ایرانیان جهان
استقبال بازار خودرو از سال نو
يکشنبه 27 بهمن 1398 - 09:31:11
ایرانیان جهان - استقبال بازار خودرو از سال نو
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6071336
k ٢.٤
٠
باشگاه خبرنگاران / رسیدن سال نو و موسم سفرهای نوروزی بازار خودرو را هم پر جنب و جوش خواهد کرد.
بازار خودرو از مهم ترین ارکان اقتصادی یک کشور تلقی می شود. بازاری که در ایام خاص نمایی ویژه به خود می گیرد.
نرخ انواع محصولات در این بازار امسال شرایط عجیبی را طی می کند. پراید این روزها پله های قیمتی 55 تا 60 میلیون را طی می کند در حالی که سال گذشته همین روز‌ها پراید 39 میلیون تومان معامله می‌شد. قیمت پژو 206 نیز از 75 میلیون تومان به نزدیک 125 میلیون تومان رسیده است.
سراتو، پژو 207 و پارس تندر هم افزایش 2 برابری را تجربه کرده اند. به طور میانگین قیمت خودرو‌های داخلی نسبت به یک سال گذشته 70 درصد رشد داشته است. تا قبل از این افزایش قیمت‌ها بیشتر به گردن قیمت ارز انداخته می‌شد.
این درحالی است که قیمت ارز نسبت به سال قبل 18 درصد رشد داشته است. کارشناسان خودرو عرضه نشدن خودرو توسط خودروسازان را دلیل اصلی گرانی خودرو می‌دانند.
عرضه خودرو در سال‌های اخیر از 1.2 میلیون به 500 هزار دستگاه رسیده است و برنامه خودروسازان برای مقابله تشنج در بازار خودرو، پیش فروش‌های عجیب با موعد تحویل خیالی 2 ساله تنها راهکار خودروسازان است. وضعیتی که خودروسازان از آن چندان بدشان نمی‌آید چرا که هم با پیش فروش هایشان وعده‌های 1400 را گرفتند هم خودروهایشان را به کمک دلال‌ها گران‌تر از قیمت کارخانه راهی بازار کردند.
آمار 10 ماهه گروه‌های خودروساز خصوصی حکایت از کاهش تولید آن‌ها دارد و این شرکت‌ها نتوانسته‌اند راهکاری برای فائق آمدن بر وضعیت تحریمی پیدا کنند. جالب است که به دلیل اینکه قیمت خودرو طی این دو تا سه هفته روند افزایشی داشته که رئیس قوه‌قضائیه هم به ماجرا ورود کرد و خواستار تشدید نظارت بر بازار خودرو شد.
سید ابراهیم رئیسی، قوه قضائیه با انتقاد از رشد قیمت خودرو‌های داخلی طی این مدت در بازار گفت: این موضوع به هیچ وجه پسندیده نیست، چون مسوولان گفته بودند نظارت می‌کنیم تا قیمت‌ها افزایش نیابد.
وی با ذکر اینکه گزارش‎هایی مبنی بر افزایش قیمت خودرو به دستگاه قضایی رسیده، این مساله را غیرقابل قبول دانست و خواستار نظارت همه‎جانبه مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از حقوق مصرف‎‌کنندگان و تولیدکنندگان شد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/127948/استقبال-بازار-خودرو-از-سال-نو
بستن   چاپ