ایرانیان جهان
هشدار رئیس سابق سازمان بورس درباره رشد بی محابای بازار سرمایه
دوشنبه 28 بهمن 1398 - 09:53:50
ایرانیان جهان - هشدار رئیس سابق سازمان بورس درباره رشد بی محابای بازار سرمایه
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6074146
٣٥١
٠
خراسان / در حالی که شاخص کل بورس در ادامه رکوردشکنی های تاریخی خود دیروز هم بیش از 10 هزار واحد رشد کرد و مسئولان فعلی سازمان بورس و وزیر اقتصاد هم از این رشد بورس حمایت کرده اند، رئیس سابق سازمان بورس درباره این رشد هشدار داد.
حسین عبده تبریزی در سومین همایش تامین مالی، در خصوص وضعیت فعلی بورس گفت: با نرخ بازده فعلی بورس نمی توان پروژه‌ای را تامین مالی کرد این در حالی است که وقتی قیمت زمین دو برابر یا شاخص بورس 5 برابر می شود، به صورت مستقیم حتی یک اشتغال نیز ایجاد نمی شود. وی با اشاره به این که مردم به این رشد بی محابا در قیمت ها (زمین و سهام) عادت کرده و به معجزه بازدهی بالا اعتقاد پیدا می کنند، هشدار داد که سیاست گذاران باید در این باره حواسشان به این نکته باشد. وی افزود: پس ما در ایران با این خطر روبه رو هستیم که اگر مردم به این نتیجه برسند که در بورس و زمین، دیگر این معجزه اتفاق نخواهد افتاد که شاخص بالا نرود یا قیمت زمین افزایش یابد، این نقدینگی اولین جایی که خواهد رفت، بازار ارز خواهد بود و تمام برنامه های دولت را در این چند ماه که برای کنترل ارز پیاده شده، به هم خواهد ریخت.
وی افزود: ما داریم با رشد بی سابقه بورس، زیر پای خود را خالی می کنیم، چراکه ممکن است مردم از این بازار بروند، پس نباید مردم را به این عادت دهیم که بورس ماهانه 5 درصد رشد می کند بلکه باید ابزاری تعریف کرد که اشتغال ایجاد کرد و پول را به پروژه داد.
گفتنی است شاخص کل بورس از 178 هزار واحد در ابتدای امسال به بیش از 470 هزار واحد رسیده و بیش از 164 درصد بازدهی داشته است. محمدی رئیس سازمان بورس این رشد را بر اثر چشم انداز سودآوری بلندمدت و ارزش دارایی شرکت ها دانسته بود.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/128220/هشدار-رئیس-سابق-سازمان-بورس-درباره-رشد-بی-محابای-بازار-سرمایه
بستن   چاپ