ایرانیان جهان
چرا دادگاه عظام مهم است؟
دوشنبه 9 تير 1399 - 10:16:35
ایرانیان جهان - چرا دادگاه عظام مهم است؟
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6501990
k ٥.٦
٢
فرهیختگان / متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
ابوالقاسم رحمانی/ در گزارش دیروز در ارتباط با اتهامات عباس ایروانی یکی از ابربدهکاران بانکی تعمدا تیتر مرد هزارچهره را انتخاب کردم تا در ادامه، کارم برای نوشتن از سایر زمینه‌های فعالیت و اتهامات و انتقاداتی که به او وجود دارد راحت‌تر باشد. مرد هزارچهره‌ای که ما از او سخن گفتیم، سوای فعالیت در صنعت، قطعه‌سازی خودرو و واردات این قطعات (به‌صورت قاچاق) به کشور و عشق وافر به عتیقه و میراث گرانبهای قدیمی و حضور فعال در پشت‌پرده حراج‌های هنری تهران و... دستی هم بر آتش ساختمان‌سازی دارد. پارک آبی اوشن کیش به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های آبی روباز از نمونه فعالیت‌های او در حوزه ساخت‌وساز است، هرچند در وب‌سایت رسمی‌اش ادعاهای دیگری هم دارد، مثل مرمت و بازسازی سرای عامری‌های کاشان و البته پروژه ساخت بزرگ‌ترین مرکز تفریحی خاورمیانه در منطقه 22 تهران که در ادامه بیشتر در ارتباط با این ادعای آخر می‌نویسم و با هم اطلاعاتی را مرور می‌کنیم. این مرور شاید روند رسیدگی به پرونده عباس ایروانی را که امروز یکی‌دیگر از جلسات آن برگزار خواهد شد، تسریع کند و مردم طعم شیرین برخورد و محاکمه یکی از بزرگ‌ترین متهمان اقتصادی کشور را بچشند.
متهم به فساد فی‌الارض با 16هزارمیلیارد تومان بدهی بانکی
مروری دوباره و البته کوتاه بر رزومه عباس ایروانی خالی از لطف نیست. همان‌طور که در گزارش روز گذشته هم اشاره کردیم، عباس ایروانی فعلا، دوباره تاکید می‌کنم، فعلا به اتهام در حوزه قاچاق و بدهی بانکی در محکمه حاضر و درحال پشت‌سر گذاشتن روند رسیدگی به پرونده‌اش است؛ پرونده‌ای که حداقل شمایل آن نشان از سنگینی، اهمیت و حساسیت بالای آن دارد. به اذعان نماینده دادستان و براساس کیفرخواستی که برای ایروانی و سایر متهمان این پرونده صادر شده است، این ابربدهکار بانکی به سرکردگی گروه قاچاق قطعات خودرو و دستور به سایر متهمان برای اقدام به رشوه‌دادن به مسئولان دولتی و افساد فی‌الارض از مجاری اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور با توسل به قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به‌صورت عمده و کلان به میزان 764میلیون‌و37هزارو425دلار به‌علاوه رهبری گروه مجرمانه سازمان‌یافته قاچاق قطعات خودرو، معاونت در جعل اسناد، معاونت در استفاده از اسناد مجعول، معاونت در پرداخت رشوه و مشارکت در فراری دادن متهم است؛ اتهاماتی که حد اندکی از آنها برای هرکسی غیر از ایروانی حتما تبعات سنگین‌تری به دنبال داشت و با این بار سنگین قضایی اینطور آزادانه از این شهر به آن شهر نمی‌رفت و به کارخانه‌ها و کارگرانی که شاید اطلاعی از حضور و وجود آنها نداشت سر نمی‌زد تا شاید پایگاه اجتماعی خود را تقویت کند! البته این بخشی از اتهاماتی است که ایروانی، مالک شرکت قطعه‌سازی عظام باید نسبت به آنها در دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی پاسخگو باشد، مساله دیگر و روی دیگر اتهامات ایروانی مربوط به بدهی عجیب و سنگین او به شبکه بانکی کشور است.
