ایرانیان جهان
10 راهکار 28 اقتصاددان جوان برای بهبود وضعیت اقتصادی در شرایط تحریمی
شنبه 28 دي 1398 - 08:34:20
ایرانیان جهان - خراسان / اظهارات رئیس جمهور در مجمع عمومی بانک مرکزی که گفته بود: «بلد نیستم بدون توجه به سیاست خارجی و در شرایطی که تحریم های بین المللی به ما فشار می آورد، مشکلات اقتصاد را حل کنم، اگر اقتصاددانی بلد است، به ما بگوید» با واکنش کارشناسان اقتصادی مواجه شد.
حجت الاسلام و المسلمین روحانی در پنجاه و نهمین مجمع عمومی بانک مرکزی به بیان مروری بر اقدامات سال های اخیر دولت پرداخت. وی بر لزوم توجه به سیاست خارجی در زمینه حل مشکلات داخلی تاکید کرد و گفت: «ما می دانستیم که بخشی از اقتصاد ما وصل به سیاست خارجی است. اگر کسی بگوید من به سیاست خارجی کار ندارم، به دنیا کار ندارم، کاملاً درونگرا هستم، داخل دروازه ها(ی کشور)م فکر می کنم، (و در عین حال) همه مشکلات اقتصادم را حل می کنم، (بگوید). من بلد نیستم البته اقتصاددان هم نیستم. اگر اقتصاددانی بلد است، بیاید به ما بگوید. این اظهارات عمدتاً با تاکید بر عبارت «بلد نیستم» با واکنش کارشناسان اقتصادی مواجه شد. به گزارش تسنیم، احسان خاندوزی اقتصاددان در این زمینه اظهار کرد: «اخیراً از بخش های صنعتی درگیر تحریم، مهمان داشتم، می‌گفتند: مشکل ما کارشکنی دولت است
و گرنه یاد گرفته ایم با تحریم چه کنیم...چرا هنوز رئیس جمهور فکر می‌کنند ریشه مشکلات، خارجی است؟ چرا به قدری که کارشناسان گفته اند، موانع داخل را برنمی‌دارد؟ شاید می‌فهمند، اما این دعوا به نفعشان است.»
مجید شاکری دیگر کارشناس اقتصادی نیز به این سخنان در چند یادداشت توئیتری واکنش نشان داد. وی با ارائه مثال های نقضی از شرایط نامساعد اقتصاد به رغم دوران خوب سیاست خارجی گفت: «در اوج برجام ال سی گشایش شده سالانه بانک مرکزی کمتر از روزهای قبل از برجام بود. در سال اجرای برجام رشد شش ماهه بدون نفت زیر یک درصد بود. عدد سرمایه خارجی جذب شده در این سال کمتر از میانگین سال های تحریم بود. فارغ از وضع سیاست خارجی، شما اساساً بلد نیستید.»
در این حال، 28 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و پژوهشگران اقتصاد ایران در واکنش به اظهارات رئیس جمهور و در نامه ای خطاب به وی، 10 راهکار برای نجات اقتصاد ایران بدون کمک خارجی را پیشنهاد کردند. به گزارش فارس، در این نامه با بیان این که کثیری از کارآفرینان و کارشناسان کشور تاکید دارند مشکلات اصلی اقتصاد کشور، بیشتر ناشی از سوء مدیریت و «تحریم داخلی» است نه خارجی، 10 راهکار کم هزینه و موثر در کوتاه مدت که بدون تکیه بر خارج، می توان اقتصاد ایران را از بن بست فعلی نجات داد، به شرح زیر فهرست شده است:
«1. صدور مجوزهای کسب وکار را سهل و انحصار دسترسی به شغل را حذف کنید، 2. همه سفارتخانه های ایران را مامورکنید با تمام توان به کمک صادرکنندگان کالاها و خدمات ایرانی بشتابند، 3. بانک ها را از خرید و نگهداری املاک و رقابت با یکدیگر برای بالابردن نرخ سود سپرده منع کنید، 4. بازار سرمایه را مامور کنید با استفاده از ابزارهای جدید مالی و تسهیل انتشار اوراق، نقدینگی موجود را به سوی تولید هدایت کند، 5. به سازمان «تامین اجتماعی» دستور دهید به جای فشار غیرقانونی بر واحدهای تولیدی برای تامین مخارجش، هزینه های زایدش را مهار کند و جلوی هدر رفتن منابعش را بگیرد، 6. به بانک مرکزی دستور دهید با روش های نوین جایگزین سوئیفت نظیر رمزارزها، پیمان های پولی دوجانبه با شرکای اصلی تجاری و... تحریم های بانکی کشور را کم اثر کند، 7. وزارت کشور را مامور کنید با اجرای ماده16 قانون بهبود محیط کسب وکار، برای تولیدکنندگان کوچک ایرانی، بازار و امکان فروش فراهم کند، 8. در تصمیم 3 ماه پیش تان درباره بنزین بازنگری و دستور فرمایید سهمیه بنزین، به جای هر خودرو، به هر کارت ملی تخصیص یابد و نرخ بنزین خارج از سهمیه، از سازوکار عرضه و تقاضای سهمیه ها به دست آید، 9. با شناسنامه دار کردن همه تراکنش های بانکی و تلفیق بانک های اطلاعاتی موجود، از حدود 100هزار میلیارد تومان فرارمالیاتی ثروتمندان جلوگیری و کسر بودجه موجود را جبران کنید. فردی را هم که 7 سال پیش به شما تلقین کرد نباید در حساب های شهروندان سرک کشید، برای همیشه از خود برانید، 10. با تصویب و اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه، تقاضای سوداگری را از بازارهای خودرو، مسکن، طلا و ارز بیرون کنید تا سرمایه های مردم به جای سوداگری های ضدتولیدی، به سوی تولید هدایت شوند.»
در خاتمه تاکید شده است: «بدیهی است توسعه روابط سیاسی با همه دولت هایی که به طور متقابل به کشور ما احترام می گذارند هم، به نفع اقتصاد ایران است و باید همچنان در دستور کار دولت محترم باشد.»

http://www.ilandnews.ir/fa/News/120294/10-راهکار-28-اقتصاددان-جوان-برای-بهبود-وضعیت-اقتصادی-در-شرایط-تحریمی
بستن   چاپ