ایرانیان جهان
مهار دلار همزمان با سیلی به آمریکا
شنبه 21 دي 1398 - 08:27:30
ایرانیان جهان - خراسان / به رغم شرایط ملتهب روزهای گذشته، نرخ ارز در بازار، در نهایت تا هزار تومان افزایش یافت و سپس کاهشی شد. رئیس کل بانک مرکزی در این باره از تدابیر بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز خبر داد. همتی با اشاره به تغییر روش بانک مرکزی در ماه های گذشته برای کنترل نرخ ارز گفت: مردم فکر می‌کنند بانک مرکزی در حال تزریق ارز به بازار ارز است در حالی که ارز مازاد توسط بانک‌مرکزی جمع آوری شد و اکنون وضع ذخایر ارزی اسکناس ما نسبت به چند سال گذشته بی سابقه است.
به گزارش خبرگزاری فارس، عبدالناصر همتی در هشتمین سالگرد تاسیس کانون صرافان ایرانیان با تقدیر از نقش صرافان در خنثی سازی بخشی از فشارهای اقتصادی کشور در سال ها و ماه های اخیر اظهار کرد: از اوایل سال گذشته تاکنون 36 میلیارد دلار برگشت ارز صادرکنندگان را داشته ایم که عمدتاً از چرخه صرافان بانکی و دیگر صرافان بخش خصوصی بوده است.
وی با اشاره به شرایط چند روز گذشته که در آن انتظارات و شایعاتی مبنی بر نرخ 20 تا 40 یا 45 هزار تومانی نرخ ارز مطرح شد، افزود: بانک مرکزی با برنامه و امکانات ‌و وجود بانک ها وصرافان به عنوان بازوی این بانک از نوسانات پیشگیری کرد و همان طور که شاهد بودیم، نرخ ها کنترل شد و ارز نوسان چشمگیری نداشت که این نشان می دهد مردم ازتمهیدات بانک مرکزی مطمئن بودند.
به گزارش خراسان، نرخ ارز در بازارهای داخلی پس از ترور سردار شهید سلیمانی و نیز تشدید تنش ها بین ایران و آمریکا، روند صعودی به خود گرفت. با این حال، به رغم این که حتی احتمال جنگ مستقیم بین ایران و آمریکا نیز وجود داشت، در مسیر صعودی از بیش از 14 هزار و 100 تومان بالاتر نرفت و هم اینک طبق اعلام برخی منابع، به میانه های کانال 13 هزار تومان برگشته است.
رئیس شورای پول و اعتبار در ادامه سخنان خود به اقدامات انجام شده برای کنترل ارزش ریال اشاره کرد و گفت: از سال گذشته اقدامات جدی در این زمینه انجام دادیم. پیش از این جریان ریال در کشور صحیح نبود. اما با برنامه ریزی جریان ریال کنترل شد و اقدامات سفته بازان و سودجویان نیز تحت کنترل قرار گرفت.
نکته قابل توجه در سخنان همتی، تغییر رویه بانک مرکزی در کنترل بازار ارز است. وی در ادامه سخنان خود گفت: مردم فکر می‌کنند بانک مرکزی در حال تزریق ارز به بازار ارز است در حالی که ارز مازاد در بازار توسط بانک‌مرکزی جمع آوری شد و اکنون وضع ذخایر ارزی ‌ اسکناس ما خیلی بهتر و نسبت به چند سال گذشته بی سابقه است.
رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر این که ما با کنترل قدرت ریال و تامین ارز اجازه نوسان و افزایش قیمت ارز در بازار را نخواهیم داد، اطمینان داد که وضعیت کنونی (ذخایر ارزی بانک مرکزی) خوب بوده و حتی نسبت به قبل نیز بهتر شده است. به گفته وی راه هایی برای فروش نفت و تامین ارز نیز پیدا شده است که آمریکا و متحدانش هیچ کاری نمی توانند (برای بستن آن) انجام دهند.
همتی با اشاره به افت نرخ ارز از شب قبل (چهارشنبه شب) تاکید کرد که نرخ ها در بازار نرخ واقعی نیست و به سمت ارزش ذاتی آن تعدیل می‌شود.
رئیس کل بانک مرکزی در عین حال، توصیه کرد که صرافان فروش بلندمدت ارز نداشته باشند. چرا که ریسک داشته و ممکن است دارایی افراد در معرض خطر قرار گیرد. همچنین افرادی که قصد فعالیت با صرافان، حتی صرافان مجاز را دارند، باید اطمینان و ضمانت های لازم را داشته باشند و مبالغ هنگفت خود را در اختیار هر مجموعه ای نگذارند حتی اگر از بانک مرکزی مجوز داشته باشند. همتی در پایان کنایه ای هم خطاب به برخی صرافی هایی که در مراسم حضور نداشته و بیان شده بود به خاطر باران و برف و مشکلات نیامده اند، داشت و گفت: «به نظرم نیامده و مانده‌اند ارزهاشون را که باد کرده رد کنند!»

http://www.ilandnews.ir/fa/News/118956/مهار-دلار-همزمان-با-سیلی-به-آمریکا
بستن   چاپ