ایرانیان جهان
شورای ایالتی بلژیک 27 پروانه صادرات سلاح به عربستان را تعلیق کرد
پنجشنبه 22 اسفند 1398 - 9:14:35 AM
ایرانیان جهان-به گزارش روز پنجشنبه یورونیوز،مقامات اجرایی مناطق بلژیک (فلاندرز ، والونیا ، بروکسل) مجوزهای فروش و صادرات را برای تولید کنندگان اسلحه صادر می کنند و بیشتر تولید کنندگان اسلحه در بلژیک در منطقه والونیا از جمله "CME" در شهر لیژ و "FN Airstel" واقع شده اند.
دولت والونیا پیشترتصمیم گرفته و مجوز صادرات اسلحه به عربستان را صادر کرده بود درحالی که برخی طرف های داخلی و اروپایی معترض وخواستار ممنوعیت فروش اسلحه به ریاض بودند زیرا پادشاهی سعودی متهم به نقض قوانین از آنها در جنگ علیه یمن استفاده می کند.
تصمیم لغو فروش سلاح به عربستان در پی اعتراضات انجمن های مدافع حقوق بشر از جمله انجمن حقوق بشر بلژیک و مرکز ملی هماهنگی اقدام در دفاع از صلح و دموکراسی با حمایت دفترسازمان عفو بین الملل بلژیک اتخاذ شده است.
صدور مجوز فروش و صادرات سلاح به عربستان این واقعیت را نشان می دهد که دولت محلی والونیا رعایت حقوق بشر در پادشاهی سعودی و تهدیدهای جدی را درباره توافق بلژیک و سعودی شامل احتمال استفاده ریاض از سلاح در محدوده هایی که ممکن است قوانین بین المللی بشردوستانه مانند استفاده درجنگ علیه یمن را نقض کند، به طور کامل و صحیح بررسی نکرده است.
عربستان در سال 2017 تجهیزات جنگی را از شرکت های اسلحه سازی والونیا به ارزش 153 میلیون یورو خریداری کرد.
پادشاهی سعودی بزرگترین وارد کننده سلاح از بلژیک است.
در سال 2015 هم ریاض بیش از 575 میلیون یورو سلاح ساخته شده در والونیا خریداری کرده بود.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/134002/شورای-ایالتی-بلژیک-27-پروانه-صادرات-سلاح-به-عربستان-را-تعلیق-کرد
بستن   چاپ