بدهی 16هزارمیلیارد تومانی ایروانی به شبکه بانکی کشور که بعد از شکایت بانک‌های مسکن، سپه، صادرات، توسعه صادرات، ملی و سازمان بازرسی کل کشور به جریان افتاده، اتهام دیگری است که حسابی ایروانی را از حصار امن همیشگی‌اش به جایگاه متهم کشانده است، البته او دراین رابطه تنها نیست و 6 متهم دیگر این پرونده نیز باید پاسخگوی اتهامات باشند. در گزارش قبلی به این مساله هم اشاره کردیم که ایروانی تعمدا عزمی برای پرداخت بدهی‌های خود به بانک‌ها نداشته است؛ چراکه در بررسی‌های به عمل آمده از دفتر او مشخص شد این متهم علاقه‌مند به عتیقه‌جات و میراث کهن و گرانبها به راحتی و با همین میراث دپوکرده‌اش می‌توانست تمام بدهی‌های بانکی خود را تسویه کند!
از پارک آبی اوشن کیش تا هزارویک شهر تهران
اما بگذارید از این مساله عبور کنیم، در گزارش قبلی اشاراتی به وجوه مختلف فعالیت‌های ایروانی داشتیم و در ارتباط با فعالیت‌ها و اتهامات او در حوزه صنعت و بدهی‌های بانکی و البته حضورش در زمینه‌های فرهنگی و هنری بیشتر و جزئی‌تر توضیح دادیم. امروز و در این گزارش اما قصد دارم در ارتباط با فعالیت‌های این ابربدهکار بانکی در حوزه ساختمان‌سازی بنویسم. با یک جست‌وجوی ساده در ارتباط با فعالیت‌های ایروانی در حوزه ساخت‌وساز و البته با رجوع به وب‌سایت رسمی خود او به چند اسم برمی‌خوریم. ابتدا نام پارک آبی اوشن کیش به‌عنوان بزرگ‌ترین پارک آبی موضوعی روباز ایران یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌هایی است که توسط ایروانی ساخته شده است. در وصف جایگاه و نفوذ ایروانی و سازه‌ای که او در کیش ساخته همین بس که برای افتتاح این پارک آبی سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات کشور در کیش حاضر شد و از این مجموعه رونمایی کرد.
براساس اطلاعاتی که از پروسه و جزئیات این پارک آبی منتشر شده است، عباس ایروانی طراحی آن را به احمد جعفری‌نژاد از طراحان NFFC دیزنی آمریکا سپرده که معمار ارشد شرکت معماری فرمانفرما در طراحی فرودگاه مهرآباد و ورزشگاه آزادی تهران، طراح طرح جامع 10ساله دیزنی‌لند آمریکا، مرکز خرید بوئناویستا در والت‌دیزنی جهانی فلوریدا، سرپرست طراحی و بازرس تم توکیو دیزنی‌لند، معمار ارشد وسترن‌لند و ادونچرلند، طراح ورودی‌ها و خیابان اصلی پارک دیزنی‌لند شانگهای و... بوده است. (این اسامی و رزومه طراح را به‌خاطر بسپارید.) مضاف براین ایروانی در وب‌سایت شخصی‌اش ادعاهای دیگری هم دارد که یکی از آنها مرمت و بازسازی سرای عامری‌های کاشان است. اما از این دو پروژه که عبور کنیم پروژه سومی هم وجود دارد که این ابربدهکار بانکی قول ساخت و افتتاح آن را در یک مدت زمان سه، چهار ساله در تهران داده بود. پروژه هزار و یک شهر به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه تفریحی خاورمیانه سنگ بزرگی بود که ایروانی آن را با حمایت شهرداری تهران طی قراردادی در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 برداشت. پروژه‌ای که حالا حدود 10سال از موعد تحویل آن به مدیریت شهری می‌گذرد اما دریغ از یک آجر که روی آجر گذاشته شده باشد!
