ایرانیان جهان
تلاش مخالفان عمران خان برای برکناری وی در پاکستان
سه شنبه 10 دي 1398 - 12:41:20
ایرانیان جهان - ایرنا / حزب مردم پاکستان به عنوان دومین حزب پیشرو این کشور که دولت ایالتی در جنوب پاکستان را می چرخاند در ادامه تلاش های خود برای آنچه که برکناری «عمران خان» نخست وزیر پاکستان از قدرت می خواند، دست به دامن متحدان دولت شد و آنان را به مشارکت در جبهه ضددولتی دعوت کرد.
دعوای سیاسی این روزهای احزاب در پاکستان پس از تصمیم دولت عمران خان برای اصلاحات در قوانین و اختیارات دیوان ملی احتساب وارد مرحله تازه ای شد.
دیوان ملی احتساب پاکستان (NAB) نهاد مستقلی است که مسئولیت پیگیری مفسدان مالی و پرونده های اختلاس مالی را برعهده دارد. این نهاد تاکنون پرونده های بزرگی را علیه سیاستمداران برجسته مانند "نواز شریف" نخست وزیر پیشین، "آصف علی زرداری" رئیس جمهوری سابق و شخصیت های ارشد سیاسی این کشور تشکیل داده و آنان را به دادگاه کشانده و برخی از این افراد نیز در زندان بسر می برند.
تصمیم اخیر دولت پاکستان برای اصلاح در فعالیت ها و اختیارات این دیوان باعث شد تا احزاب مخالف از جمله حزب مسلم لیگ نواز و حزب مردم، دولت عمران خان را به بازی جدید برای تامین منافع خود متهم کردند.
جناح مخالف پاکستان مدعی است که دولت با تغییر در نوع اختیارات دیوان ملی احتساب درصدد حفاظت از منافع حامیان خود است در حالی که نمایندگان دولت ضمن رد این اتهام تاکید کردند که روند پیگیری پرونده های اختلاس مالی و محاکمه مفسدان هرگز متوقف نخواهد شد.
دعوت مخالفان برای برکناری عمران خان
«بلاول بوتو زرداری» رئیس حزب مردم و فرزند خانم بی نظیربوتو نخست وزیر فقید پاکستان که از مخالفان شدید دولت عمران خان است، بار دیگر مواضع حزب خود برای مقابله با دولت و تقویت تلاش ها برای برکناری حزب تحریک انصاف (حزب حاکم فعلی) از قدرت را تکرار کرد.
زرداری از حزب جنبش متحده قومی به عنوان دومین حزب پیشرو در جنوب پاکستان و از متحدان دولت عمران خان خواست تا برای ساقط کردن دولت با حزب مردم همکاری کند.
رئیس حزب مردم به حزب تحت ائتلاف دولت عمران خان پیشنهاد کرد که در قبال دریافت چند وزارتخانه در ایالت سِند، به نهضت ضددولتی ملحق شده و کمک کند تا عمران خان از قدرت برکنار شود.
«وسیم اختر» شهردار کراچی و از مسئولان ارشد حزب جنبش متحده قدمی در واکنش به پیشنهاد رئیس حزب مردم گفت: حزب ما می تواند پیشنهاد بلاول زرداری مبنی بر ساقط کردن دولت فدرال (دولت مرکزی) در قبال پیوستن به کابینه دولت ایالتی را مورد بررسی قرار دهد.
روزهای اخیر حزب جنبش متحده قومی دولت عمران خان را تهدید کرد که در صورت عدم رسیدگی به مشکلات شهر کراچی، از ائتلاف خارج خواهد شد.
در عین حال هنوز واکنش رسمی و جدی تر از سوی متحدان دولت پاکستان منعکس نشده اما به گفته رئیس فراکسیون دولت در مجلس سنای پاکستان گفت که دولت عمران خان هیچ مشکلی با احزاب ائتلافی ندارد و پیشنهاد مخالفان نشان می دهد که جایگاه آنان در خطر قرار گرفته است.
حزب عمران خان در انتخابات عمومی پاکستان که روز سوم مرداد سال گذشته برگزار شد، با وجود کسب اکثر کرسی های پارلمان از حوزه شهر کراچی نتوانست برای تشکیل دولت به اکثریت کرسی های مجلس مجلس ملی یعنی 172 کرسی دست یابد.
پس از ملحق شدن نمایندگان مستقل به حزب تحریک انصاف و کسب سهمیه ویژه کرسی های مجلس ملی به ویژه ائتلاف با حزب جنبش متحده قومی که دارای 6 نماینده در مجلس ملی بود، عمران خان توانست اکثریت پارلمان را برای تشکیل دولت به دست آورد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/116271/تلاش-مخالفان-عمران-خان-برای-برکناری-وی-در-پاکستان
بستن   چاپ