ایرانیان جهان
وزیر راه ماهان را مقصر نمی‌داند
سه شنبه 27 اسفند 1398 - 14:04:19
ایرانیان جهان - وزیر راه ماهان را مقصر نمی‌داند
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6164687
k ١.٤
٥
آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
ویروس کرونا چگونه وارد ایران شد؟ این پرسشی است که هنوز نمی‌توان به آن پاسخ روشنی داد. مسئولان رسمی کشور نیز هنوز به سرمنشا شیوع کووید-19 در ایران نرسیده‌اند. در سکوت مراجع رسمی اما این فعالان فضای مجازی هستند که هر روز از متهمی جدید رونمایی می‌کنند. در این بین ماهان‌ایر بین فعالان شبکه‌های اجتماعی متهم ردیف اول شناخته می‌شود. با این حال روز گذشته وزیر راه‌وشهرسازی این شرکت هواپیمایی را تبرئه کرد. محمد اسلامی گفت: از زمانی که شیوع ویروس کرونا در چین شتاب گرفت و در دفتر معاون اول رئیس جمهوری مصوبه لغو پروازهای چین را ابلاغ کردیم، هیچ پرواز مسافری به این کشور نداشتیم و هیچ اقدامی فراتر از این مصوبه صورت نگرفته است. از آنجا که ایرانیان بسیاری در چین مانده بودند و نمی توانستند به کشور برگردند، مصوبه‌ای گذراندیم تا پروازهایی به صورت خالی به این کشور بروند و هم‌وطنانمان را به ایران بازگردانیم؛ در این راستا ماهان سه پرواز به مقصد چین انجام داد.
در روزهایی که مردم درگیر مقابله با ویروس جهانی کرونا شده‌اند، این سوال به‌ویژه برای کاربران فضای مجازی مطرح شده که کویید-19 برای اولین بار چگونه وارد ایران شد. نگاهی به تاریخچه ورود این ویروس به ایران حاکی از آن است که اولین افراد شناسایی‌شده به این کرونا دو شهروند قمی بودند که هیچ رفت‌وآمدی به چین نداشته‌اند. همچنین این شهر فرودگاه فعالی ندارد که احیانا گردشگران خارجی عامل شیوع کروناویروس در ایران شناخته شوند. چنین اتفاقی باعث شده تا ابهامات زیادی در رابطه با نحوه ورود این ویروس به ایران به وجود آید. در این زمینه انتشار فیلم‌ها و عکس‌‌هایی از پروازهای مربوط به ماهان‌ایر در شبکه‌های اجتماعی باعث شده تا این شرکت در ردیف اول متهمان انتقال ویروس کرونا به ایران شناخته شود. با این حال نباید فراموش کرد که اکنون حدود 150 کشور جهان درگیر این ویروس شده‌اند و کووید-19 بدون مرز از کشوری به کشور دیگر می‌رود، حتی کشورهایی هم اقدامات پیشگیرانه در این زمینه انجام داده‌اند، سرانجام نتوانسته‌اند این ویروس را مهار کنند. بنابراین نمی‌توان فرد، نهاد، شرکت یا سازمانی را مقصر ورود کرونا به ایران معرفی کرد، اما تصمیم‌گیران می‌توانستند با استفاده از تجربیات سایر کشورها و انجام اقدامات لازم، تلفات جانی و مالی کووید-19 را به حداقل برسانند، اما به گفته رضا ملک‌زاده، معاون وزیر بهداشت، در یک برنامه تلویزیونی، پزشکان حتی در ابتدا کرونا را با آنفلوآنزا اشتباه گرفته بودند. با این حال اشاره او به بی‌اعتنایی دولت برای بستن مسیرهای هوایی به چین، بار دیگر نام ماهان‌ایر را بر سر زبان‌ها انداخت. در این زمینه روز گذشته وزیر راه‌وشهرسازی در مصاحبه‌ای با ایسنا توضیح داد: چیزی که درباره پروازهای ماهان و چرایی آن روشن است اینکه تمامی این پروازها با اندیشیدن تمهیدات لازم و به‌صورت ضروری انجام شده و هیچ پرواز مسافری به این کشور نداشته‌ایم. مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، نیز چندی پیش در گفت‌وگو با «آرمان ملی» این موضوع را تایید کرد. محمد اسلامی همچنین افزود: پروازهای باری ماهان انجام می‌شد تا بتوانیم اقلام مورد نیاز بخش بهداشت و درمان را برای مقابله با ویروس کرونا وارد کنیم. البته همه پروتکل‌های توصیه‌شده وزارت بهداشت برای این پروازها اجرا می‌شود؛ به گونه‌ای که وقتی هواپیمایی می‌رسد، در نقطه‌ای از پارکینگ که فاصله مناسبی با دیگر هواپیماها دارد، متوقف می‌شود و هواپیما و بار آن ضدعفونی شده و نیروهای این هواپیما کاملا کنترل می‌شوند. به جرات می‌توان گفت که حتی یک مورد هم تخلف از این پروتکل‌ها نداشته‌ایم.
تنفس سه‌ماهه شرکت‌های حمل‌ونقل
در مدت اخیر 500 هزار بلیت خریداری‌شده هواپیماها لغو شده‌اند و تقاضای حمل‌ونقل عمومی افت 70 درصدی را تجربه کرده است. بر این اساس، شرکت‌های فعال در این حوزه‌ها زیان قابل‌توجهی را متحمل شده‌اند. اسلامی در این زمینه هم گفت: در کمیته اقتصادی ستاد مقابله با کرونا مصوبات و تمهیداتی برای جبران ضرر و زیان بخش حمل‌و‌نقل عمومی داشته‌ایم که می‌توان به تنفس سه‌ماهه در پرداخت وام، مالیات و بیمه اشاره کرد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/135110/وزیر-راه-ماهان-را-مقصر-نمی‌داند
بستن   چاپ