ایرانیان جهان
توافق مسکو و آنکارا برای آتش‌بس فوری در لیبی
پنجشنبه 1 خرداد 1399 - 14:40:13
ایرانیان جهان - توافق مسکو و آنکارا برای آتش‌بس فوری در لیبی
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6379047
٢٦٦
١
فارس / وزرای خارجه ترکیه و روسیه در تماس تلفنی درباره لیبی، بر لزوم برقراری آتش‌بس فوری در این کشور تاکید کردند.
وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه این کشور امروز (پنجشنبه) در تماس تلفنی با «مولود چاووش‌اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود، تحولات اخیر لیبی را بررسی کردند.
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است که لاوروف و چاووش‌اوغلو بر لزوم برقراری آتش‌بس فوری در لیبی جهت تسهیل فرایند پایان دادن به بحران این کشور، تاکید کردند.
بر این اساس، دو طرف همچنین حمایت خود را از شروع مجدد فرایند سیاسی سازمان ملل جهت پایان دادن به بحران لیبی اعلام داشتند.
این تماس تلفنی یک روز بعد از آن انجام شده که «خلیفه حفتر» رئیس تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبی اعلام کرد بخشی از نیروهایش را از چند جبهه علیه دولت وفاق ملی در طرابلس عقب کشیده است.
از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی در سال 2011، این کشور تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند.
حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین 1398 با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.
امروز همچنین نیروهای دولت وفاق ملی لیبی اعلام کردند در ادامه پیشروی‌های خود در ساحل غربی این کشور علیه نیروهای شرق، مواضع نیروهای خلیفه حفتر را طی چند نوبت بمباران کردند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/154954/توافق-مسکو-و-آنکارا-برای-آتش‌بس-فوری-در-لیبی
بستن   چاپ