ایرانیان جهان
ارتباط میان گروه خونی و حساسیت به ویروس کرونا
يکشنبه 3 فروردين 1399 - 02:07:04
ایرانیان جهان - مطالعه‌ای چینی ادعا می‌کند افراد دارای گروه خونی A ممکن است دربرابر ویروس کرونا جدید، عامل بیماری کووید 19، حساس‌تر باشند.

در مطالعه‌ای که گروهی از پژوهشگران چینی انجام داده‌اند ، 2،173 بیمار مبتلا به کووید 19 از سه بیمارستان در ووهان و شن‌ژن بررسی شدند. پژوهشگران توزیع گروه‌های خونی این بیماران را با توزیع گروه خونی‌ دو جمعیت عمومی در همین مناطق مقایسه کردند و نتایج تجزیه‌و‌تحلیل آن‌ها نشان داد احتمال ابتلا به کووید 19 در افراد دارای گروه خونی A درمقایسه‌با افراد گروه‌های خونی دیگر بیشتر است. براساس گزارش این مطالعه، توزیع گروه‌های خونی در جمعیت عادی ووهان به‌ترتیب زیر بود:
گروه خونی A 31 درصد
گروه خونی B 24 درصد
گروه خونی AB 9 درصد
گروه خونی O 34 درصد
درمقابل، توزیع گروه‌های خونی در میان ساکنان ووهانِ دچار کووید 19 از این قرار بود:
گروه خونی A 38 درصد
گروه خونی B 26 درصد
گروه خونی AB 10 درصد
گروه خونی O 25 درصد
این اختلافات در جمعیت‌های شن‌ژن نیز به‌چشم می‌خورد. دکتر ویلیام پتری ، از دانشگاه ویرجینیا، پس از مرور این مطالعه گفت: این پژوهش بسیار ابتدایی است؛ اما ازنظر بیولوژیکی، این امکان وجود دارد که گروه‌های خونی مختلف ازنظر حساسیت به کووید 19 باهم فرق داشته باشند. مقاله‌های مرتبط:
ویروس کرونا چیست؟ علائم بیماری، نحوه انتقال و روند شیوع واکسن کرونا؛ هرآنچه باید درباره تلاش جهانی برای مقابله با کووید19 بدانید همه‌گیری ویروس کرونا در ایران از نگاه آمار و ارقام
چرا گروه خونی فرد ممکن است موجب شود دربرابر کووید 19 حساس‌تر شود؟ دکتر پتری توضیح می‌دهد پاسخ به این مسئله مربوط می‌شود که چگونه پروتئین‌های روی سطح ویروس‌های کرونا به قندهای موجود روی سطح سلول‌ها متصل می‌شوند؛ یعنی همان چیزی که با گروه خونی فرد ارتباط دارد. ویروس‌های کرونایی را می‌شناسیم که موجب آلوده‌شدن گاو می‌شوند و پروتئین‌هایی روی سطح خود دارند که به قندهایی متصل می‌شوند که تعیین‌کننده‌ی آنتی‌ژن‌های گروه‌های خونی هستند.

ایرانیان جهان


http://www.ilandnews.ir/fa/News/136052/ارتباط-میان-گروه-خونی-و-حساسیت-به-ویروس-کرونا
بستن   چاپ