ایرانیان جهان
شورای نگهبان به ‌جای نظارت قضاوت می‌کند
يکشنبه 20 بهمن 1398 - 13:34:42
ایرانیان جهان - شورای نگهبان به ‌جای نظارت قضاوت می‌کند
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6052974
k ١.٣
٢
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس معتقد است برخی خواب‌هایی برای دوره بعدی مجلس دیده‌اند. علی اکبری، نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی که از قضا روز گذشته در یادداشتی که برای انتشار در اختیار «اعتماد» قرار داد، بر لزوم استفاده از حداقل روزنه‌های اثرگذاری و سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبانه تاکید کرده و گفته بود: «هنر اصلاح‌طلبان پیروزی در شرایط دشوار است»، همزمان در گفت‌وگوی مطبوعاتی دیگری، از تلاش طیفی خاص در فضای سیاسی کشور جهت تصاحب مجلس آن‌ هم بدون اتکا به آرای مردمی ابراز نگرانی کرده است. علی اکبری که اظهارات خود را با تاکید بر لزوم حضور جناح‌های مختلف سیاسی در انتخابات آغاز کرده به ایلنا گفته است: «سعی کنیم فضا را تک‌جناحی نکنیم و زمینه مشارکت مردم را فراهم کنیم؛ چراکه لازمه کار است. در مجلس یا در هر بخشی که جنبه سیاستگذاری و بازرسی و قانونگذاری دارد، سلایق مختلف باید حضور داشته باشند.»
او با اشاره به دو گونه عوامل داخلی و خارجی به عنوان دلایل عدم تحقق تمامی اهداف مجلس و دولت در سال‌های گذشته، بر اهمیت نحوه عملکرد صداوسیما در بازگشت اعتماد عمومی تاکید کرد و گفت: «صداوسیما نتوانسته رسانه نظام باشد؛ بلکه رسانه یک جناح است. این خیلی تاثیرگذار است و مقداری هم تبلیغات سوء وجود دارد که سعی می‌کنند واقعا مردم را ناامید کنند. بالاخره نمی‌گوییم دولت و مجلس ایراد نداشتند ولی دستاوردهای فراوانی هم وجود داشته است. چرا این دستاوردها که دستاوردهای نظام است را بزرگ‌نمایی نکنیم و به جامعه امید ندهیم؟ درست برعکس عمل می‌شود و سعی می‌کنند وارونه جلوه دهند.» این نماینده مجلس گفته است: «به اعتقاد من گاهی شورای نگهبان، بیش از اینکه نظارت کند، در حال قضاوت کردن است؛ در حالی که قرار بود از 4 دستگاه استعلام بگیرند و بر اساس آن نظر دهند اما الان بیشتر قضاوت و داوری می‌کنند.» او با اشاره به موضوعاتی که درباره رد صلاحیت‌ برخی نمایندگان مطرح شده است، گفت: «مثلا بنده در یک نطق گفته‌ام «خودی و غیر خودی»، می‌گویند چرا این را گفتی؟ می‌گویند اصلا موضوعیت ندارد، اما این را که صدبار روزنامه کیهان نوشته است. یا اینکه بنده در شیراز موضوع پارازیت‌ها را پیگیری می‌کردم، در مورد پارازیت‌ها ما نظر مردم را پیگیری می‌کردیم، اما اینها ما را به عنوان تشویش اذهان عمومی متهم کرده‌اند که شما چرا به این موضوع دامن زده‌اید.»
