ایرانیان جهان
ارتباط صنایع با دانشگاه رکورد زد
پنجشنبه 7 فروردين 1399 - 09:13:41
ایرانیان جهان - ارتباط صنایع با دانشگاه رکورد زد
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6191020
١٤
٠
مهر / انسداد درهای خارجی به روی صنایع ایرانی، ارتباط دو سویه بهتری را میان صنایع و دانشگاه ها ایجاد کرد به طوری که میزان قراردادهای این دو نهاد درسال 98 رکورد زد.
گروه حوزه و دانشگاه؛ مهتاب چابک: به نظر می‌رسد با توجه به اعان مسئولان آموزش عالی، در سالی که گذشت، پیوند بهتری میان صنعت و دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی شکل گرفت؛ پیوندی که بدون شک، تشدید تحریم‌ها، مهمترین علت آن بوده است. صنعت ما که همواره به دلیل انتخاب ساده‌ترین و در دسترس ترین راه برای تأمین نیازهای خود، برغم هزینه‌های بیشتر، ترجیحش بر این بود که برای تأمین نیازهایش مسیر خارج را در پیش بگیرد، با شدت یافتن تحریم‌ها و مسدود شدنِ این مسیر، دست یاری به سوی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی دراز کرد که این اقدام خوشبختانه نتایج خوب و قابل تأملی نیز به همراه داشت.
در این میان، نکته جالب توجه این بود که هر صنعتی که وابستگی بیشتری به خارج داشت، درخواست‌هایش نیز از پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌های کشور، بیشتر شد؛ صنایع نفت و گاز، صنایع حمل و نقل و صنایع پزشکی از این جمله اند و اکنون مراکز دانشگاهی با اثراتی که بر تأمین نیازهای این صنایع گذاشتند، پاسخگوی درخواست صنایع کشور شده اند. اجباری که به نظر، حالا رنگ و بوی اعتماد به خود گرفته و این امید را ایجاد کرده که می‌توان با تکیه بر توان بومی، تنگناهای ناشی از تحریم‌ها را تا حدودی پشت سر گذاشت.
از سوی دیگر یک امتیاز دیگر انسداد درهای خارجی به روی صنایع ایرانی این بود که پژوهش‌های قفسه‌ای و کتابخانه ای، بیرون کشیده و عملیاتی شد و محققان ایرانی را بیش از گذشته به عرصه رقابت وارد کرد.
ارتباط صنایع و دانشگاه رکورد زد / رشد دوبرابری میزان قراردادها
به گفته مسئولان وزارت علوم، ارتباط میان صنایع و دانشگاه‌ها، در سال 98 رشد قابل توجهی (افزایش دو برابری) در مقایسه با سال‌های گذشته داشت؛ به طوری که بر اساس آمار، حجم ریالی قراردادها در سال 97، حدود 950 میلیارد تومان بود که در سال 98، به رقمی نزدیک به یک هزار و 950 میلیارد تومان رسید و تعداد آن نیز از قریب به 5 هزار قرارداد در سال 97، به بیش از 8 هزار مورد در سال 98 رسید که حاکی از یک روند رو به رشد است.
برای اینکه مطلع شویم ارتباط صنایع با دانشگاه‌ها در یکی دو سال اخیر چه تحولاتی را پشت سر گذاشته، با برخی از مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و معاونان پژوهشی دانشگاه‌هایی چون شریف، علم و صنعت ایران، شیراز و … گفتگو کردیم.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/136887/ارتباط-صنایع-با-دانشگاه-رکورد-زد
بستن   چاپ