ایرانیان جهان
زمان شارژ خودروهای الکتریکی به زودی کاهش می‌یابد
سه شنبه 13 خرداد 1399 - 13:33:16
ایرانیان جهان - به دلیل معرفی شارژرهای فوق سریع و قدرتمند و بهبود شیوه طراحی باتری‌های جدید، طی چند سال آینده زمان شارژ خودروهای برقی تا حد بسیار زیادی کاهش خواهد یافت.

زمان شارژ خودروی الکتریکی احتمالاً به‌زودی کاهش می‌یابد و کارشناسان صنعت خودروسازی پیش‌بینی می‌کنند که طی پنج سال آینده حتی امکان شارژ فوق سریع باتری خودروی الکتریکی با ظرفیت بالا در مسیر طی زمانی کمتر از 10 دقیقه فراهم شود. اما دستیابی به امکان شارژ فوق سریع خودرو ، موضوعی است که دو جنبه‌ی مختلف دارد؛ اولین مورد معرفی شارژ پرقدرت و دومی، بهبود نحوه طراحی باتری (به‌جای مواد شیمیایی جدید معجزه‌آسا) است. امروزه بیشتر خودروهای الکتریکی مجهز به سیستم‌های برقی 400 ولت هستند که در این صنعت به‌عنوان سیستم‌های ولتاژ بالا شناخته می‌شوند. توان الکتریکی با وات اندازه‌گیری می‌شود و این توان از حاصل‌ضرب اختلاف پتانسیل (بر حسب ولت) در شدت جریان (بر حسب آمپر) به دست می‌آید.

ایرانیان جهان

طبق گفته‌ی مسئولان پورشه، زمان شارژ باتری تایکان از 5 تا 80 درصد با یکی از شارژرهای جدید آیونیتی، بیش از 20 دقیقه طول می‌کشد. حتی در این زمان هم، پورشه از ظرفیت کامل شارژر استفاده نمی‌کند و قدرت را در نهایت به 270 کیلووات می‌رساند. اما سرعت شارژ، فقط مربوط به توان شارژر نیست؛ این امر به سرعت پذیرش شارژ سلول‌های باتری نیز بستگی دارد و این بخش دیگری از داستان است. در صورتی شرایط بهتری بدست خواهد آمد که پیشرفت در زمینه‌ی طراحی باتری بتواند به پیشرفت‌های انجام‌شده در سیستم‌های برقی و شارژ برسد. مقاله‌های مرتبط:
ایستگاه شارژ 350 کیلوواتی آیونیتی در بریتانیا راه‌اندازی شد فورد، مرسدس، فولکس و بی‌ام‌و در توسعه‌ی ایستگاه‌های شارژ برقی، متحد شدند
منطق شارژ با چنین سرعت بالایی، دستیابی به توازن با خودروهای بنزینی معمولی در زمینه‌ی ظرفیت پیمایش نسبت به سوخت مصرفی است؛ بنابراین فناوری 800 ولتی با هدف رسیدن به‌راحتی و همچنین کارایی معرفی شد. اگر میانگین زمان سفر خودروی الکتریکی را با استفاده از شارژرهای سریع 50 کیلوواتی با خودروهای معمولی در مسیر 725 کیلومتری با سرعت بزرگراهی مقایسه کنیم، می‌بینیم که تفاوت زیادی بین آن‌ها وجود دارد. یک خودروی معمولی ممکن است زمان کمی برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین متوقف شود، اما پورشه تخمین می‌زند که زمان شارژ مجدد خودروی برقی با شارژرهای متداول 45 درصد بیشتر طول می‌کشد؛ درحالی‌که شارژ با شارژرهای 350 کیلوواتی، تقریبا حدود 10 درصد طولانی‌تر است. به عبارت دیگر، خودرویی برقی مجهز به باتری با ظرفیت بالا و سیستم برقی 800 ولتی و شارژر 350 کیلووات، می‌تواند شارژ کافی برای طی مسیر 200 کیلومتری را تنها در هشت دقیقه به دست بیاورد.

ایرانیان جهان


http://www.ilandnews.ir/fa/News/159685/زمان-شارژ-خودروهای-الکتریکی-به-زودی-کاهش-می‌یابد
بستن   چاپ