ایرانیان جهان
چوب اصلاح‌طلبان لای چرخ مجلس
دوشنبه 9 تير 1399 - 10:17:10
ایرانیان جهان - چوب اصلاح‌طلبان لای چرخ مجلس
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6501720
k ٣.٨
٨
صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
هنوز مجلس یازدهم شکل نگرفته بود که مورد آماج حملات زودهنگام رسانه‌های جریان سیاسی خاص قرار گرفت. این جریان سیاسی که شکست سختی در انتخابات به‌دلیل کارنامه منفی نمایندگانش در مجلس دهم خورده بود، حال به دنبال حاشیه‌آفرینی برای مجلس جدید است تا آن را سرگرم بازی‌های سیاسی کرده و نتواند کارنامه‌ای مقبول‌تر از مجلس پیشین از خود بر جای گذارد.
شکست‌خوردگان انتخابات مجلس از همان ابتدا بنای خود را بر ناسازگاری با خانه ملت گذاشته‌اند. آنان به جای خودانتقادی، با هدف‌گذاری برای انتخابات ریاست‌‌جمهوری خط تخریب مجلس یازدهم را ابتدا از انتخابات هیات‌رییسه مجلس کلید زدند؛ آنجا که با تحریک و حتی پشتیبانی از برخی نمایندگان که شانسی برای کسب رای اکثریت مجلس نداشتند، آنها را مقابل تنها شانس پیروزی این انتخابات یعنی قالیباف قرار دادند و بر اختلاف میان نمایندگان که از یک جناح بودند، دمیدند.
آنان حتی برای رسیدن به هدف خود و جلوگیری از رسیدن قالیباف به ریاست مجلس به دنبال پررنگ‌کردن نقش طیف متضاد با خود، یعنی پایداری‌ها و احمدی‌نژادی‌ها بودند تا آنجا که تلویحاً از حاجی‌بابایی برای رسیدن به ریاست مجلس حمایت ‌کردند.
زمانی در اوج تحریم‌ها و بی‌تدبیری دولت در مدیریت بحران‌ها، فراکسیون امید منفعل و به دنبال حضور زنان در ورزشگاه بود و حالا در ادامه سناریوی تخریب مجلس،‌اصلاح‌طلبان قصد دارند تمام مشکلات اقتصادی کشور را به گردن مجلس مجلس تازه از راه رسیده بیندازند؛ چنانکه گرانی دلار را به عملکرد مجلس یازدهم نسبت دادند. این رسانه‌ها با افزایش نرخ ارز به جای انتقاد از بی‌عملی، سوال نمایندگان از آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات را که برای ارائه گزارش از وزارتخانه خود به مجلس رفته بود، زیر سوال بردند و آن را به دلار 20 تومانی ربط دادند. آنان با تصویر‌‌سازی نامناسب از مجلس یازدهم درصدد هستند که این مجلس را منفعل و بی‌تفاوت نسبت به مشکلات مردم نشان داده و با توجه به اینکه امروز 170 نماینده جدید وارد مجلس ‌شده‌اند، در حال رصد هستند تا از هر صحبت یا توییت نماینده‌ها استفاده کرده و اینطور القا کنند که این نمایندگان به فکر مردم نیستند.
حالا رسانه‌های اصلاح‌طلب در جدیدترین سناریوی خود این روزها در خیال‌شان استیضاح هیات‌رییسه را کلید زده‌اند. این رسانه‌ها با اشاره به امضای 100 نماینده در خصوص استعفا و تغییر هیات‌رییسه مجلس، مانور گسترده‌ای را برای تخریب رییس و هیات‌رییسه مجلس و اختلاف‌افکنی میان نمایندگان آغاز کرده‌اند. نمونه آن، خبر اعتمادآنلاین که بدون منبع از جمع‌‌آوری 100 امضا برای استیضاح هیات‌رییسه خبر داده است. هرچند این رسانه در مصاحبه با یک منبع ناشناس از نارضایتی برخی نمایندگان از انتخابات کمیسیون‌های مجلس خبر می‌دهد اما در متن خبر هیچ ‌اشاره‌ای به طرح استیضاح و امضای 100 نفر نشده است.
در ادامه این حاشیه‌آفرینی، روزنامه شرق نیز از طرح دیگری برای کاهش اختیارات رییس مجلس خبر داده است. طبق ادعای این روزنامه، نمایندگان مجلس نه بر سر مسائل سیاست خارجی و نه بر سر موضوعات سیاست داخلی بلکه بر سر اصل اداره مجلس و ریاست کمیسیون‌ها با قالیباف به مشکل برخورده‌اند. این روزنامه مدعی شده که حضور نزدیکان قالیباف در کمیسیون‌های مجلس، شائبه دخالت و اعمال نفوذ هیات‌رییسه را در چینش کمیسیون‌ها ایجاد کرد و این در حالی است که زهره الهیان، نماینده تهران قبلا در نامه‌ای رسما خواستار خداحافظی اعضای هیات‌رییسه با کمیسیون‌های پرمخاطب مجلس شده بود.
علیرضا سلیمی: در مجلس یازدهم دخالت هیات‌رییسه در انتخابات کمیسیون‌ها به حداقل رسیده است
علیرضا سلیمی، عضو هیات‌رییسه مجلس در گفت‌وگو با «صبح‌نو» چنین ادعایی را رد می‌کند و می‌گوید: طرح کاهش اختیارات رییس مجلس در اواخر مجلس دهم مطرح شد و چنین طرحی در مجلس یازدهم مطرح نشده است.
