ایرانیان جهان
مشکلات بخش تعاون خراسان جنوبی در حوزه کاری صنعت، معدن و تجارت بررسی می شود
يکشنبه 11 خرداد 1399 - 21:39:50
وزارت رفاه
ایرانیان جهان - نشست بررسی مشکلات تعاونی ها در حوزه کاری صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی با حضور مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی، در این نشست غلامرضا اشرفی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان جنوبی خواستار اطلاع رسانی تسهیلات کارفرمایی و خویش فرمایی برای مشاغل و صنوف آسیب دیده از شرایط کرونا شد و در تشریح ضوابط این تسهیلات گفت: واحدهای کسب و کاری که در قالب کارفرمایی و یا خویش فرمایی دارای لیست بیمه بوده و حائز شرایط زیر هستند ، می توانند در سامانه ثبت نام کرده و صرفا برای یک بار و حداکثر تا پایان خرداد ماه سال 1399 مشمول دریافت این تسهیلات شوند.
اشرفی افزود: واحد کسب وکار متقاضی بایستی در سال گذشته فعال بوده و همچنان فعال باشند.
وی اظهار کرد: از دیگر شرایط واحدهای مشمول این است که شاغلین هدف این تسهیلات از بیمه بیکاری بهره مند نشده باشند و پس از شیوع ویروس کرونا نیروی کار خود را تعدیل نکرده (بر اساس اطلاعات سازمان تامین اجتماعی) و یا نسبت به بازگشت و افزایش نیروی کار موجود بر اساس متوسط سه ماهه آبان، آذر و دی سال 1398 اقدام نموده باشند.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در تشریح فرایند اعطای تسهیلات به واحدهای مشمول گفت: پس از ثبت نام متقاضیان در سامانه کارا / منوی تسهیلات کرونا، صحت و سقم اطلاعات وارده به صورت سیستمی در سامانه بررسی می شود و پس از بررسی درخواست متقاضی توسط دستگاه اجرایی مربوطه به موسسات مالی پیش بینی شده و به درخواست متقاضی معرفی می شود.پ
وی افزود: پرداخت تسهیلات به واحد کسب وکار بر اساس شرایط تعیین شده به صورت مرحله ای و قالب 70درصد حقوق و دستمزد و 30درصد سرمایه در گردش پرداخت می شود.
اشرفی ادامه داد: مسئولیت کنترل و نظارت بر هزینه کرد تسهیلات در مصادیق تعیین شده دستورالعمل با دستگاه اجرایی ، حفظ اشتغال با ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی و بازپرداخت تسهیلات با موسسه عامل است و درصورتی که تسهیلات در غیر مصادیق تعیین شده هزینه شودو یا اقساط به موقع پرداخت نشود، پس از ثبت در سامانه ، فرد به مدت 2 سال از دریافت هرگونه خدمات بانکی(تسهیلات ، ضمانت نامه ، اعتبارات اسنادی و...) محروم شده و موظف به بازپرداخت با نرخ سود 24درصد، شامل 18درصد (نرخ مصوب شورای پول و اعتبار ) و 6درصد جریمه است.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بیان مشکلات و مسائل مبتلا به بخش تعاون در حوزه کاری صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر 904تعاونی در سطح استان فعال می باشند. وی افزود: بهره مندی از ظرفیت تعاونی های توزیعی و اتحادیه های مصرف می تواند در توزیع عادلانه اقلام مصرفی مردم موثر باشد .
واگذاری معادن به روستاییان در قالب تعاونی های معدنی با عضویت روستاییان در راستای جلوگیری از مهاجرت و ایجاد اشتغال پایدار از دیگر درخواستهایی بود که به نمایندگی از بخش تعاون توسط مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مطرح شد.
اشرفی از نگاه فرابخشی با رویکرد توسعه خراسان جنوبی در مدیریت صنعت، معدن و تجارت استان قدردانی کرد و گفت: حمایت های قانونی از صادرات و واردات بخش تعاون به عنوان یکی از سه ضلع اقتصادی کشور باید مورد توجه همه مسئولین قرار گرفته و تسهیل و رفع موانع قانونی مطالبه اصلی تعاونگران استان در این حوزه می باشد.
در این نشست معاون تعاون اداره کل و دبیر اتاق تعاون استان به عنوان نمایندگان بخش تعاون به بیان چالش ها و راهکارهای پیشنهادی پرداختند. انعکاس موضوعات و پیگیری آن، و تعامل و هم افزایی بیش از پیش در جهت رفع مسائل و مشکلات موجود خروجی این نشست بود.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/159253/مشکلات-بخش-تعاون-خراسان-جنوبی-در-حوزه-کاری-صنعت،-معدن-و-تجارت-بررسی-می-شود
بستن   چاپ