ایرانیان جهان
آیا اردن بخاطر کرانه باختری با اسرائیل قطع رابطه می‌کند؟
پنجشنبه 1 خرداد 1399 - 16:44:11
ایرانیان جهان - آیا اردن بخاطر کرانه باختری با اسرائیل قطع رابطه می‌کند؟
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6379393
٤٩٢
١
فارس / معاون نخست‌وزیر سابق اردن در خصوص پاسخ احتمالی این کشور به اشغال بخش‌هایی از کرانه باختری گفت که اردن سفیر «اسرائیل» را از امان اخراج خواهد کرد.
«ممدوح العبادی» معاون نخست‌وزیر سابق اردن، امروز (پنجشنبه)، در خصوص پاسخ احتمالی اردن به اشغال بخش‌هایی از کرانه باختری گفت که «اردن سفیر اسرائیل را اخراج خواهد کرد».
به گزارش خبرگزاری «معا»، معاون نخست‌وزیر سابق اردن در این ارتباط گفت: «اردن، سفیر اسرائیل را از امان اخراج خواهد کرد و سفیر خود را از تل‌آویو فرا خواهد خواند، در صورتی که اشغالگران الحاق را اجرا کنند».
ممدوح العبادی که پُست‌های بسیاری را در این کشور بر عهده‌ داشته، در ادامه لغو توافق «وادی عربه» را دور از ذهن قلمداد کرد؛ اما با این حال تأکید کرد:‌ «پاسخ اردن بر روی روابط دیپلماتیک با اشغالگران اثر خواهد گذاشت».
توافق وادی عربه توافقی است که بر اساس آن اردن و رژیم صهیونیستی در سال 1994 توافقنامه‌ای صلح موسوم به «وادی عربه» را امضا کردند که در آن بر پایان دادن به خصومت دو طرف و اجرای مفاد منشور ملل متحد و قانون بین‌المللی در خصوص روابط دو طرف تأکید شده است.
العبادی ضمن انتقاد از موضع‌ کشورهای عربی بویژه چند کشور عربی حاشیه خلیج فارس، افزود: «به طور تاریخی، از کشورهای حوزه خلیج فارس دست شستم؛ اما بر موضع‌گیری کشورهایی چون سوریه، مصر و عراق حساب می‌کنم».
وی همچنین در خصوص «قدرت تصمیم اردن» و اظهارات «عبدالله الثانی» شاه این کشور در گفت‌و‌گو با روزنامه آلمانی «دیر اشپیگل» گفت که تما این‌ها برخاسته از در کنار هم ایستادن ملت اردن است که در کنار هر گونه واکنش به اشغالگری ایستاده‌اند.
شاه اردن، پیشتر، در گفت‌‌وگو با روزنامه یادشده گفته بود: «در صورتی که اسرائیل بخش‌هایی از کرانه باختری را الحاق کند، این اقدام به برخوردی عظیم با کشور منجر خواهد شد».

http://www.ilandnews.ir/fa/News/154985/آیا-اردن-بخاطر-کرانه-باختری-با-اسرائیل-قطع-رابطه-می‌کند؟
بستن   چاپ