ایرانیان جهان
استراحت بورس در مرز 1.5 میلیون واحد
سه شنبه 10 تير 1399 - 11:05:46
ایرانیان جهان - استراحت بورس در مرز 1.5 میلیون واحد
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6505963
k ٢.٩
٠
خراسان / بازار سرمایه کشور بعد از یک ماه روند صعودی در آستانه فتح قله 1.5 میلیون واحد با افزایش فشار فروش و استراحت شاخص کل مواجه شد. دیروز شاخص کل بورس با 10 هزار واحد افت به محدوده یک میلیون و 482 هزار واحد بازگشت اما برخلاف روز یک شنبه، در نیمه دوم بازار تقاضا تقویت شد تا امیدها به رشد شاخص در بازار امروز افزایش یابد.به گزارش خراسان، روند افزایش عرضه و کاهش قیمت ها که از دقایق پایانی معاملات روز یک شنبه آغاز شده بود، دیروز هم ادامه یافت و طی 1.5 ساعت ابتدایی معاملات، شاخص حدود 30 هزار واحد افت کرد تا 40 هزار واحد از سطح 1.5 میلیون واحد فاصله بگیرد. اما از نیمه دوم معاملات (ساعت 10:30 تا 12:30) ورق به طرز معناداری برگشت و 20 هزار واحد از 30 هزار واحد افت جبران شد تا شاخص کل نهایتا با افت 10 هزار واحدی به کار خود پایان دهد.
فردا عرضه اولیه سیتا انجام می شود
این در حالی است که عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین اجتماعی نیز قطعی و اطلاعیه رسمی آن برای روز چهارشنبه منتشر شد. هر سهم این شرکت با قیمت 1575 تومان عرضه خواهد شد که به معنی ارزش بازار 17 هزار میلیاردی این شرکت در روز عرضه است. این شرکت همانند صباتامین دیگر زیرمجموعه شستا یک عرضه اولیه بزرگ در بازار سرمایه محسوب می شود اما تجربه عرضه اولیه شستا و صباتامین در فروردین امسال نشان می دهد نقدینگی سرشار موجود در بازار سرمایه به راحتی این نقدینگی را تامین می کند.
بازگشت بازار به مدار صعود؟
لذا انتظار ایجاد فشار فروش مضاعف به خاطر این عرضه اولیه وجود ندارد. بر همین اساس برخی امیدوارند شاخص کل برای عبور از 1.5 میلیون واحد کار خیلی سختی نداشته باشد چرا که اولا اثر روانی این سطح کمتر از یک میلیون واحد است و ثانیا اخبار منفی متعددی که در نیمه دوم اردیبهشت منجر به اصلاح سه هفته ای بورس شده بود، وجود ندارد. در آن مقطع، خبر عرضه سهام عدالت، پیش فروش خودرو و رفتار هیجانی تازه واردها منجر به سه هفته اصلاح شد تا شاخص توان کافی برای عبور از یک میلیون واحد را ذخیره کند. اما بعد از تغییر شرایط ثبت نام خودرو و نمایان شدن میزان واقعی عرضه سهام عدالت، بازار از 7 خرداد دوباره صعودی شد اما در مقطع فعلی، فقط اثر روانی 1.5 میلیون واحد بر سر بازار است و برخی اخبار مثبت مثل کاهش کارمزد معاملات، افزایش نرخ ارز و شرایط بازارهای جهانی هم می تواند به بازار کمک کند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/161999/استراحت-بورس-در-مرز-15-میلیون-واحد
بستن   چاپ