ایرانیان جهان
پایان اعتراضی مجلس دهم
پنجشنبه 1 خرداد 1399 - 13:28:14
ایرانیان جهان - پایان اعتراضی مجلس دهم
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6378637
k ١.٨
١
روزنامه شهروند /متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
رئیس مجلس: تکرار فساد فساد نسبت به نمایندگان، چیزی جز ورژن جدید همان بگم بگم‌های سابق به ذهن متبادر نمی‌کند هیچ مجلسی تا این اندازه آماج توهین واقع نشده بود
روز گذشته، در حالی ‌که آخرین جلسه مجلس دهم برگزار می‌شد، کارت‌های نمایندگی بین حدود ٧٠ نماینده‌ای توزیع شد که به مجلس یازدهم راه یافته بودند و به اکثریت مجلس کارت‌ نماینده ادوار مجلس تحویل داده شد؛ تصویری روشن از پایان عمر مجلسی که به گفته رئیس آن «مظلوم واقع شد». اختتامیه جلسات علنی مجلس شورای اسلامی دوره دهم به ریاست مسعود پزشکیان آغاز شد و نمایندگان ابتدا چند طرح را بررسی و در برخی از موارد نظر شورای نگهبان را تأمین کردند؛ هرچند مصوبات در حالی در صحن علنی مجلس مطرح می‌شد که بیشتر نمایندگان سر جای خود مستقر نبودند و صحن مجلس از نظم برخوردار نبود. عده‌ای از نمایندگان بی‌تفاوت به تذکرات نایب‌رئیس مجلس پیرامون رأی به مصوبات، برای گرفتن عکس‌ یادگاری دور هم جمع شده بودند. نمایندگان برخی استان‌ها هم با لباس محلی در جلسه حاضر شده بودند. دستور کار بررسی طرح‌ها که تمام شد، علی لاریجانی به صحن آمد و مراسم اختتامیه را رسما آغاز کرد. او به ‌رسم پیشین، عملکرد چهارساله مجلس را تشریح کرد. زمانی که لاریجانی صحبت می‌کرد، مجلس به نظم رسیده بود و نمایندگان سر جای خود نشستند و گاه و بی‌گاه در تأیید سخنان رئیس مجلس احسنت می‌گفتند.
لاریجانی: به یاد ندارم رهبری به مجلس دستور داده باشند
لاریجانی سخنانش را با قرائت شعری با این مضمون که «مجلس تمام شده، اما باید گفت در تو پایان نیست، آغاز دگر باید تو را» آغاز کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس دهم به یک مفاهمه و همکاری خوب دست پیدا کرد، گفت: «در این مدت، دوستی و مودتی بین ما شکل گرفت که باید قدر آن را بدانیم. از این رهگذر باید بگویم که قوانین مهمی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. تقریبا 200 قانون در مجلس دهم تصویب شد که دوسوم آن لوایح بود.» لاریجانی افزود: «قانون احکام دائمی برنامه توسعه، قانون برنامه ششم توسعه، قانون حفاظت و احیا و مدیریت تالاب‌های کشور قوانین مهمی بود که این مورد آخر برای جلوگیری از مشکلاتی مثل دریاچه ارومیه تصویب شد. قانون هوای پاک، قانون حفاظت از خاک و قانون بهره‌برداری از منابع ژنتیکی کشور قوانینی مهم و ضروری بود که در مجلس دهم به تصویب رسید.» علی لاریجانی در دفاع از مجلس گفت: «من تنها گوشه‌ای از کارنامه مجلس را ارایه کردم. با توجه به شفافیت کار مجلس که جلسات آن به‌طور مستقیم از رادیو و تلویزیون پخش می‌شود، عملکرد آن در برابر چشم همگان بوده است و در بزنگاه‌ها، مجلس هر آنچه وظیفه داشت انجام داد. در هر مرحله‌ای که نیاز به عملی انقلابی بود به اتفاق، نمایندگان وارد صحنه شدند و عمده کوشش مجلس این بود که گرهی از مشکلات مردم باز کند، اما برخی از سیاسیون برای رقابت خرد انتخاباتی بی‌انصافی را به نهایت رساندند و هر آنچه دل‌شان خواست گفتند.»
