ایرانیان جهان
ادعای واشنگتن: عراقِ مستقل و با شکوفایی اقتصادی می‌خواهیم
شنبه 19 بهمن 1398 - 12:14:02
ایرانیان جهان - ادعای واشنگتن: عراقِ مستقل و با شکوفایی اقتصادی می‌خواهیم
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6050228
٠
٠
فارس / با وجود نقض مکرر حاکمیت عراق از سوی واشنگتن، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که واشنگتن در پی یک عراق مستقل، دارای حاکمیت و شکوفایی اقتصادی است.
«جرالد گریفیت» سخنگوی منطقه‌ای وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد که آمریکا در پی عراق دارای حاکمیت است.
گریفیت در گفت‌وگو با شبکه خبری «رووداو» -وابسته به کُردها- گفت که آمریکا «دولت جدید عراق را تشویق می‌کند که به حمایت از تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌آمیز و آزادی بیان آنان، پایبند باشد».
وی با اشاره به اظهارات آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالی‌قدر شیعیان عراق مبنی برای حمایت از تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌آمیز، ادعا کرد که «آنچه اهمیت دارد این است که این افراد در خصوص مطالبات خود مبنی بری اصلاحات ملموس در خاک عراق و پایان بخشیدن به مداخلات، آزادی بیان داشته باشند».
این در حالی است که پارلمان عراق اخیرا مصوبه اخراج نظامیان تروریست آمریکایی از این کشور را تصویب کرده‌اند، ولی مسئولان آمریکایی، توجهی به این مطالبه مردمی ندارند.
«حسن سالم» نماینده پارلمان عراق هم روز گذشته خطاب به آمریکایی‌ها گفت که «جنایات، فتنه‌ها و مداخلات بی‌شرمانه شما در مسائل عراق، از حد خود فراتر رفته است...اقدامات مخرب، کشتن تظاهرات‌کنندگان و پیش از آن، تیراندازی توسط مزدورانتان، برای ملت عراق، علنی شده و آخرین نمونه آن، ترور مجاهدانی از سرایا السلام است».
این نماینده عراقی خاطر نشان کرد: «تظاهرات‌کنندگان را می‌کُشید، فتنه‌افروزی می‌کنید و بر آنان گریه می‌کنید و اشک تمساح می‌ریزید؟ بروید و از کشورمان خارج شوید؛ زیرا ما از شیطان اکبر متنفریم».
این دیپلمات آمریکایی در ادامه، به این پرسش که پس از ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس» توسط واشنگتن، «روابط احزاب شیعی در عراق با آمریکا، متشنج شده است»، پاسخی نداد و مدعی شد که «شراکت بین آمریکا و دولت عراق، طولانی مدت است... ما تلاش می‌کنیم که به این موفقیت ادامه دهیم. وضعیت را بررسی می‌کنیم تا بهترین راهکار برای همه طرف‌های ذیربط پیدا شود».
گریفیت در پایان، در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا در پی تشکیل اقلیم سُنی در عراق است، ادعا کرد: «آمریکا در پی یک عراق مستقل، دارای حاکمیت و شکوفایی اقتصادی است. ما بر همکاری و هماهنگی بین همه طرفها در عراق تشویق می‌کنیم و این اولویت آمریکاست».
این در حالی است که کارشناسان بر این باورند که آمریکا در پی تجزیه عراق به هفت اقلیم از جمله یک اقلیم سُنی در غرب این کشور است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/126437/ادعای-واشنگتن--عراقِ-مستقل-و-با-شکوفایی-اقتصادی-می‌خواهیم
بستن   چاپ