ایرانیان جهان
این بار،آتش به ‌جان آثار تاریخی
دوشنبه 9 تير 1399 - 10:17:27
ایرانیان جهان - این بار،آتش به ‌جان آثار تاریخی
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6501207
k ٤.٥
٦
آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
پس از اینکه آتش‌افروزی عمدی، هزاران هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور را نابود کرد و در این رابطه چندین نفر دستگیر شدند، حالا نوبت به آثار تاریخی و ملی رسیده است که یکی پس از دیگری نابود شوند. در دو روز گذشته اخبار مربوط به آتش زدن در خانه مرعشی در شوشتر با قدمت 300 سال، موجب اعتراض بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی در کشور شد. این در حالی است که در چند وقت گذشته گنبد تاریخی امام‌زاده حمزه ماهشهر و خانه تاریخی در شوشترنو نیز دستخوش تخریب قرار گرفته بودند.
احمدرضا حسینی بروجنی، معاون میراث فرهنگی خوزستان درباره آتش زدن خانه مرعشی اعلام کرد که این خانه در شهرستان شوشتر یکی از بناهای تاریخی ارزشمند و با معماری کم‌نظیر است که در کنار ساباط معین‌التجار قرار دارد. با وجود اخبار منتشره در فضای مجازی و رسانه‌ها مبنی بر آسیب دیدن اصل بنای خانه مرعشی و همچنین قدمت 300‌ساله اثر، این بنا قدمتی حدود 100 سال دارد و خبر آسیب به خانه تکذیب می‌شود. به گفته حسینی بروجنی، با تشکیل شورای تامین شهرستان شوشتر، موضوع بررسی شد و با شناسایی دلایل این اتفاق یا عاملان آن، مراتب از راه مراجع قانونی پیگیری می‌شود. این در حالی است که روز جمعه (6 تیر) «مضیف میسان» از آثار گردشگری شهرستان دشت‌آزادگان در استان خوزستان به دست افراد ناشناس به آتش کشیده شد و از بین رفت. غلام شجاعی، معاونت گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی خوزستان در این رابطه گفته است: باتوجه به اینکه آتش‌سوزی مضیف میسان در روستای دحیماوی شهرستان دشت آزادگان به‌دلیل اختلاف قبیله‌ای بوده و مالک این مضیف دخالتی در این مساله نداشته، پیگیری موضوع از سوی دادستانی شهرستان درحال پیگیری است.
تخریب گنبد تاریخی یک امامزاده
پیش از این نیز گنبد امامزاده حمزه ماهشهر بدون هماهنگی با سازمان میراث‌فرهنگی تخریب شد. حد فاصل 25 کیلومتری جاده بندر ماهشهر به هندیجان واقع شده است. ساختمان این بنا نیز در سال 98 به‌عنوان اثر ملی به فهرست آثار فرهنگی و تاریخی ملی راه یافته بود، با این حال، به گفته احمدرضا حسینی روجنی، معاون میراث فرهنگی خوزستان، اداره اوقاف و امور خیریه ماهشهر بدون هماهنگی و در نظر داشتن ثبت ملی این بنا، این گنبد تاریخی را تخریب کرد. در واکنش به این تخریب، اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان از اداره اوقاف این استان شکایت کرد و خواستار بازسازی عین‌به‌عین این گنبد تاریخی شد. با این حال روابط عمومی اداره کل امور اوقاف و خیریه استان خوزستان در واکنش به اعتراضات، اظهار کرد که این تخریب به منظور بازسازی و با هماهنگی قبلی اداره میراث فرهنگی و گردشگری بندرماهشهر، دادستان و امام‌جمعه این شهر صورت گرفته بود. علاوه بر گنبد بارگاه شاهزاده حمزه، در اردیبهشت سال جاری نیز تخریب یک بنای مسکونی در بافت سنتی شوشترنو در شهر شوشتر و با مجوز شهرداری تخریب شد. با انتشار تصاویر این تخریب در فضای مجازی، عباس اسکندری‌نیا، شهردار شوشتر تاکید کرده بود که با توجه به سیستم اداری شهرداری، برای تسریع در روند تصمیم‌گیری‌ها، به معاونت‌ها و مسئولان اداره‌های زیرمجموعه تفویض اختیار داده شده است. با این حال به زعم شهردار، این ملک تخریب‌شده در هسته مرکزی و بافت همگن منطقه شوشترنو قرار نداشت و محل آن در حاشیه جنوبی بافت بود. پیش از این نیز در سال 1388 مجتبی گهسونی، سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان از تخریب و پی‌کنی بخشی از عرصه باستانی حسین‌آباد در شهرستان شوش خبر داده بود. این محوطه تاریخی در عرصه باستانی شوش و در کنار محوطه 400 هکتاری تپه‌های آپادانا، شهر شاهی، آکروپل و صنعتگران قرار داشت. با این حال شهرداری به منظور توسعه آرامستان شهر، اقدام به تخریب این تپه باستانی کرده بود که اداره میراث‌فرهنگی شوش از ادامه این پروژه ممانعت به عمل آورده بود. محوطه باستانی شوش نیز در کنار سایر آثار تاریخی و فرهنگی این شهر مورد تعرض قرار گرفته است. این در حالی است که شوش یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های شناخته‌شده جهان است. بقعه دانیال نبی شهر شوش و تپه‌های مجاور آن در تاریخ 24 شهریور 1310 با شماره ثبت 51 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/161764/این-بار،آتش-به-‌جان-آثار-تاریخی
بستن   چاپ