او گفت: «به‌نظرم امروزه وارد یک‌سری جزییاتی شده‌ایم که هیچ ضرورتی ندارد و با این کار بیشتر بخشی از سرمایه‌های اجتماعی از گردونه خدمت خارج می‌‌شوند. بخشی از آن برمی‌گردد به نوع نگاه و سلیقه‌ای عمل کردن نهادهای نظارتی. حتی در بعضی جاها بعضی افراد کاملا اتهام به سمت‌شان است و مستندات فراوانی هم هست، اما می‌گویند ما اصالت مدارک را نداریم و راحت آنها را تایید می‌کنند.» او گفت: «تبصره ماده 50 قانون انتخابات می‌گوید هرگونه ردصلاحیت نمایندگان باید مستند به مدارک و دلایل قطعی باشد. خیلی اعلام می‌کنند که شما مثلا به دلیل عدم التزام به نظام رد صلاحیت هستید. بالاخره موضوعیت آن چیست؟! یک فرد می‌تواند در تظاهرات شرکت یا نطق کند. اصلا نطق کردن تکلیف نماینده است و باید همین کار را انجام دهد. برای نمایندگان بخشی از نظارت هم به خود مجلس بازمی‌گردد که باید اعتبارنامه‌شان را مصوب کند. در آنجا هم مجموعا اگر تشخیص دادند که نماینده‌ای واقعا واجد شرایط نیست، اعتبارنامه‌اش دچار اشکال می‌شود.» اکبری با بیان اینکه «نظارت حق شورای نگهبان است»، در تشریح برداشت حقوقی-سیاسی خود، نسبت به برخورد سلیقه‌ای در جریان نظارت بر انتخابات انتقاد کرده و می‌گوید: «مجرم شناخته نشده، محکوم شدیم و از گردونه انتخابات خارج شدیم و هر روز این دامنه خودی و غیرخودی در حال تنگ‌تر شدن است و همین باعث شده که ما بخش عمده‌ای از سرمایه‌های اجتماعی‌مان را از حیز انتفاع ساقط کنیم و نگذاریم در خدمت جامعه باشد.» او با اشاره به اظهارات چندی پیش سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اینکه علت ردصلاحیت نمایندگان فعلی، «عمدتا مسائل مالی و اخلاقی» بوده، گفت: «حرف‌هایی که ایشان به عنوان یک حقوقدان زد، محل تعجب داشت. ایشان مدام تکرار می‌کند که برخی به دلیل فساد اخلاقی و مالی و چاقوکشی و قاچاق و اختلاس ردصلاحیت شده‌اند.
به هر حال در مجموعه نمایندگان چندین نفر از ‌خانم‌ها حضور دارند و وقتی اسم از فساد اخلاقی می‌آورند، ممکن است اصلا کانون خانواده دچار مشکل شود.» اکبری با بیان اینکه «هر جا مردم بودند، ضرر نکردیم»، تصریح کرد: «هر قدر مشارکت مردم در انتخابات بیشتر شود، انحراف پایین‌تر می‌آید. مشارکت مردم در انتخابات و ایجاد انحراف رابطه‌ای معکوس با هم دارد.» او در پاسخ به این پرسش درباره احتمال تغییر ساختار سیاسی کشور از نظام ریاستی به پارلمانی باتوجه به ترکیب قابل پیش‌بینی مجلس یازدهم گفت: «انتخابات 92، 94 و 96 که مردم پرشور به صحنه آمدند، نتیجه برخلاف جناح مقابل بود و نتایج به گونه‌ای دیگر رقم خورد. بنابراین دوستان دیدند که از طریق آرای مردم نمی‌توانند به اهداف خود برسند؛ بنابراین به اعتقاد من دارند صحنه را عوض می‌کنند. در حقیقت ساختار در حال عوض شدن است.» اکبری در پایان با اشاره به اظهارات چندی پیش مجتبی ذوالنوری، نماینده نزدیک به جبهه پایداری قم در مجلس گفته است: «یکی از روسای کمیسیون‌ها چندماه قبل گفته‌ بود که بیاییم و از رییس‌جمهوری سلب صلاحیت کنیم که این به اعتقاد من یک دم خروس است که نشان می‌دهد برای دوره بعد خیلی خواب‌ها دیده‌اند و احتمالا روی ترکیب ساختار به‌طور جد متمرکز شوند و به این دلیل که رای مردم نتوانست مشکلی را برای‌شان حل کند، ناچار به سمتی می‌روند که به گونه‌ای دیگر عمل شود.»

http://www.ilandnews.ir/fa/News/126710/شورای-نگهبان-به-‌جای-نظارت-قضاوت-می‌کند
بستن   چاپ