ایرانیان جهان
بمناسبت روز جهانی ایدز
چهارشنبه 4 تير 1399 - 03:47:33
ایرانیان جهان - ایدز (AIDS SIDA HIV) یک بیماری واگیر است که از راه خون جابجا میشود.پیشگیری از این بیماری آسان ولی مداوای آن کم و بیش نشدنی است. این بیماری با از بین بردن سیستم دفاعی بدن باعث مرگ فرد مبتلا میشود.

برپایه تازه ترین پژوهشها، بیماری ایدز در آفریقا رو به کاهش است ولی در اروپا رو به گسترش می باشد. در بلژیک روزانه 3 نفر از ابتلا به این بیماری کشنده آگاه می شوند. نیمی از بیماران از آلوده شدن خود خبر ندارند!
این بیماری در سال گذشته دست کم دو میلیون نفر را در جهان کشت. خوشبختانه روند گسترش آن به نسبت ده سال پیش به یک پنجم رسیده است.
تاریخچه ی ایدز
در سال 1981 در لس آنجلس 5 مورد ذات الریه ناشی از یک میکروارگانیسم به نام پنوموسیستیس کارینی در 5 مرد جوان همجنسگرا مشاهده شد که خیلی غیرعادی بود زیرا این بیماری تنها در کسانی که داروهای سرکوب کننده ی سیستم ایمنی مصرف می کنند دیده می شود.
در طی یک ماه 26 مورد از یک سرطان ویژه به نام سارکوما کاپوسی در 26 مرد جوان همجنسگرا در کالیفرنیا و نیویورک دیده شد. این سرطان هم بسیار کمیاب است و گاهی در افراد سالخورده و یا کسانی که نقص ایمنی دارند دیده می شود.
در آنزمان کسانی که به این بیماری ها مبتلا می شدند و دلیلی برای نقص ایمنی نداشتند را به سندرم نقص ایمنی اکتسابی (AIDS) مبتلا دانستند.
بین سال های 1981 تا 1983 این بیماری گسترش پیدا کرد و بین 21 کشور دنیا 2831 مورد از ‌آن گزارش شد. از سال 1983 از حدود 208 کشور در دنیا مواردی از بیماری گزارش شد که بیشترین موارد مربوط به آمریکا، اروپا و آفریقا و کمترین موارد مربوط به آسیا بود.
تا پایان سال 1999 سی و سه میلیون و ششصد هزار نفر مبتلا به ایدز گزارش شد و از پایان این سال 15 هزار مورد تازه هر روز گزارش می شود.
در سال 2000 شانزده میلیون و سیصد هزار نفر در اثر ابتلا به ایدز مرده اند که 20 درصد آن ها کودکان و 51 درصد زنان بوده اند. امروزه در برخی کشورها ایدز بالاترین عامل مرگ و میر است و در بعضی کشورها دومین عامل مرگ و میر عفونی پس از ذات الریه میباشد.
این بیماری از راه تزریق فرآورده های خونی آلوده٬ رابطه ی جنسی با فرد آلوده و یا استفاده از سرنگ، تیغ یا مسواک مشترک یک فرد آلوده به دیگران منتقل میشود.
آمار رسمی بیماران ایدز در ایران نزدیک به 100 هزار نفر گزارش شده است.
این بیماری به گروه ویژه ای مانند همجنسگرایان یا معتادان تعلق نداشته و در صورت بی احتیاطی در موارد بالا به هر کسی منتقل خواهد شد.
امسال وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرده که نزدیک به هشت هزار نفر در افغانستان آلوده آچ.آی.وی مثبت هستند که بیشتر آنان معتادانی تزریقی هستند که از سرنج مشترک استفاده می‌کنند. این نهاد افزوده که پس از اعتیاد تزریقی، دومین مسیر عمده انتقال ویروس در افغانستان روسپی‌گری بوده است.

ایرانیان جهان



http://www.ilandnews.ir/fa/News/160202/بمناسبت-روز-جهانی-ایدز
بستن   چاپ