ایرانیان جهان
ارزیابی سفیر سابق ایران از فشارهای تازه به حشد شعبی
دوشنبه 9 تير 1399 - 10:16:32
ایرانیان جهان - ارزیابی سفیر سابق ایران از فشارهای تازه به حشد شعبی
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6502182
k ٧.١
٠
صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
روح الله فرقانی / اقدام «سازمان مبارزه با تروریسم» در حمله به مقر حشد الشعبی مغایر با قانون اساسی بوده و در شرایطی روی می‌دهد که عراق امروز، به قدرت دفاعی و بازدارندگی رسیده است. عراق یک «قدرت مردم پایه» دارد؛ موضوعی که «حسن کاظمی قمی» سفیر سابق ایران در عراق در گفت‌وگو با «صبح‌نو» بر آن تاکید می‌کند و می‌گوید: آمریکایی‌ها به دنبال این هستند تا در وابسته‌کردن توان دفاعی و بازدارندگی عراق آنها را دنباله‌روی خودشان کنند وآمریکا برای این کار از هر تلاشی فروگذار نخواهد کرد. مردم عراق هوشیارند و با هر پدیده‌ای که بدانند مغایر با مصالح آنهاست مخالفت می‌کنند که در جریانات اخیر این کشور، این همراهی را دیدیم.
بامداد روزجمعه نیروهای موسوم به مبارزه با تروریسم (زیرنظر آمریکا ) به مقر کتائب حزب‌الله در منطقه الدوره بغداد حمله و 13‌نفر از اعضای کتائب را بازداشت ‌کردند؛ اقدامی که واکنش‌های متعدد مردمی و سیاسی را به همراه داشت؛ هرچند ساعتی پس از این حمله، تعدادی از این افراد آزاد ‌شدند. توطئه آمریکا علیه فرزندان عراق فقط چند روز پس از مذاکرات
بغداد - واشنگتن، دنبال شد، توسط نیروهای مردمی با شکست روبه‌رو شد. آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که هرگونه تلاش آن‌ها برای ایجاد بی‌ثباتی در کشور عراق از سوی حشد الشعبی ناکام گذاشته می‌شود؛ بنابراین در پی آن هستند که در وضعیت ابتدایی حشد الشعبی را با معرفی‌کردن به‌عنوان رقیب نیروهای نظامی عراقی، تضعیف کرده و به‌تدریج زمینه را برای منحل‌شدن آن ایجاد کنند.
برای بررسی بیشتر این موضوع با آقای «حسن کاظمی قمی» سفیر سابق ایران درعراق به گفت‌وگو پرداختیم که در ذیل به آن می‌پردازیم:
تحلیل شما در خصوص حمله نیروهای موسوم به مبارزه با تروریسم عراق به مقر حشد الشعبی و بازداشت تعدادی از آنها چیست؟
اقدام سازمان ضد‌تروریسم عراق در دستگیری تعدادی از نیروهای حشد الشعبی بر اساس قانون عراق و قوانین حاکم بر نیروهای مسلح این کشور مغایر قانون است؛ به این معنا که اگر خلافی در بخشی از نیروهای مسلح شکل گیرد، خود آن سازمان و مرجع ذی‌ربط باید به آن امور خلاف یا مشکل رسیدگی کنند. این ارتباطی با سازمان مبارزه با تروریسم ندارد. ورود آنها به مقر حشدالشعبی و بازداشت تعدادی از آنها، بر اساس قانون خود عراق مغایر قانون است و نباید اتفاق می‌افتاد. شواهد نشان می‌دهد که تخلفی در حشد الشعبی صورت نگرفته بود و اقدامی مخالف با مصالح کشور روی نداده و از این منظر اقدام سازمان مبارزه با تروریسم مغایر قانون، مصالح کشور و منافع مردم است.
این سازمان مدعی است که براساس مجوز اتاق مشترک عملیات این کار را انجام داده چون در بیانیه خودشان بر این موضوع اشاره ‌کرده‌اند، درصورتی که هیچ ‌تخلفی از حشد الشعبی صورت نگرفته است. این اقدام مخالف قانون سازمان مبارزه با تروریسم موجب شد تا با واکنش نیروهای حشد الشعبی مواجه شود و با واکنشی که حشدالشعبی انجام داد، توانست نیروهای خود را آزاد کند و به مقرهای خود بازگرداند.
اقدامی که این سازمان عراقی در بازداشت نیروهای حشدالشعبی انجام داد، موجب شد تا «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق نسبت به این اقدام اظهار تاسف کند و این اقدام را تایید نکرد. همچنین مواضع فراکسیون‌های سیاسی عراق بر همین رابطه قابل تحلیل است.
آیا آمریکا به دنبال ایجاد تفرقه و توطئه جدید در عراق است؟
آمریکا از ابتدا به دنبال این است که قدرت مردمی در عراق شکل نگیرد و به صحنه نیایند و فعالیت‌های آنها در سایه نظامی شکل نگیرند. غربی‌ها همانطور که نسبت به بسیج ما حساس هستند به حشد الشعبی هم حساسیت نشان دادند. آنها تلاش ‌کردند تا مبادا پارلمان عراق قانونی را تصویب کند که حشد الشعبی جزو نیروهای مسلح شود و با آن مقابله کنند.