ترکمانچای شهرداری و عظام!
براساس مصوبه سیصدوبیستمین جلسه علنی فوق‌العاده شورای شهر تهران در تاریخ 4 آبان 89 و در راستای اهمیت و ضرورت احداث شهربازی در تهران، شهرداری تهران قراردادی را با شرکت سرمایه‌گذاری عظام منعقد می‌کند تا این شهربازی توسط این شرکت در تهران ساخته شود. استارت عملیات احداث پروژه هزار‌ویک شهر عباس ایروانی با حمایت شهرداری تهران بود. براساس این قرارداد مقرر شد این مجموعه در زمینی به وسعت 138/9 هکتار واقع در اراضی منطقه چیتگر به مساحت زیربنای حدود یک‌میلیون‌و892هزارو221 مترمربع مشتمل بر کاربری‌های مسجد، مجتمع اداری، شهربازی، پارک آبی، مجتمع خدمات تجاری، مرکز همایش‌ها، مجتمع ورودی، مجتمع فرهنگی سینمایی، هتل‌های سه‌ستاره و چهارستاره و پنج‌ستاره و پارکینگ‌ها و تاسیسات مربوطه اجرا شود. نکته قابل‌تامل در ارتباط با این طرح همان مساله‌ای است که بالاتر و در ارتباط با طراح پروژه پارک آبی اوشن کیش به آن اشاره کردم و گفتم که به یاد بسپارید. طراح این پروژه نیز براساس آنچه در قرارداد آمده شرکت forrec کاناداست که به عقبه و رزومه آن اشاره کردم. (یک نکته قابل‌تامل در ارتباط با عباس ایروانی و لاکچری‌سازی‌های او این است که وقتی این فرد چنین علاقه‌ای به ساختن سازه‌های لاکچری و طراز اول دارد، چگونه با ایجاد انحصار به همراه شرکت کروز در حوزه تولید قطعات خودرو امکان عبور صنعت خودروسازی از تولید پراید و پژو را نمی‌دهد تا ما در آن حوزه هم به چنین سطوحی دسترسی داشته باشیم!)
براساس این قرارداد و در تشریح کاربری‌هایی که مقرر شد تا در این مجموعه ایجاد شود، مسجد این مجموعه پروژه‌ای از طرح است که در زمینی به وسعت یک‌ونیم هکتار در دوطبقه و با زیربنایی معادل 10هزار مترمربع طراحی، احداث و موردبهره‌برداری قرار می‌گیرد. شهربازی هم براساس این قرارداد در زمینی به وسعت 50 هکتار مشتمل بر مجموعه‌های ساختمانی با زیربنای معادل 55هزارو304 مترمربع با کاربری‌های رستوران، تاسیسات، فضاهای تجاری و مجموعه‌های فضای تفریحی روباز احداث و تجهیز خواهد شد! پارک آبی موجود در این مجموعه هم در زمینی به وسعت 5/5 هکتار و با زیربنایی معادل 20هزار مترمربع با کاربری‌های فضای بازی، رستوران اختصاصی و تاسیسات قرار بود که احداث شود. پارکینگ شهربازی و پارک آبی این مجموعه در زمینی به وسعت 4.9 هکتار در چهارطبقه و با زیربنایی معادل 244هزار مترمربع قرار بر احداث داشت. 22هکتار از این زمین وسیع هم با زیربنایی حدود 670هزار مترمربع به‌صـــــــورت ناخالص و 260هزار مترمربع به‌صورت خالص در 6 طبقه برای احداث مجتمع تجاری اختصاص یافته بود. سوای گستره‌های وسیعی که به‌منظور ایجاد و احداث پارکینگ مجتمع خدمات تجاری و مجتمع ورودی در نظر گرفته شده بود، 40هزار مترمربع زیربنا هم برای ساخت مجتمع فرهنگی سینمایی شامل 16 سالن سینما در این قرارداد وعده داده شده است. 20هزار مترمربع زیربنا برای ساخت مرکز همایش‌ها، 22هزارو500 متر زیربنا برای مجتمع اداری، حدود 50هزار مترمربع زیربنا برای هتل سه‌ستاره، 39 هزار و 282 مترمربع زیربنا برای 31 طبقه هتل چهارستاره و 46هزارو186 مترمربع زیربنا برای 35 طبقه هتل پنج‌ستاره سایر تعهداتی است که براساس این قرارداد برعهده شرکت سرمایه‌گذار عظام و عباس ایروانی به‌عنوان مالک این شرکت بوده است.
