ایرانیان جهان
قرنطینه منتفی است؛ در خانه بمانید
دوشنبه 26 اسفند 1398 - 14:24:36
ایرانیان جهان - قرنطینه منتفی است؛ در خانه بمانید
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6160354
٣١
٠
آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
بحث قرنطینه شهر 15‌میلیون نفری تهران، قم، گیلان و حتی اصفهان به‌عنوان کانون‌های اصلی کرونا در کشور، این روزها داغ است، اما بسیاری از کارشناسان این موضوع را تایید نمی‌کنند و دولت و شهردار تهران نیز روز گذشته آب پاکی را روی دست موافقان این طرح ریختند. به گفته حسن روحانی: «چیزی به نام قرنطینه نداریم، نه امروز و نه در ایام عید و همه در کسب و کار و فعالیت خود آزاد هستند». شهردار تهران هم که روز گذشته در جلسه شورای شهر تهران برای بررسی قرنطینه تهران حضور پیدا کرده بود، می‌گوید: «امکان قرنطینه تهران با توجه به شرایط اقتصادی وجود ندارد». این در حالی است که چند روز پیش سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح با توجه به دستور مقام معظم رهبری از حضور نیروهای نظامی برای خلوت کردن شهرها خبر داده بود. طبق آمار رسمی وزارت بهداشت از روز شنبه (24 اسفند) تا یکشنبه (25 اسفند) 251 نفر در تهران به این ویروس مبتلا شده‌اند. اوضاع دیگر شهرها نیز بهتر از پایتخت نیست و در این مدت قم با 84 نفر، گیلان 43 نفر، اصفهان 126 نفر، البرز 67 نفر، مازندران 72 نفر، قزوین 22 نفر، سمنان 41 نفر، گلستان25 نفر، خراسان رضوی 143 نفر، فارس 9 نفر، لرستان 52 نفر، آذربایجان شرقی 36 نفر، خوزستان 32 نفر، یزد 36 نفر، زنجان 32 نفر، کردستان 27 نفر، کرمانشاه 13 نفر، کرمان هفت نفر، همدان 11 نفر، سیستان و بلوچستان شش نفر، هرمزگان هفت نفر، خراسان جنوبی 18 نفر، خراسان شمالی شش نفر، ایلام 18 نفر، آذربایجان غربی 18 نفر، کهگیلویه و بویراحمد یک نفر و بوشهر شش نفر موارد جدید ابتلا به ویروس به تفکیک استان‌ها هستند. با توجه به این آمار تاکنون 13‌هزار و 938 نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و 724 نفر فوت کرده و چهار‌هزار و 590 نفر نیز بهبود یافته‌اند. به گفته مینو محرز، عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت که این روزها به علت ابتلا به کرونا در قرنطینه به سر می‌برد: پنجاه‌درصد مردم ایران به کرونا مبتلا می‌شوند.
موافقان طرح قرنطینه تهران و دیگر شهرها چه می‌گویند؟ شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران یکی از موافقان قرنطینه تهران است، او در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران در تذکری به شهردار و فرماندارتهران نسبت به عدم قرنطینه پایتخت تذکر داد. امانی معتقد است که در بحران جهانی ناشی از شیوع ویروس کرونا بنا بر آمار سازمان بهداشت جهانی ایران بعد از چین و ایتالیا دارای بالاترین نرخ همه‌گیری در جهان است، در حالی که قرنطینه به شدت و سطح اپیدمی به‌عنوان تنها راه‌حل کنترل اپیدمی مطرح می‌شود هنوز هیچ‌سطحی از قرنطینه در سطح تهران دیده نمی‌شود و مسئولین تنها به توصیه برای عدم خروج مردم از منزل اکتفا کردند. متاسفانه مسئولین ما تصور می‌کنند که هنوز زمان کافی برای آنها وجود دارد. این شرایط در حالی است که استانداری تهران اعلام کرده: تمامی مبادی ورودی و خروجی و پایانه‌های مسافری پایتخت به منظور کنترل مسافران به دستگاههای تب‌سنج ویژه تشخیص ابتلا به ویروس کرونا مجهز می‌شود. به غیر از شهربانو امانی، برخی دیگر از مسئولان نیز بر این باورند که قرنطینه در چین موجب کاهش شیوع ویروس کرونا شده است و هم‌اکنون کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و فرانسه هم برای کنترل شیوع کرونا از این روش استفاده می‌کنند. اما مخالفان می‌گویند که وقتی شایعه قرنطینه تهران حتی برسر زبان‌های می‌افتد، مردم به فروشگاه‌ها و بانک‌ها هجوم می‌برند، نمی‌توان این شهر را با چندین‌میلیون جمعیت کنترل کرد.
تکلیف مردم را روشن کنید
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران پیش‌تر از بلاتکلیفی قرنطینه این شهر از سوی مسئولان کشور انتقاد کرده بود و خواستار آن شده بود که به مردم در این مورد توضیح داده شود. به گفته محسن هاشمی باید تکلیف مردم در مورد قرنطینه روشن شود. هاشمی همچنین درمورد عملکرد ستاد مدیریت کرونا در تهران گفته است: نظر اعضای شورای شهر بر این بود که این ستاد باید مسلط حرف بزند و دیگران کمتر حرف بزنند تا موجب سوءتفاهم نشود چرا که برخی مواقع افراد غیرمسئول صحبت‌هایی می‌کنند که شایعه ایجاد می‌کند. در همین حال علیرضا زالی، مسئول مدیریت بیماری کرونا در شهر تهران گفته است که قرنطینه‌سازی مطلق شهر جواب نمی‌دهد چرا که شهرها و استان‌های زیادی درگیر آن شده‌اند و اگر هم انجام شود تاثیری ندارد. قرنطینه شهر اکنون نه مبنای علمی دارد و نه مناسب است. محسن علیجانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه قرنطینه کامل تهران کار اشتباهی است، تاکید کرد که اعمال محدودیت برای تردد نباید به مختل شدن اقتصاد مردم منتهی شود، بنابراین تنها باید هوشمندانه بر نحوه رفت و آمدها نظارت کرد.
