ایرانیان جهان
زمان آزادی زندانیان طالبان توسط دولت افغانستان
پنجشنبه 7 فروردين 1399 - 09:52:10
ایرانیان جهان - زمان آزادی زندانیان طالبان توسط دولت افغانستان
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6191066
٣٦٨
٠
ایسنا / سخنگوی طالبان اعلام کرد که آزادی زندانیان توسط دولت افغانستان تا پایان ماه مارس آغاز خواهد شد.
به نقل از خبرگزاری رویترز طالبان اعلام کرده است که آزادسازی زندانیان توسط دولت افغانستان تا پایان ماه مارس آغاز می‌شود. یک مقام ارشد دولت افغانستان نیز این مساله را تأیید کرد و گفت که فرایند آزادسازی زندانیان تا یک هفته آینده آغاز خواهد شد.
این گام مهم می‌تواند عامل به بن بست رسیدن مذاکرات صلح بین طالبان و دولت افغانستان را از بین برده و باعث آن شود که مذاکرات از سر گرفته شوند.
سهیل شاهین، سخنگوی طالبان با اشاره به برگزاری نشست مجازی سران طالبان و مقامات دولت افغانستان گفت: «در این جلسه تصمیم بر آن شد که آزادی زندانیان عملاً تا پایان ماه مارس آغاز شود.»
دو طرف در مورد آزادی زندانیان توسط دولت افغانستان اختلاف نظر داشتند چرا که دولت افغانستان خواستار آزادی مرحله‌ای و مشروط بود و طالبان می‌خواست که همه‌ی زندانیان به یکباره آزاد شوند، همان طور که ماه گذشته در معاهده صلح با ایالات متحده آمریکا در دوحه قطر امضا شده بود.
مشخص نیست که چه تعداد زندانی آزاد خواهند شد. طالبان آزادی 5 هزار زندانی را به عنوان پیش شرط مذاکرات بیان کرده بود، اما اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفته بود که دولت در ابتدا هزار و 500 نفر را آزاد خواهد کرد.
اتخاذ این تصمیم در مورد آزادی زندانیان تنها چند روز پس از حضور مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در کابل و سپس دوحه به منظور تسهیل فرایندهای ایجاد صلح در منطقه با امضای توافق‌نامه‌ی خروج نیروهای آمریکایی در ماه فوریه صورت پذیرفت.
مذاکرات مقامات طرفین در روزهای اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا از طریق اسکایپ انجام شده است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/136897/زمان-آزادی-زندانیان-طالبان-توسط-دولت-افغانستان
بستن   چاپ