او با طرح این سوال که در حکومت مردم‌سالار وظیفه قوای مجریه و قضائیه و سایر بخش‌های حکومت را کدام بخش مشخص می‌کند، گفت: «بی‌تردید قوه مقننه و مجلس وظایف بخش‌های مختلف حکومت را مشخص می‌کند و به همین جهت است که رهبری معظم انقلاب در یکی از ملاقات‌ها با نمایندگان فرمودند: مجلس مظهر حکمت نظام است. همچنین در جایگاه دیگر فرمودند: مجلس ریل‌گذار حکومت است.به یاد ندارم که رهبری تدبیری به مجلس ارایه کند و مجلس به آن توجه نکند. البته به خاطر ندارم که مقام معظم رهبری به مجلس دستور داده باشند. نه تنها این مجلس بلکه در مجالس گذشته هم روال مجالس گذشته نیز همین بوده، البته یک‌جا به شخص من دستور دادند که در یک مورد استیضاح بود اما به مجلس دستور ندادند. امام (ره) هم فرمودند: مجلس در رأس امور است. نقش رأس در یک حکومت، تدبیر، فکر و فرمان‌راندن است.» لاریجانی تأکید کرد: «هیچ بخشی از حکومت حق ندارد از اجرای قوانین مجلس سر باز زند.» او افزود: «شهید مدرس می‌گفت دولت و اعضای آن فقط باید تصمیمات مجلس را اجرا کنند. به نظرم با توجه به نظرات امام(ره) و رهبری معظم و قانون اساسی و ساختار کشور، همه اهمیت مجلس را می‌دانند، پس چرا مدتی است که به انحای مختلف برای تخریب وجهه مجلس شورای اسلامی تلاش شده است؟ در حدی که این همه مصاحبه و تکرار فساد فساد نسبت به نمایندگان چیزی جز ورژن جدید همان بگم، بگم‌های سابق به ذهن متبادر نمی‌کند.» صحبت‌های علی لاریجانی در انتقاد از حملات اخیر به مجلس در حالی بیان شد که شورای نگهبان تا آخرین ساعات مجلس هم دست از جدال با آن برنداشت و با انتشار بیانیه‌ای به صحبت‌های رئیس مجلس در برنامه زنده تلویزیونی دوشنبه‌شب، بیست‌ونهم اردیبهشت‌ماه، پاسخ داد. در این بیانیه با اشاره به اینکه شورای نگهبان همواره در جهت تعامل با مجلس شورای اسلامی حرکت کرده، آمده است: «امید است عملکرد نمایندگان مجلس دهم در پیشگاه منتخبان دوره یازدهم همواره ظاهر باشد تا شاهد ذره‌ای انحراف از مسیر قانون نباشیم.» شورای نگهبان در بخش دیگری از بیانیه خود همچنین با تأکید بر اینکه اکثریت نمایندگان محترم مجلس دهم خدمتگزار و سالم بودند، یادآور شد: «لغزش و خطای جمع محدودی، خدمات سایر نمایندگان را زیر سوال برد و به مشارکت لطمه زد. احکام صادره قضائی در روزهای اخیر در رابطه با برخی نمایندگان، نمایانگر برخی واقعیت‌های پشت پرده مجلس دهم بود و همچنان معتقدیم اگر در طول دوره نمایندگی، هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان به وظایف نظارتی خویش دقیق‌تر عمل می‌کرد، هرگز شاهد وقایع تلخ و برخی لغزش‌ها و رفتارهای نادرست نمی‌بودیم که منجر به رد صلاحیت تعدادی از نمایندگان شود.»
