ایرانیان جهان
سرمقاله اعتماد/ «حق رای» از دیدگاه‌ امام
چهارشنبه 23 بهمن 1398 - 09:21:10
ایرانیان جهان - سرمقاله اعتماد/ «حق رای» از دیدگاه‌ امام
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6061023
١١
٠
اعتماد / « «حق رای» از دیدگاه‌ امام » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته محسن غرویان است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
امام خمینی(ره) در مجلس خبرگان اول خطاب به اعضای این مجلس گفتند که شما آقایان علما و روحانیون، قیم مردم، وکیل مردم یا ولی مردم نیستید که رای خودتان را بر رای مردم تحمیل کنید. مردم آزادند و شما هم باید مردم را آزاد بگذارید هر رایی که دارند، مطرح کنند. ایشان می‌گفتند ولو اینکه رایی که مردم می‌دهند به تشخیص شما به ضرر خودشان باشد، شما باید تسلیم رای مردم باشید و رای آنها را بپذیرید.
ایشان معتقد بودند که حق رای از آن مردم است. این سخنان امام(ره) باید سرلوحه کار مسوولان نظام و شورای نگهبان و سایر سیاستمداران ما باشد؛ چراکه دیدگاه امام خمینی(ره) به عنوان بنیانگذار این نظام، چنین است. ایشان فرموده‌اند که میزان رای ملت است. بنابراین نظارت بر انتخابات به ‌معنای اینکه ما رای خودمان یا رای گروهی خاص را به اکثریت ملت تحمیل کنیم، نیست. رییس‌جمهوری هم در سخنرانی‌شان در راهپیمایی 22 بهمن به جمهوریت و اسلامیت تاکید کردند و گفتند که اسلامیت عین جمهوریت است و جمهوریت عین اسلامیت است. «دیانت ما عین سیاست ماست» نیز اساسا به همین معناست. ما نباید مقابل رای و نظر مردم بایستیم و رای یک گروه خاص را بر همگان تحمیل کنیم. شنیده‌ایم که آیت‌الله بهجت در همان اوایل انقلاب به امام خمینی(ره) نامه‌ای می‌نویسند یا در جلسه‌ای شفاهی خطاب به ایشان می‌گویند، لازم نیست شما از مردم رای بگیرید، مردم شما را قبول دارند، شما خودتان رییس‌جمهوری، ریاست مجلس، استاندار یا رییس قوه قضاییه را نصب کنید. آیت‌الله بهجت می‌گوید اگر همه مقامات به نصب شما صورت بگیرد، مردم قبول می‌کنند. اما امام(ره) در مقابل می‌گویند ممکن است حالا در این اوایل پیروزی انقلاب که مردم شور انقلابی دارند هر کسی که من نصب کنم، بپذیرند اما این دوام و بقا نخواهد داشت. ایشان می‌گویند ما باید مردم را به صحنه بیاوریم و خود مردم در صحنه حکومت و سیاست باشند و نظر خودشان را از طریق صندوق‌های رای اعلام کنند. ایشان تاکید داشتند که نمی‌توانند نظر خود را با انتصابات بر مردم تحمیل کنند.
اینها دیدگاه‌های حضرت امام خمینی(ره) است و اکنون نیز رییس‌جمهوری همین مسائل را مطرح می‌کند که انتخابات باید انتخابات مردم و انتخاباتی حقیقی باشد و رای مردم از صندوق‌ها بیرون بیاید و رای‌گیری باید با آزادی انتخاب باشد. از سوی دیگر رهبری نیز مردم‌سالاری دینی را به همین منظور مطرح کردند. یعنی باید هم مردم‌سالاری باشد که رای مردم است و هم باید دینی باشد که به این معنی است که دین هم، همین نظر را دارد. نمی‌شود به اسم دین بر مردم رایی تحمیل کرد. این رای باید رای باطنی و واقعی خود مردم باشد و در هر انتخاباتی باید آزادی عمل به مردم داده شود. رای مردم را نباید کانالیزه کرد. مردم باید با طیبه خاطر و طیب نفس رای‌شان را اعلام کنند. بنابراین از آنجا که این تاکید بر رای ملت هم نظر حضرت امام(ره) بوده و هم مورد تاکید رهبری این رویه باید در آستانه انتخابات مورد ملاحظه قرار بگیرد. اگر برای رای و نظر مردم محدودیت ایجاد شود، پشتیبانی ملت از دولت و حکومت کمرنگ و فاصله ملت و حکومت زیاد می‌شود و این موضوع آسیب‌های بزرگی به انقلاب می‌زند. بنابراین به همه مسوولان و مردم توصیه می‌کنم که فرمایشات حضرت امام(ره) را که در این زمینه در خبرگان اول گفته بودند، بار دیگر مطالعه کنند و ببینند که حضرت امام(ره) چه دیدگاهی نسبت به نظر مردم، رای مردم، رای اکثریت و خواست ملت داشتند. ایشان به‌ واقع به مسوولان توصیه می‌کردند که برابر خواست ملت مقاومت نکنند؛ حتی می‌فرمایند اگر چنین کنید، دیکتاتور می‌شوید و جالب آنکه در توضیح گفتار خود هیتلر را مثال می‌زنند. بنابراین در این برهه زمانی همه ما باید بار دیگر این فرمایشات امام(ره) را مرور کنیم و آن را سرلوحه کارمان قرار دهیم.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/127192/سرمقاله-اعتماد--«حق-رای»-از-دیدگاه‌-امام
بستن   چاپ