محدودیت تردد در خروجی 11 استان
وزارت راه و شهرسازی نیز از اعمال محدودیت تردد در 11 استان خبر داده است. در این راستا محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفته است: در مصوبه ستاد مقابله با کرونا آمده است که کسی که علائم کرونا دارد از خانه و شهر خود خارج نشود و به جای آنکه در ورودی شهر‌ها و با پیمودن مسافت طولانی از تردد افراد مبتلا و مشکوک به بیماری کووید-19 جلوگیری کنیم، در خروجی شهر‌ها این کار را انجام دهیم تا کسانی که علائم آن را دارند از شهر‌های خود خارج نشوند و برای درمان به سیستم درمانی معرفی شوند. وی با بیان اینکه در واقع به خاطر اینکه مردم به زحمت نیفتند، ستاد مقابله با کرونا اعلام کرده که در خروجی شهر‌ها این کنترل انجام شود، افزود: این تصمیم مصوبه یک اقدام خردمندانه، خداپسندانه و مردم پسندانه است که اگر کسی علائم این بیماری را دارد از خروجش جلوگیری شود و اگر کسی مشکلی ندارد، محدودیت و مشکلی برایش ایجاد نخواهد شد، اما از همه مردم خواهش می‌کنیم از سفر غیرضروری خودداری کنند و امسال سفر نوروزی نداشته باشند تا کشور بتواند به این مسأله و مشکل مسلط شود.
آی‌سی‌یوها پر شده‌اند
«ظرفیت آی‌سی‌یوها تقریبا کامل و از بیمارهای کووید-19 پُر شده‌اند. از آی‌سی‌یوهای در اختیارم فقط یکی را برای مبتلایان بیماری‌های دیگر نگه داشته‌ام، آنقدر پر شده‌اند که مجبور شده‌ایم بخش‌های پشتیبان درست کنیم تا مریض‌های دیگر را به آنجا بفرستیم.» این توصیف امیرعلی سوادکوهی، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه و رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران، از شرایط کرونایی بیمارستان‌های ایران در روزهای اخیر است، مدیریت آی‌سی‌یوهای بیمارستان‌های محب کوثر، نورافشان و سیدالشهدا در اختیار اوست. سوادکوهی همچنین در این رابطه به خبرآنلاین می‌گوید: «مجبوریم این شرایط را مدیریت کنیم، تقریبا 60درصد تخت‌های آی‌سی‌یو به کوویدی‌ها اختصاص داده شده و باقی هم در اختیار دیگر بیماران قرار گرفته است. باید بپذیریم که با توجه قدرت پخش بسیار بالای این بیماری طبیعتا 7هزار تخت کفاف این تعداد بیمار را نمی‌دهد. تعداد بسیار زیاد است، شاید باورتان نشود دو ساعت بعد از اینکه مریض‌ها به بخش فرستاده می‌شوند، دوباره آی‌سی‌یوهای کووید من پر می‌شوند.»
در خانه بمانید
اما به‌نظر می‌رسد، راهکار این بحران تنها به بخش دولتی و خصوصی ارتباطی نداشته باشد و مردم هم در بهبود اوضاع آن نقش فراوانی دارند. اصلی‌ترین وظیفه شهروندان در این نبرد، ساده و تکراری است؛ عدم خروج از خانه. این راهکار مشترک مردم در تمام کشورها هم است، در همین رابطه از ابتدای شیوع کروناویروس توصیه‌های زیادی به شهروندان شده است و مسئولان همچنان امیدوارند که مردم این توصیه‌ها را جدی بگیرند.
ترس و لرز قمی‌ها از کرونا و زلزله
شاید شنبه شب، مردم شهر قم مرددترین مردم روی زمین بودند و با وجود اینکه بسیاری از آنها به‌دلیل ترس ابتلا به کروناویروس خانه‌نشین شده‌اند، زلزله دقایق اولیه بامداد روز یکشنبه مردم را وادار کرد که به خیابان‌ها بریزند. این زمین لرزه‌ به قدرت 4 ریشتر مناطقی از استان قم را لرزاند و در برخی از نقاط شهر این زلزله با صدای مهیبی همراه بود. گزارشی از تلفات جانی و مالی این حادثه گزارش نشد، اما ترس از بروز آن باعث هجوم مردم به سطح کوچه و خیابان و اجتماعات چند نفره شد که می تواند شرایط قم را در کنترل و جلوگیری از کرونا بدتر کند. آن چیزی که برای مدت‌زمانی در حدود یک ساعت سبب تجمعات متعدد در برخی کوچه‌ها و معابر قم بود ترس از پس‌لرزه‌های احتمالی زلزله بود، انتشار گسترده برخی شایعات در فضای مجازی نسبت به ابعاد زلزله و احتمال تکرار آن نیز در این امر بسیار تاثیرگذار بود. پس از گذشت نزدیک به یک ساعت از گذشت زلزله نسبتا شدید در قم و طبق برآوردهای میدانی وضعیت عمومی شهر کاملا عادی بود و مردم به خانه‌های خود برگشته‌اند و پارک‌ها و بوستان‌های شهر نیز برخلاف تجربه‌های گذشته وقوع زلزله شاهد حضور خانواده‌ها و گذراندن شب در این مکان‌های عمومی نیست.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/134847/قرنطینه-منتفی-است؛-در-خانه-بمانید
بستن   چاپ