ایرانیان جهان
چرا ترکیه به مداخله در امور داخلی لبنان روی آورده است؟
دوشنبه 9 تیر 1399 - 12:24:05 PM
ایرانیان جهان-

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم در گزارشی به موضوع مداخله‌های ترکیه در امور داخلی لبنان پرداخت و نوشت: لبنان هم‌زمان با بحران اقتصادی و معیشتی با خطرات امنیتی و سیاسی دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ موضوعی که اوضاع لبنان را به‌طور جدی تهدید کرده و باعث افزایش فشارهای امنیتی و سیاسی بر زندگی مردم شده است.

برای محافل سیاسی سخت بود بپذیرند دستگاه اطلاعاتی ترکیه در حال مداخله‌های امنیتی، ایجاد هرج و مرج و تأمین مالی گروه‌های خرابکار در لبنان است، تا اینکه به‌دنبال تصمیم قاضی لبنانی برای ممنوع‌المصاحبه شدن سفیر آمریکا در بیروت، آنکارا کوشید شائبه دخالت در این کشور را از خود دور کند.

طبق این گزارش، منابع ترکیه مدعی هستند که دستگاه اطلاعاتی آنکارا هیچ مداخله‌ای در امور داخلی لبنان نداشته و به امور خرابکارانه و فتنه‌برانگیز اقدام نکرده است. این در حالی است که منابع لبنانی بر مداخله ترکیه در امور داخلی این کشور تأکید کرده و این کشور را یک پای فتنه در بیروت خوانده‌اند.

رأی‌الیوم می‌نویسد: به نظر می‌آید مداخله ترکیه در امور داخلی لبنان موضوع جدیدی نباشد؛ چه اینکه چند ماه پیش گروهی در منطقه «العبده» طرابلس پرچم ترکیه را به اهتزاز درآوردند و سفیر این کشور در بیروت از این منطقه بازدید کرد و استقبال گرمی از وی به عمل آمد. همچنین چندین شخصیت لبنانی از جریان 14 مارس به‌طور محرمانه و حتی علنی به آنکارا سفر کردند.

به‌نوشته این روزنامه فرامنطقه‌ای، عمق نفوذ دستگاه اطلاعاتی ترکیه در لبنان را می‌توان از تحرکات سازمان‌یافته علیه شبکه «الجدید» و خبرنگار آن که به انتقاد از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پرداخته بود دریافت؛ اقدامی که باعث شد سفارت ترکیه در لبنان به‌طور رسمی علیه این رسانه شکایت کند. 

ترکیه لبنان را تهدید کرد این کشور را به محلی تبدیل می‌کند که آنکارا در آن ایفاکننده نقش اصلی خواهد بود و به خط قرمزش تبدیل می‌شود.

رأی‌الیوم در گزارش خود آورده است: حضور «بهاء الحریری»، فرزند ارشد رفیق حریری به‌عنوان یکی از سرکردگان تحریکات ترکیه در لبنان، در صحنه سیاسی این کشور ابهامات زیادی را به وجود آورده است. گزارش رسانه‌های لبنانی نشان می‌دهد شدت فعالیت‌های ترکیه به‌ویژه شهر طرابلس در شمال لبنان افزایش یافته است و این موضوع به شکل قابل توجهی با آغاز اعتراضات در لبنان آشکارتر شد. علت این موضوع را می‌توان افزایش گرایشات ترکیه به شرق مدیترانه که طرابلس در آنجا جایگاه ویژه‌ای برای آنکارا دارد، دانست؛ آن هم در برهه‌ای از زمان که لبنان با بحران اقتصادی و امنیتی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

در پایان این گزارش آمده است: فارغ از نقش ترکیه یا آمریکا، حجم مداخله‌های خارجی در امور داخلی لبنان زیاد است و این موضوع بر افزایش بحران و استمرار آن دامن می‌زند. این کشورها با مداخله‌های خود در بیروت به‌دنبال تحقق منافع خود و دیکته کردن امیالشان بر لبنان هستند.



http://www.ilandnews.ir/fa/News/161777/چرا-ترکیه-به-مداخله-در-امور-داخلی-لبنان-روی-آورده-است؟
بستن   چاپ