علی لاریجانی در ادامه دفاع خود از مجلس دهم گفت: «مجلس دهم در مقابل حوادث بسیار عجیب سال‌های اخیر که گاه هرکدام می‌توانست بحرانی در منطقه ایجاد کند با صلابت و دقت عمل کرد. با رصد حوادث بیانیه‌های مهمی صادر کرد که موضع ملت را مشخص می‌کرد، چرا که به قول شهید مدرس این مجلس را به منزله تمام ایران می‌دانند و گاه با اقدام قانونی اراده ملی را تجلی می‌بخشید.» رئیس مجلس دهم با بیان اینکه در بُعد نظارت مجلس را دچار کاستی در نظارت معرفی و گاهی با الفاظ نادرست و تحقیرآمیز آن را مطرح کردند، گفت: «این موضوع از سر معرفت نبود. مجلس ١٠‌هزار تذکر به رئیس‌جمهوری و وزرا و ٣‌هزار سوال از وزرا- که ١٨٣ سوال در مجلس بود- مطرح کرد. البته برخی سوالات منطقه‌ای بود و نباید طبق آیین‌نامه مطرح می‌شد. همچنین پنج سوال از رئیس‌جمهوری و ٦ استیضاح از وزرا در مجلس مطرح شد که دو نفر از آنها نتوانستند رأی اعتماد کسب کنند و ٦٣ بار مسئولان برای ارایه توضیح به مجلس دعوت شدند.»
درخواست نمایندگان: جلوی‌ تضییع حق‌ محمود صادقی را بگیرید
اعتراض نمایندگان مجلس به حکم محمود صادقی، عضو فراکسیون امید هم از دیگر اتفاقات اختتامیه مجلس بود. ٢١ نماینده مجلس در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه خواستار ورود سید ابراهیم رئیسی به حکم اخیر صادره برای محمود صادقی شدند و از او خواستند اجازه ندهد حق او ضایع و در آینده نیز حُریت و آزادگی نمایندگان مخدوش شود. در نامه نمایندگان مجلس با اشاره به احکام صادرشده برای محمود صادقی آمده است: «جناب آقای دکتر صادقی به خاطر همراهی نکردن مأمورانی که برای اجرای حکم جلب او در شب بیست‌وهشتم صفر به درِ منزل او آمده بودند به ١٤ ماه حبس محکوم شده است. این در حالی است که اساساً آن حکم جلب غیرقانونی بوده، زیرا ابتدا باید نظر هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان اعلام می‌شده است که آیا سوال و سخنان آقای صادقی درباره حساب‌های قوه قضائیه خارج از حیطه وظایف نمایندگی بوده است یا خیر و هنوز نظری از طرف هیأت مذکور اعلام نشده است. لذا این میزان مجازات نیز عادلانه به نظر نمی‌رسد.» در این نامه همچنین با اشاره به بیان کلمه «مزخرفات» در ارتباط با نطق محمود صادقی در مجلس خطاب به رئیس قوه قضائیه، تقاضا شده است: «اخیراً جناب آقای صادق لاریجانی هم گفته‌اند من شکایتی ندارم؛ لذا این میزان مجازات عادلانه به نظر نمی‌رسد.»
پس از پایان سخنان علی لاریجانی، زنگ تعطیلی مجلس دهم برای همیشه به صدا درآمد و مانیتور نمایندگان یکی یکی خاموش شد. نمایندگان برای گرفتن آخرین عکس یادگاری به طرف جایگاه هیأت‌رئیسه حرکت کردند؛ هرچند تنها موضوعی که در اختتامیه مجلس نمودی نداشت، رعایت فاصله‌ اجتماعی بود. وقتی نمایندگان با حجم زیاد به سمت جایگاه رئیس رفتند، لاریجانی ماسک خود را به صورت زد و او تقریبا تنها نماینده‌ای بود که پروتکل بهداشتی را رعایت کرد. طبق روال گذشته نمایندگان باید به حیاط مجلس می‌رفتند و عکس یادگاری آخرین جلسه را آنجا می‌گرفتند، اما باران بهار تهران آنان را وادار کرد در صحن علنی آخرین عکس خود را بگیرند. جلسات علنی مجلس دهم پایان یافت، اما کار این مجلس تا ششم خرداد ادامه خواهد داشت و هفتم خرداد مجلس یازدهم آغاز به کار می‌کند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/154899/پایان-اعتراضی-مجلس-دهم
بستن   چاپ