ایرانیان جهان
دادکان توفان کرد
شنبه 5 بهمن 1398 - 13:34:54
ایرانیان جهان - آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
هفته گذشته ورزش کشور تحت تاثیر تصمیم غرض‌ورزانه و سیاسی کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر لغو میزبانی تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا و متعاقب آن اظهار نظرات و واکنش‌ها به این مساله قرار داشت. آنچه از ابتدا مورد نظر نمایندگان ایران و مسئولان ورزش کشور بود ایستادگی بر عزت و اقتدار ایران و عدم حضور در مسابقات یا بازگرداندن حق میزبانی بود، اما پس از نامه‌نگاری و بررسی‌های مجدد نمایندگان ایران در دیدار با دبیرکل AFC ضمن بازگشت به مسابقات و حضور در بازی پلی‌آف در کشور ثالث تضمین میزبانی در دور برگشت بازی‌ها را نیز از AFC دریافت کردند. با این حال برخی مسئولان امر از این مساله چنان یاد می‌کنند که گویا فتح و ظفری رخ داده است. محمد دادکان رئیس پیشین فدراسیون فوتبال با انتقاد از این رویه می‌گوید: «جلسه مدیران باشگاه‌ها با AFC هیچ دستاوردی برای ما نداشته است. کدام پیروزی وقتی AFC برایتان تره هم خرد نمی‌کند؟»
دستاورد پوشالی
هفته گذشته و در شرایطی که نمایندگان کشورمان خود را مهیای حضور در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا می‌نمودند خبری از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا و کمیته مسابقات این نهاد به دست فدراسیون فوتبال و نمایندگان ایران رسید که همگان را حیرت زده کرد. خبر این بود که به دلیل عدم تامین امنیت در ایران حق میزبانی از نمایندگان ایران گرفته و آنها در زمین ثالث برابر حریفان خود صف‌آرایی خواهند کرد. این مساله واکنش‌های سخت و شدیدی را از مسئولان ورزش کشور تا بعضا سیاسیون و توده جامعه در برداشت و در نهایت تصمیم بر این شد که در اقدامی قاطع و هماهنگ 4 نماینده ایران با صدور بیانیه‌ای مشترک از حضور در این مسابقات انصراف دهند تا عزت و اقتدار ملی خدشه‌دار نشود. با این حال برخی حقودانان و صاحبان فن تیم‌ها را از اتخاذ هرگونه موضع احساسی که دارای تبعاتی خاص برای کشورمان بود برحذر داشتند. تبعاتی که طبق قوانین AFC از جریمه نقدی تا محرومیت‌های 2 و 3 ساله را نیز شامل می‌شد. در این راستا نامه‌نگاری‌های بسیاری از سوی وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک با رئیس کنفدراسیون فوتبال و رئیس شورای المپیک آسیا صورت گرفت و در نهایت مقرر شد که مدیران عامل 4 باشگاه به همراه علینژاد معاون قهرمانی وزارت ورزش جهت دیدار با شیخ سلمان به مالزی سفر کنند، اما در همان ابتدای کار مشخص شد که این دیدار باوی صورت نخواهد گرفت و نمایندگان ایران با داتو ویندسور جان دبیرکل AFC به مذاکره خواهند پرداخت. جلسه‌ای که پس از اتمام نمایندگان ایران را بسیار راضی و خشنود نمود و حتی انصاری‌فرد مدیرعامل پرسپولیس آن را «توافق بزرگ» و خلیل‌زاده سرپرست مدیرعاملی استقلال آن را توافق مهم خواندند. در حالی که این همه ماجرا نبود. نگاهی به خواسته‌های AFC از ایران نشان می‌دهد که آنها خواسته بودند بازی‌های پلی‌آف در زمین ثالث یعنی ابتدا قطر و سپس دوبی برگزار گردد و ایرانی‌ها به شرط تایید شرایط در 3 بازی دوم خود میزبان خواهند بود. این در حالی است که پس از دیدار نمایندگان کشورمان با دبیرکل AFC نیز بر روی همین مسائل توافق شد و آنطور که می‌گویند کتبا به باشگاه‌ها ارسال شد. حال پرسش اینجاست که مسئولان ورزش کشور که قاطعانه از عدم حضور در مسابقات یا میزبانی تمامی مسابقات در ایران سخن می‌گفتند اکنون پس از تن دادن به خواسته‌های AFC از کدام دستاورد بزرگ سخن می‌گویند؟ این بی‌برنامگی صرفا به باشگاه‌های حاضر در پلی‌آف ضربه زد و هیچ دستاورد مثبتی نیز برایمان به ارمغان نیاورد.
کدام پیروزی؟
رئیس پیشین فدراسیون فوتبال با انتقاد از وزارت ورزش و مدیران باشگاه‌های ایرانی گفت: جلسه ما در کنفدراسیون آسیا هیچ دستاوردی نداشت؛ کدام پیروزی وقتی AFC برایتان تره هم خرد نمی‌کند؟ فرارو نوشت؛ محمد دادکان با انتقاد از مدیران باشگاه‌های ایرانی و معاون وزیر ورزش به خاطر صحبت‌هایشان بعد از سفر به مالزی به «رادیو تهران» گفت: هر قوم و مملکتی را دو چیز زمین می‌زند؛ دروغ و افراد نالایق. شما ببینید ما با دروغ سازگاریم یا راستی‌ها؟ اینکه بخواهیم ماله بکشیم در واقع جامعه را از بین می‌بریم. وی ادامه داد: مدیران ما تا دو روز پیش می‌گفتند شرافت و حیثیت ملی، ولی امروز می‌گویند پیروز شدیم. در بحث میزبانی باشگاه‌های ایرانی مردم را چه فرض کرده‌اید؟ جلسه شما با دبیرکل AFC بوده است. من خودم هنوز عضو AFC هستم و در جریان اخبارش قرار می‌گیرم. شما با دبیرکل کنفدراسیون آسیا جلسه داشتید. دادکان افزود: مگر دبیرکل می‌تواند کاری کند؟ مگر شما به عنوان مدیر باشگاه‌های مطرح هنوز وظایف دبیرکل را نمی‌دانید؟ دبیرکل که نمی‌تواند به شما بگوید میزبانی می‌دهم یا نه. او باید حرف‌های شما را یادداشت کند و به مسئولان بالادست خود و کمیته مسابقات بگوید. پیروز چه شده‌اید؟ بازی‌های شما خارج از ایران است. وزارت ورزش هم مصاحبه می‌کند. پیروزِ چه؟ رئیس سابق فدراسیون فوتبال بیان کرد: جلسه مدیران باشگاه‌ها با AFC هیچ دستاوردی برای ما نداشته است. بگذارید یک نفر حرف بزند. جامعه‌ای رو به فساد می‌رود که فکر می‌کنند آدم‌های فاسدش زیاد شده‌اند در حالی که آدم‌های خوبش حرف نمی‌زنند. اجازه بدهید کارشناسان حرف بزنند. شما فیلم‌ها و صحبت‌هایشان را مقایسه کنید و ببینید قبلا چه گفته‌اند و الان چه می‌گویند. او در انتقادی خطاب به وزیر ورزش اظهارکرد: شما گفتی نمی‌رویم به لیگ قهرمانان آسیا، ولی می‌روی. کُرنش هم می‌کنی، ولی برایت تره خرد نمی‌کنند. می‌گویند به مسابقات نمی‌رویم. خب؛ نروید چرا می‌گویید عزت و شرافت ملی؟

http://www.ilandnews.ir/fa/News/121952/دادکان-توفان-کرد
بستن   چاپ