هر اقدامی که بخواهد جریان و قدرت دفاعی مردمی عراق را تضعیف کند، در چارچوب نقشه‌های آمریکا بوده و مغایر با مصالح عراق است. مردم عراق هوشیارند و با هر پدیده‌ای که بدانند مغایر با مصالح آنهاست مخالفت می‌کنند که در جریانات اخیر این کشور این همراهی را دیدیم.
اقدام «سازمان مبارزه با تروریسم» مغایر با قانون اساسی بوده و در شرایطی روی می‌دهد که عراق امروز، به قدرت دفاعی و بازدارندگی رسیده است، عراق یک «قدرت مردم پایه» دارد. هرچند ارتش و نیروهای مسلح وجود دارند اما در کنارشان دریای بیکران مردم (حشد الشعبی) هستند و مانند آن را در مبارزه با تروریست‌های تکفیری داعش دیدیم که حشد الشعبی به کمک نیروهای مسلح آمد و طرح آمریکا را که به دنبال از بین بردن مردم و استقلال این کشور بودند، شکست داد. این جانفشانی حشد‌الشعبی بود که به کمک نیروهای مسلح شتافت و این حماسه شکست تروریست‌های داعش را خلق کرد. هر اقدامی که باعث تضعیف حشد الشعبی شود در واقع قدرت بازدارندگی این کشور را هدف قرار داده که مغایر با مصالح کشور است.
برخی معتقدند بازگشت مجدد ژنرال «عبدالوهاب الساعدی» به ریاست سازمان مبارزه با تروریسم اینگونه حوادث را رقم زده است چرا که دنباله‌روی اهداف آمریکاست و این احتمال را می‌دهند که بازگشت او شاید تبانی دولت جدید با آمریکا باشد؛ نظر شما دراین‌باره چیست؟
انتخاباتی که توسط نخست‌وزیر برای سازمان‌های عراق صورت می‌گیرد، انتخابی طبیعی است که نخست‌وزیر در مقام مسوول دولت، انتخابش را انجام می‌دهد. گردش قدرت در سازمان‌ها انجام می‌شود و افراد سیاسی، دفاعی و امنیتی یک زمانی در دستگاه و سازمانی مسوولیت دارند و زمانی بدون مسوولیت هستند؛ این‌ها زیاد غیر‌مترقبه نیست و نمی‌توان گفت بازگشت مجدد الساعدی تبانی دولت جدید با آمریکاست. بنده این قضاوت را ندارم اما مردم عراق قضاوت دیگری نسبت به موضوع دارند و آن را به موضوعاتی که عنوان کردید ارتباط می‌دهند؛ اینکه چقدر واقعیت دارد باید در ارزیابی عراقی‌ها این را دید که مستندات‌شان در این‌باره چیست.
آمریکایی‌ها به دنبال این هستند تا در وابسته‌کردن توان دفاعی و بازدارندگی عراق به خودشان آنها را دنباله‌روی خودشان کنند و اینگونه نیروهای مردمی را تضعیف کنند تا مگر به آمریکا وابسته شوند. آمریکا برای این کار از هر تلاشی فروگذار نخواهند کرد.
آمریکایی‌ها در افغانستان یا عراق اجازه ندادند یک ارتش ملی شکل گیرد. نابسامانی امنیتی و ظهور نیروهای تروریستی مانند داعش، بخشی از برنامه آنهاست تا عراق مجبور به حضور آنها باشد درحالی‌که عراقی‌ها بر این اعتقادند که حضور آمریکا در مساله ثبات و امنیت کشور نقش غیر‌سازنده‌ای تا الان ایفا کرده است. آنچه برای آمریکا در منطقه مهم است، موضوع اسرائیل است. عراقی‌ها از حضور آمریکا در کشورشان ناخشنودند. آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا با اینگونه بهانه‌ها مانند شکل‌گیری داعش حضورشان را ابقا کنند.
آیا می‌توان گفت «مصطفی الکاظمی» رفتاری را دربرابر حشدالشعبی در پیش گرفته که پیش از این سعد الحریری در برابر حزب‌الله لبنان داشت و به دنبال تضعیف مقاومت است؟
نباید اینگونه حوادث را به تقابل دولت و نیروهای مردمی تعمیم داد. در دیداری که الکاظمی اخیرا از حشد الشعبی عراق داشت، از مقاومت و جانفشانی آنها دفاع و قدردانی کرد. دولت عراق فقط الکاظمی نیست. دولت از فراکسیون‌های سیاسی مختلف تشکیل ‌شده است. یک تخلفی توسط یک سازمانی صورت گرفته که باید نسبت به آن رسیدگی کرده و موضوع را
بررسی کنند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/161748/ارزیابی-سفیر-سابق-ایران-از-فشارهای-تازه-به-حشد-شعبی
بستن   چاپ