
مسئولان این دانشگاه علت پیشگام شدن در اجرای این طرح ملی را رتبه داری مازندران در ابتلای شهروندانش به بعضی از سرطان ها همچون سرطان دستگاه گوارش اعلام کرده اند.
معاون دانشکده دندانپزشکی ساری گفت که برای اجرای این طرح تیم 10 نفره ای متشکل از اعضای هیات علمی بخش دهان ، پرستاران و محققان معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تشکیل شده و فعالیتشان را در محل دانشکده دندانپزشکی ساری آغاز کرده اند.
دکتر فرهاد ثبوتی افزود : این تیم افراد بالای 15 سال را به عنوان جامعه هدف برای اجرای این طرح غربالگری می کند.
این متخصص دندانپزشکی در باره چگونگی مراجعه افراد برای غربالگری هم توضیح داد : با هماهنگی دندانپزشکان عمومی و پزشکان خانواده مازندران ، بیمارانی که دارای زخم سفید و قرمز دهان هستند به بخش غربالگری سرطان دهان واقع در دانشکده دندانپزشکی ساری ارجاع داده می شوند.
وی افزود : علاوه بر این ، افرادی دچار زخم دهان شده و التیام زخمشان بیشتر از دو هفته به درازا کشیده شده ، می بایست به این بخش مراجعه کنند تا اقدامات تشخیصی اولیه برای آنها انجام شود .
ثبوتی با اعلام این که افراد زیر 15 سال نیازی به غربالگری ندارند ، گفت : ابتلا به سرطان دهان در افراد زیر 15 سال دیده نشده است و به همین دلیل نیازی به مراجعه برای غربالگری ندارند .
وی از افراد بالای 15 سالی که دارای زخم دهان بیش از دو هفته ای هستند خواست تا هر روز از ساعت 9 تا 12 به مجموعه غربالگری سرطان دهان دانشکده دندانپزشکی ساری مراجعه کنند تا اقدامات اولیه تشخیصی انجام بشود .
معاون دانشکده دندانپزشکی ساری گفت : در صورتی که ابتلا به سرطان دهان برای تیم مستقر در دانشکده دندانپزشکی ساری مشخص شود ، کارهای درمانی مختلف از جمله جراحی و برداشتن ضایعات انجام می شود تا از گسترش بیماری جلوگیری شود .
وی با اظهار این که در حال حاضر اطلاعات دقیق و جامعی از تعداد مبتلایان به بیماری سرطان دهان و همچنین میزان شیوع آن در مازندران وجود ندارد ، اضافه کرد : با انجام طرح غربالگری و ثبت اطلاعات افراد ، بانک اطلاعات جامعی در این خصوص فراهم می شود .
** مردم ، زخم سفید و قرمز دهان را جدی بگیرند
این دندانپزشک متخصص ارتودنسی همچنین بر جدی گرفتن وجود زخم سفید و قرمز در دهان تاکید کرد و گفت : عامه مردم زخم های سفید و قرمزی را که دهانشان به وجود می آید جدی نمی گیرند و از آن تنها به عنوان ` آفت دهان ` یاد می کنند .
وی افزود : جدی نگرفتن این گونه زخم ها حتی زمانی که التیامشان به درازا می کشد ، سبب می شود تا انواع سرطان های دهان از جمله کف دهان ، اطراف زبان ، حلق و گونه بروز پیدا کند.
معاون دانشکده دندانپزشکی ساری نسبت به کم توجهی با بی اعتنایی به زخم های دهان هشدار داد و گفت : در مازندران بیمارانی مبتلا به سرطان دهان شناسایی شده اند که حتی سرطانی شدن زخم دهانشان را به آفت دهان تعبیر می کردند و متاسفانه جانشان را از دست دادند.
وی با تاکید بر این که سرطان دهان در صورت تشخیص بمویع و انجام اقدام پیشگیرانه می تواند کنترل شود ، از شهروندان خواست تا برای مطلع شدن از نوع زخم های دهانی حتما به دندانپزشکان یا پزشک خانواده خود مراجعه کنند.
** سرطان وراثتی
این دندانپزشک متخصص همچنین گفت که علاوه بر زمینه ارثی ، سیگار و قلیان کشیدن و مصرف الکل نیز از عوامل تشدید کننده سرطان دهان محسوب می شود.
مازندران از نظر شاخص های سلامت دهان و دندان وضع چندان مناسبی ندارد و تا همین چند سال پیش مردم این استان بیشترین دندان های پوسیده را در میان جمعیت کشور در دهانشان داشتند.
رتبه مازندرانی ها به خاطر داشتن دندان پوسیده در دهان با اقداماتی که در چند سال گذشته انجام شد ، به جایگاه سوم رسید ولی همچنان وضعیت خوشایندی نیست .

http://www.ilandnews.ir/fa/News/11394/مازندران-،-طرح-غربالگری-سرطان-دهان-را-اجرایی-کرد
بستن   چاپ