قرارداد احداث این پروژه همانطور که گفتیم بین سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهر تهران با شرکت سرمایه‌‌گذاری عظام (ریاست هیات‌مدیره این شرکت با عباس ایروانی است) بوده است. علاوه‌براین براساس قرارداد قدرالسهم طرفین از این پروژه 22درصد قدرالسهم طرف اول یعنی شهرداری تهران (سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهر تهران) و 78 درصد قدرالسهم طرف دوم بوده است. آورده هریک از طرفین هم به ترتیب پنج‌هزارو568میلیارد و 390میلیون‌و376هزار و 720 ریال برای شهرداری تهران و 19هزارو764میلیارد و 156میلیون‌و95هزارو958 ریال برای شرکت سرمایه‌گذاری عظام بوده است. ارزش زمین 138/9 هکتاری در منطقه 22 تهران هم که به ایروانی تعلق گرفته است، دوهزارو173میلیاردو518میلیون‌و110هزار ریال در تاریخ 14دی 89 توسط کارشناسان رسمی دادگستری قیمت‌گذاری شده است. (که با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت هر متر زمین تقریبا چیزی حدود 156هزار تومان برای گروه سرمایه‌گذاری عظام و عباس ایروانی آب خورده است!)
زمین در منطقه 22 تهران متری 156هزار تومان!
در ارتباط با قیمت‌گذاری زمین حدود 139هکتاری پروژه هزارویک شهر ایروانی با حمایت شهرداری تهران نوشتیم که هر مترمربع از این زمین ارزشمند در مجاورت اتوبان همت و منطقه چیتگر چیزی حدود 156هزار تومان برای این ابربدهکار بانکی آب خورده است؛ مبلغی که به اذعان مدیران شهری وقت تهران بسیار نازل‌تر از ارزش واقعی زمین در همان سال‌ها بوده است و حتی در این‌باره هم سازمان بازرسی کل کشور گزارش‌هایی را آماده کرده است و هم اعضای مدیریت شهری تهران بارها تذکراتی را داده‌اند. با این تفاسیر و با این حجم بالا از شبهات پیرامون این مساله نکته قابل‌تامل این است که به گفته مسئولان مدیریت شهری وقت منطقه 22 تهران، این پروژه قرار بوده است تا طی سه، چهار سال به بهره‌برداری برسد. یعنی اگر ما به جای سال 89، سال 90 را در نظر بگیریم و آغاز پروژه از این سال می‌بود، تا سال 93 و 94 باید تهران دارای بزرگ‌ترین مرکز تفریحی خاورمیانه می‌شد اما غافل از اینکه حالا و با گذشت حدود پنج‌سال از موعد تحویل پروژه خبری از هزارویک شهر تهران نیست و فقط زمین متری 156هزار تومان ایروانی حالا میلیون‌ها تومان برای هر متر ارزش دارد. نکته قابل‌تامل دیگر در ارتباط با این زمین‌ها اینکه تملک تمام بخش‌های موجود به گفته اعضای شورای شهر سابق دراختیار شهرداری تهران نبوده است بلکه ارتش مالکیت بخش قابل‌توجهی از این محدوده را داشته است و اینکه چطور این قرارداد و این مالکیت‌ها ایجاد و انتقال داده شده، مساله‌ای است که بعدها بیشتر در ارتباط با آن حرف خواهیم زد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/161749/چرا-دادگاه-عظام-مهم-است؟
بستن   چاپ