وی همچنین درباره ادعای نارضایتی برخی نمایندگان از دخالت هیات‌رییسه در انتخابات کمیسیون‌های مجلس گفت: در این دوره، براساس آیین‌نامه ماده 36، تبصره الف برگزار شد که اگر نمایندگان اعضای کمیسیون‌ها به این آیین‌نامه ایراد دارند، قانون سازوکار آن را مشخص کرده است و باید این قانون را اصلاح کنند اما اگر ادعا دارند که هیات‌رییسه دخالت کرده است، باید سند ارائه دهند.
این عضو هیات‌رییسه توضیح داد: برای برخی کمیسیون‌ها حدود 70 تا 80 نفر متقاضی عضویت بودند؛ آیا امکان‌پذیر است این تعداد عضو یک کمیسیون شوند؟ حداقل اعضای یک کمیسیون باید 23 نفر باشند، بنابراین اگر ایراد و انتقادی هست باید باید آیین‌نامه را اصلاح کنند.
سلیمی همچنین به مقایسه انتخابات اعضای کمیسیون‌های مجلس فعلی با مجلس دهم پرداخت و گفت: در دور قبل انتخاب اعضا براساس امتیازدهی نبود و معیاری برای انتخاب اعضا هم وجود نداشت و دست هیات‌رییسه برای دخالت در تعیین اعضای کمیسیون باز بود؛ چنانکه شاهد دخالت هیات‌رییسه هم در این موضوع بودیم اما در مجلس یازدهم براساس وجود چنین سازوکار قانونی، هیات‌رییسه نمی‌تواند برای کمیسیون‌ها تصمیم بگیرد و دخالتی داشته باشد.
میرتاج‌الدینی: اینکه می گویند قالیباف سیاست تحکمی دارد، قریب به واقعیت نیست
همچنین سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده تبریز در مجلس در گفت‌وگو با «صبح‌نو» درباره نحوه انتخاب اعضای کمیسیون‌های مجلس گفت: مجلس در هفته‌های گذشته بیشتر به شکل‌دهی برای ساختار داخلی خود مشغول بود، از جمله انتخاب کمیسیون‌ها و هیات‌رییسه کمیسیون‌ها که هفته قبل شکل گرفت، یعنی چون تعیین کمیسیون‌های تخصصی بر اساس آیین‌نامه داخلی جدید مجلس یعنی بر اساس امتیازدهی بود، کمیسیون‌ها با تاخیر شکل ‌گرفتند. بر اساس همین امتیازبندی، طبیعی بود که برخی کمیسیون‌ها درخواست‌کننده زیادی داشته باشند و رقابت بر سر حضور در این کمیسیون‌ها، حساس بود و به همین دلیل برخی نمایندگان از این موضوع ناراضی بودند.
وی افزود: با توجه به شکل‌گیری کمیسیون‌های تخصصی، از این به بعد، مجلس برای پرداختن به موضوعات اساسی جامعه آغاز به کار خواهد کرد؛ مثلا ما در کمیسیون برنامه و بودجه با سازمان برنامه و بودجه جلسه خواهیم داشت تا بودجه سال 99 مورد بررسی قرار بگیرد. وی با اشاره به طرح‌های بنیادین مجلس برای رسیدگی به معیشت طبقات ضعیف گفت: ما طرح مسکن انقلاب و تامین معیشت طبقات محروم و متوسط را داریم. در این میان برخی کارهای حاشیه‌ای هم مثل استیضاح هیات‌رییسه پیدا می‌شود که در هر مجلسی طبیعی است اما برخی رسانه‌ها، این‌ها را بزرگ می‌کنند.
این‌ها جزو حاشیه‌های مجلس و نه متن آن است. مردم طی هفته‌های آینده شاهد خواهند بود که مجلس به مطالبات اصلی آنها توجه دارد. همکاران ما در مجلس به این مساله توجه دارند که در زمین این تبلیغات بازی نخورند تا مورد سوءاستفاده رسانه‌های مخالف مجلس انقلابی قرار نگیرند.
وی درباره اتهام‌ها علیه رییس مجلس مبنی بر اتخاذ سیاست تحکمی نسبت به نمایندگان گفت: «اینکه می‌گویند آقای قالیباف نسبت به نمایندگان سیاست تحکمی دارد؛ قریب واقعیت نمی‌بینم چون ایشان بسیار زحمت می‌کشید که نمایندگان را در رفتن به کمیسیون‌های مورد علاقه‌شان، کمک کند اما در برخی موارد، واقعا دست ایشان بسته بود چون علاوه بر ایشان، روسای شعبه‌ها و هیات‌رییسه و خود امتیازها، تصمیم‌گیرنده بودند، یعنی اگر نماینده‌ای، امتیاز مورد نظر یک کمیسیون را نمی‌آورد، طبیعی بود که نمی‌توانست وارد آن کمیسیون بشود.»
امروز کشور درگیر مشکلات اقتصادی است و مردم توقع دارند نمایندگان آنان با ابزارهایی که در اختیار دارند، این مشکلات را حل کنند؛ چنانکه رهبر انقلاب نیز از مجلس جدید خواستند موضوع اقتصاد را در اولویت کار خود قرار دهند، بنابراین انتظار می‌رود در زمین اصلاح‌طلبان بازی نکنند و فارغ از هر نوع حاشیه‌ای راه مجلس یازدهم را از مجلس دهم جدا کنند و به جای پرداختن به مسائل حاشیه‌ای هرچه سریع‌تر با تصمیم‌های عقلانی و تاثیرگذار در زندگی و معیشت مردم تفاوت خود را با مجلس پیشین ثابت کنند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/161760/چوب-اصلاح‌طلبان-لای-چرخ-مجلس
بستن   چاپ