ایرانیان جهان
تبدیل دلار به ابزار تروریستی برای آمریکا
سه شنبه 17 دي 1398 - 10:46:59
ایرانیان جهان - میزان / حتی اروپایی‌ها هم از ترس اینکه آمریکا از ابزار اقتصادی علیه آن‌ها استفاده کند، جرات اظهار نظر مخالف ندارند.
این کارشناس اقتصادی افزود: این تروریسم هم می‌تواند یک حمله نظامی باشد و هم یک اخلال در نظام پولی و یا خیلی عریان‌تر می‌تواند به شکل تحریم باشد.
وی گفت: اگر در گذشته کشور‌های سلطه گر با قدرت نظامی کشور‌ها را وادار به اطاعت و استثمار می‌کردند امروز، چون اشغال نظامی معنا و مفهوم ندارد از ابزار اقتصادی استفاده می‌کنند.
حق شناس ادامه داد: شاید در دنیا گفته شود که آزادترین اقتصاد در جهان یا اقتصاد سرمایه داری که یک وجه از اقتصاد آزاد است در آمریکا یا کشور‌های اروپایی وجود دارد، اما امروز هم آمریکایی‌ها و هم اروپایی‌ها با اینکه شعار می‌دهند و مدعی اجرای تئوری باز در کشور‌های جهان سوم هستند، وقتی زمان عمل فرا می‌رسد از همان تئوری‌ها به نفع اقتصاد خود استفاده می‌کنند.
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: زمانی که تحریم نفتی یا بانکی علیه کشوری اتفاق می‌افتد و فراتر از همه این‌ها سایر کشور‌ها را تهدید می‌کنند که اگر رابطه اقتصادی با دشمنان این کشور‌ها برقرار کنند آن‌ها هم مورد تحریم قرار می‌گیرند، این موضوع از مصادیق بارز سوء استفاده ابزار‌های اقتصادی جهانی به نفع کشور‌های قدرتمند است.
وی تصریح کرد: شاید در زمان قدیم اگر دو کشور می‌جنگیدند آثار آن سریع پیدا می‌شد و قضاوت‌ها هم به راحتی انجام می‌گرفت، اما امروز نظام سلطه به دلیل اینکه اقتصاد آن اقتصاد مسلط در جهان است و پول آن، پول رایج در دنیا است از دلار و یورو بر علیه کشور‌هایی که تمایل به استقلال سیاسی دارند سوءاستفاده می‌کند.
حق شناس با اشاره به کودتای 28 مرداد سال 32 در ایران گفت: آمریکایی‌ها در 28 مرداد با دخالت نظامی به نظام سیاسی کشور اخلال وارد کردند، اما امروز به دلیل اینکه می‌دانند از طریق نظامی و ابزار‌های دیگر نمی‌توانند این اخلال را در روند زندگی مردم ایجاد کنند، از ابزار اقتصادی سوءاستفاده می‌کنند.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه امروز دلار یک ابزار تروریستی برای آمریکایی‌ها شده است، اظهار کرد: صندوق بین المللی پول، بانک جهانی یا سایر نهاده‌های بین المللی تماما ابزار‌های اقتصادی هستند که تبدیل به ابزار ترور اقتصادی آمریکایی‌ها شده است.
وی ادامه داد: حتی اروپایی‌ها هم از ترس اینکه آمریکا از ابزار اقتصادی علیه آن‌ها استفاده کند، جرات اظهار نظر مخالف ندارند و حتی کشور‌هایی که سال‌ها با آمریکا دشمنی داشتند نیز تحت تاثیر این ابزار‌های تروریستی اقتصادی آمریکا قرار دارند.
حق شناس افزود: آمریکایی‌ها در طول 40 سال گذشته با ایران مشکل داشتند، اما با عراق مشکلی نداشتند و در حال حاضر نیز در این کشور حضور دارند، اما همین که مجلس این کشور مصوبه خلاف خواسته آمریکایی‌ها را صادر می‌کند، بلافاصله تهدید به تحریم اقتصادی یا تروریسم اقتصادی می‌شوند، این موارد نشان می‌دهد نظام سلطه نوع ابزارش در طول تاریخ فرق می‌کند، اما خوی استکباری آن هیچوقت تغییر نمی‌کند.
این کارشناس اقتصادی درباره راهکار مبارزه با تروریسم اقتصادی گفت: راهکار نخست اتکا به منابع داخلی است، هر چقدر بتوانیم روی پای خود بیشتر بایستیم و به داخل اتکا کنیم این ابزار تروریستی آثار کمتری دارد.
وی تاکید کرد: به جز اتکا به منابع داخلی باید در انتخاب کشور‌های دوست نیز دقت کنیم و دوستان دائمی داشته باشیم نه اینکه با کوچکترین تهدیدی این دوستان از کشور فاصله بگیرند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/118379/تبدیل-دلار-به-ابزار-تروریستی-برای-آمریکا
بستن   چاپ