ایرانیان جهان
تاریخ امضای اولین مرحله از توافق تجاری چین و آمریکا مشخص شد
چهارشنبه 11 دي 1398 - 09:26:27
ایرانیان جهان - ایرنا / رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که اولین مرحله از توافق تجاری واشنگتن و پکن در اواسط ماه ژانویه در کاخ سفید امضاء می‌شود
به گزارش واشنگتن تایمز، ترامپ بعد از تعیین تاریخ امضای مرحله اول توافق تجاری گفت: در آینده به پکن سفر خواهد کرد تا دور دیگری از مذاکرات را با هدف حل سایر نقاط مهم روابط طرفین انجام دهد.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که توافق به اصطلاح "مرحله اول" کوچکتر از توافق جامعی است که ترامپ امیدوار بوده است و بسیاری از ابهامات مسائل بین دو کشور را برای مذاکرات آینده باقی می‌گذارد.
معدود اقتصاد‌دانان نیز انتظار دارند که قبل از انتخابات ریاست جمهوری در سال 2020 قطعنامه "فاز دوم" صورت گیرد.
به گفته ترامپ، مقامات عالی رتبه دولت چین در تاریخ 15 ژانویه (25 دی) در "امضای معامله تجاری بسیار بزرگ و مرحله اول" با چین شرکت خواهند کرد.
به دنبال موافقت چین و آمریکا برای توافق مقدماتی با هدف کاستن از مناقشات تجاری، قرار است یک هیات از چین به ریاست «لیو خه» معاون نخست وزیر و مذاکره کننده ارشد تجاری چین روز شنبه راهی واشنگتن شود تا توافق اولیه را با طرف آمریکایی امضا کند.
سفر این هیات به آمریکا نشان می‌دهد همانطور که قبلا هم اعلام شده بود این توافق از ابتدای سال 2020 میلادی با امضای طرفین رسما به اجرا گذاشته می‌شود.
خودداری آمریکا از اعمال 160 میلیارد دلار تعرفه جدید بر روی کالاهای چین در ماه دسامبر سال 2019 و همچنین موافقت چین با خریدهای کلان اقلام مختلف از جمله 50 میلیارد دلار محصولات کشاورزی نشان می‌دهد طرفین به تعهداتشان تا اینجای کار پایبند بوده‌اند و برای امضای مرحله اول توافق مشکلی ندارند.
از سوی دیگر رابرت لایتهایزر نماینده تجاری آمریکا پیشتر اظهار داشته بود که توافق اولیه جنگ تجاری میان آمریکا و چین در نخستین هفته ماه ژانویه سال 2020 امضا خواهد شد.
دو کشور نزدیک به یک سال است درگیر جنگ تجاری هستند و امضای یک توافقنامه مقدماتی دستکم می‌تواند به منزله یک آتش بس نسبتا طولانی میان طرفین باشد و به آن‌ها امکان بدهد برای برون رفت از این جنگ تجاری راه‌های تازه‌تری پیدا کنند.
نبرد تجاری این دو کشور رسما از ششم جولای سال 2018 شروع شد زمانی که آمریکا بر روی 34 میلیارد دلار از کالاهای چینی تعرفه 25 درصدی وضع کرد و چین همین میزان تعرفه را برای کالاهای آمریکایی در نظر گرفت این مناقشه شدت بیشتری پیدا کرد تا اینکه در روز 23 اوت طرفین بر روی کالاهای یکدیگر به مبلغ 34 میلیارد دلار، 25 درصد تعرفه وضع کردند.
آمریکا 24 سپتامبر سال 2018 حدود 200 میلیارد دلار از کالاهای چین را مشمول تعرفه 10 درصدی کرد و چین بر روی 60 میلیارد دلار از کالاهای آن کشور هم تعرفه وضع نمود.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/116490/تاریخ-امضای-اولین-مرحله-از-توافق-تجاری-چین-و-آمریکا-مشخص-شد
بستن   چاپ