ایرانیان جهان
حمله محدود آمریکا از عراق به ایران؟
سه شنبه 27 اسفند 1398 - 14:04:18
ایرانیان جهان - حمله محدود آمریکا از عراق به ایران؟
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6164691
k ٦.٧
٨
آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
حملات پراکنده علیه نیروهای آمریکایی در عراق که تاکنون به مرگ دست کم دو نفر از این نیروها منجر شده، در شرایطی رقم می‌خورد که کنگره ایالات متحده طی روزهای گذشته قطعنامه‌ای را در راستای کاهش اختیارات رئیس جمهور پیرامون اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران به تصویب رساند؛ قطعنامه‌ای که بر اساس آن دونالد ترامپ دیگر قادر نخواهد بود دستور حمله محدود یا گسترده علیه ایران را صادر کند. با این وجود اتفاقاتی در جریان است که مصوبه کنگره را بی‌اثر کند و راهی برای جنگ طلبان باز بگذارد که بتوانند گزینه نظامی علیه ایران را روی میز داشته باشند. حملات اخیر به نیروهای آمریکایی در عراق سبب شده است که ارتش ایالات متحده نیز طی عملیات‌هایی انتقام جویانه اقدام به تلافی کرده و مواضع برخی گروه‌ها در عراق نظیر حشدالشعبی یا کتائب حزب‌ا... را هدف قرار دهد. اکنون اما برخی رسانه‌های آمریکایی زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال حمله آمریکا به مواضع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران را مطرح می‌کنند. واشنگتن اگزمینر، نشریه‌ای نزدیک به محافظه‌کاران آمریکا روز دوشنبه با اشاره به حملات اخیر به نیروهای آمریکایی در عراق، مسئولیت این حملات را بر عهده ایران می‌خواند و ادعا می‌کند: «این حملات به دستور سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده جدید سپاه قدس ایران انجام می‌پذیرد. حملات تلافی جویانه نیروهای آمریکایی به مواضع کتائب حزب‌ا... نیز اهمیتی برای ایران ندارد و به همین دلیل باید در آینده نزدیک منتظر حملاتی جدید از سوی ایران و گروه‌های نزدیک به این کشور بود». به نوشته این نشریه آمریکایی، تاکنون حملات نیروهای آمریکایی علیه مواضعی در داخل عراق بازدارنده نبوده و نمی‌تواند باعث توقف حملات علیه پایگاه‌ها و اماکن دیپلماتیک آمریکا در عراق شود؛ چرا که به ادعای این نشریه «معضل اصلی» ایران است.
استراتژی حمله محدود
نویسنده واشنگتن اگزمینر در ادامه از آلترناتیوی که پیش روی آمریکایی‌ها قرار دارد می‌نویسد. او تصریح می‌کند: «حملاتی که در روزهای اخیر شاهد آن هستیم یک تفاوت عمده با گذشته دارد؛ اینکه بر خلاف گذشته ایران ابایی از کشتن سربازان آمریکایی ندارد و آنها را هدف می‌گیرد». در ادامه نویسنده تأکید می‌کند: «در شرایط کنونی آلترناتیوی مؤثر برای نیروهای آمریکایی وجود دارد. اکنون فرصت مناسبی است که با توجه به شیوع کرونا در ایران و نارضایتی عمومی مردم، حملاتی محدود علیه مواضع سپاه پاسداران در داخل این کشور انجام شود تا از یک سو دیگر شاهد حملات به مواضع آمریکا در عراق نباشیم و از سوی دیگر به احتمال زیاد ایران به دنبال گرفتن انتقام این حملات نخواهد رفت». شاید نتوان این نوع نگاه را به تمام محافظه کاران آمریکایی نسبت داد اما می‌توان یقین داشت که اتفاقات منطقه به خصوص عراق، سمت و سوی مناسبی را در پیش نگرفته‌اند و ادامه وضعیت کنونی می‌تواند مواضع جنگ طلبان در آمریکا را تقویت کرده و راهی برای آنها به منظور ضربه زدن به ایران بگشاید.
فشار حداکثری ادامه خواهد داشت؟
یکی دیگر از گزینه‌های پیش روی آمریکا برای مقابله با ایران از نگاه محافظه کاران، ادامه روند تشدید فشارهای اقتصادی و سیاسی در چارچوب راهبرد «فشار حداکثری» است. نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و عزم جزم دموکرات‌ها برای شکست دادن دونالد ترامپ سبب شده است که جمهوری خواهان و محافظه‌کاران آمریکایی در آغاز جنگ یا حمله محدود به ایران تردید داشته باشند. بر این اساس آنها در اندیشکده‌هایی نظیر «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» تأکید دارند که روند تحریم‌ها باید همچنان حفظ شده و شرایطی پدید آید که در گذر زمان، جمهوری اسلامی ایران وادار شود شروط آمریکا برای آغاز مذاکره و توافقی جدید را بپذیرد؛ توافقی که جایگزین برجام خواهد شد تا نگرانی‌های غیرواقعی دولت ترامپ را برطرف کند. از سوی دیگر به رغم تبلیغاتی که دولت ترامپ به راه‌انداخته، وضعیت اقتصاد آمریکا چندان مناسب نیست و بسیاری از کارشناسان از احتمال آغاز بحران اقتصادی جدید در این کشور سخن می‌گویند. مطمئنا این پارامتر تأثیر بسزایی در تصمیم‌گیری دولتمردان آمریکایی دارد؛ چرا که اگر پیش‌بینی برخی اقتصاددانان از احتمال وقوع بحران اقتصادی صحیح باشد و آمریکا ناگزیر به مواجهه با این بحران شود، آغاز یک جنگ جدید در توان این کشور نخواهد بود.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/135109/حمله-محدود-آمریکا-از-عراق-به-ایران؟
بستن   چاپ