ایرانیان جهان
اکونومیست؛ جهان از دست دلار خسته شده است
دوشنبه 30 دي 1398 - 09:18:15
ایرانیان جهان - خراسان / «خلع ید کردن دلار»؛ عبارتی است که هفته‌نامه اکونومیست در شماره جدید خود از طریق آن به سوءاستفاده‌های دونالد ترامپ از قدرت مالی آمریکا، کنایه زده و با اشاره به واکنش کشورها برای کاهش دلار در ذخایر ارزی و مبادلات تجاری خود، سوء استفاده آمریکا از اسلحه دلار را موجب تزلزل قدرت مالی این کشور دانسته است.
به گزارش اکونومیست این مطلب را نقل کرده و آورده است: از سال 1950 که دلار به عنوان ارز مسلط در دنیا جای خود را پیدا کرد، واضح بود که آمریکا به عنوان تنها ابرقدرت مالی، نفوذ گسترده ای بر سرنوشت اقتصادی کشورهای دیگر خواهد داشت. دلار هم اینک در سطح جهانی به عنوان واحد محاسبه، منبع ارزش مبادلات استفاده می‌شود. حداقل نیمی از صورت‌حساب‌های فرامرزی به دلار صادر می‌شوند. این پنج برابر سهم آمریکا از واردات کالا در جهان و سه برابر سهم صادرات آن است. دلار ارز ترجیحی بانک‌های مرکزی و بازارهای سرمایه است. حدود دو سوم اوراق بهادار جهان و ذخایر ارزی را دلار تشکیل می دهد و می توان گفت در یک نگاه کلی، ریتم مالی جهان، آمریکایی است.
با این حال، تنها در دوران ریاست جمهوری ترامپ، آمریکا مدام از این قدرت برای درگیری در جنگ های مالی استفاده کرده است به طوری که هم اینک این کشور 30 برنامه فعال در زمینه تحریم های مالی و تجاری دارد. از آن جمله می توان به تحریم های ایران، محدودیت عراق در زمینه دسترسی به درآمدهای نفتی اش و فشار شدید به کشورهایی نظیر کره شمالی، روسیه، ترکیه و ونزوئلا اشاره کرد. این گزارش در ادامه به تبعات سوء استفاده های آمریکا و مشخصاً ترامپ از دلار اشاره کرده و با بیان این که آمریکایی ها با دست خودشان کشورهای دیگر را به دنبال رهایی از هژمونی مالی آمریکا کشانده اند، افزوده است: در عصر جدید آزمایش های مالی بین المللی کشورها به دلار زدایی از دارایی ها، انجام معاملات تجاری با ارزهای محلی و سازو کار‌های جدید پرداخت‌های تجاری و ارزهای دیجیتال روی آورده اند. از جمله این که در ماه ژوئن، روسای جمهور چین و روسیه اعلام کردند که پرداخت‌هایشان را با ارزهای کشورهای خودشان انجام خواهند داد.
اکونومیست در ادامه به اقدامات روسیه برای دلارزدایی از سال 2013 ، کاهش سهم دلار در ذخایر ارزی این کشور از 40 درصد به 24 درصد و همچنین اقدامات چین برای ایجاد سیستم پرداخته و به تسویه حساب‌های شخصی به عنوان کلیپس به عنوان جایگزین سوئیفت اشاره کرده و نوشته است: علاوه بر چین و روسیه، به تازگی در حاشیه یک اجلاس، مقامات ایران، مالزی، ترکیه و قطر نیز پیشنهاد استفاده از ارزهای دیجیتال، ارزهای ملی و طلا را برای معاملات تجاری‌شان مطرح کرده‌اند.اکونومیست در جمع بندی مقاله خود، به عبارتی به نقل از جک لو وزیر سابق خزانه داری آمریکا، هنگامی که در مسند قدرت بود، اشاره و تصریح کرده است: «اشتباه است که فکر کنیم تحریم‌ها کم هزینه‌ هستند. اگر آن‌ ها محیط کسب‌ و کار را بیش از حد پیچیده یا غیرقابل پیش‌بینی کنند، یا اگر آن‌ ها بیش از حد در جریان نقدینگی در جهان دخالت کنند، تراکنش‌های مالی ممکن است که به بیرون از ایالات متحده آمریکا حرکت کند. این مسئله می‌تواند نقش مرکزی ما را در سیستم مالی جهانی تهدید کند.»

http://www.ilandnews.ir/fa/News/120821/اکونومیست؛-جهان-از-دست-دلار-خسته-شده-است
بستن   چاپ