ایرانیان جهان
راهکار کاهش آلاینده تابستانی هوا
سه شنبه 10 تير 1399 - 11:09:37
ایرانیان جهان - پنج روز پیاپی است که در تهران «ازن» هوا را آلوده می‌کند. دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان محیط زیست می‌گوید که علت اصلی تولید پیش‌سازهای آلاینده ازن، خودروها و موتورسیکلت‌های بنزینی هستند.

به گزارش دنیای اقتصاد ، ارتقای استاندارد خودروهای تولیدی به یورو5 در حالی به‌عنوان یکی از راهکارهای کاهش آلاینده‌های هوا از جمله «ازن» مطرح می‌شود که چند سال است خودروسازان زیر بار این موضوع نرفته‌اند.
عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط‌زیست در آخرین واکنش خود نسبت به این موضوع به خبرگزاری «ایسنا» گفته بود که فشارهای زیادی روی این سازمان برای عدم اصرار بر ارتقای استاندارد خودروها به دلیل مشکلات کشور هست اما باوجود این ما روی این موضوع ایستاده‌ایم.
دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در این باره معتقد است: ارتقای استانداردها راهکار کاهش انتشار آلاینده‌ها از خودروهای جدیدی است که قرار است تولید شوند. برخی به ما می‌گویند که چرا روی موضوع ارتقای استاندارد خودروها سفت و سخت ایستاده‌اید؟ در پاسخ باید گفت که تاثیر ارتقای استانداردهای خودرویی بر آلودگی هوا را پنج سال دیگر خواهیم دید و آن موقع افسوس می‌خوریم که چرا زودتر به سمت ارتقای استانداردها حرکت نکردیم.
به گفته اشجعی آلاینده‌هایی که در حال حاضر در هوا منتشر می‌شود مربوط به خودروهایی است که بیش از پنج سال پیش تولید شده‌اند. اگر استاندارد این خودروها به جای یورو2، یورو 4 بود اکنون کیفیت هوای بهتری را تجربه می‌کردیم.
او ضمن اشاره به سهم خودروهای در حال تردد، خودروهای فرسوده و موتورسیکلت‌های کاربراتوری در آلودگی هوا، انتشار آلاینده‌های گازی و افزایش غلظت آلاینده‌هایی مانند «ازن» می‌گوید: راه‌حل کنترل انتشار آلاینده‌ها از خودروهای در حال تردد سخت‌گیری در معاینه فنی، جلوگیری از تردد آلاینده‌ها و تعویض کاتالیست خودروهای عمومی و تاکسی‌ها است. اجرای طرح‌هایی مانند طرح ترافیک برای کاهش تردد خودروها نیز سبب کاهش انتشار آلاینده‌های هوا و در نتیجه کاهش آلاینده‌هایی از جمله «ازن» می‌شود.
دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: برای کنترل آلودگی هوای ناشی از خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده نیز می‌توان اسقاط و از رده خارج کردن آنها را در اولویت قرار دارد. با این اقدام در کاهش آلودگی هوا هم از منظر ذرات معلق کمتر از 5/ 2 میکرون و هم از منظر آلاینده ازن موفق خواهیم بود. البته باید به این نکته توجه کرد که در کنار این اقدامات تولید موتورسیکلت‌های برقی و برقی‌سازی ناوگان عمومی نیز نباید فراموش شود.
بر اساس آخرین اطلاعات سیاهه انتشار شهر تهران، منابع متحرک 35 درصد در تولید آلاینده ناکس که پیش‌ساز «ازن» است موثرند. بر اساس این اطلاعات همچنین نیروگاه‌ها و صنایع به ترتیب 32 و 8 درصد در تولید ناکس تاثیر دارند. اشجعی با اشاره به سهم منابع ثابت در تولید پیش‌سازهای ازن و آلاینده‌های گازی می‌گوید: تامین سوخت گاز برای نیروگاه‌ها و عدم استفاده از مازوت در آنها و کنترل مصرف انرژی در کاهش آلودگی‌های هوا سهم مهمی دارد.
دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: چنانچه ما سالانه شاهد افزایش انتشار آلاینده‌ها از منابع مختلف باشیم در نتیجه آن در روزهای گرم سال وضعیت آلاینده ازن بدتر خواهد شد، همان‌طور که اکنون شاهد افزایش روزهای آلوده از منظر این آلاینده هستیم.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/162030/راهکار-کاهش-آلاینده-تابستانی-هوا
بستن   چاپ