ایرانیان جهان
سرمقاله اعتماد/ شب دردناک تهران
پنجشنبه 12 تير 1399 - 09:46:01
ایرانیان جهان - سرمقاله اعتماد/ شب دردناک تهران
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6512321
٤٨
٠
اعتماد / « شب دردناک تهران » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته محمدجواد حق‌شناس است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
حادثه‌ای که در کلینیک سینا اطهر رخ داد، حادثه‌ای بسیار تلخ بود. تهران شب بسیار دردناکی را پشت سر گذاشت و بعد از حادثه آتش‌سوزی پلاسکو، این حادثه شاید بزرگ‌ترین حادثه آتش‌سوزی باشد که تهران در سال‌های اخیر به خود دیده است. چنین حجمی از تلفات و از دست دادن همشهریانی که به خاطر بهبود و سلامت به مرکز آمده بودند یا کادر درمانی که برای درمان مردم شهر زحمت می‌کشند بر اثر آتشی رخ داد که اگر مراعات می‌شد، چنین آسیبی به شهر ما و خانواده‌های داغدار وارد نمی‌شد و امروز حسرت از دست دادن این عزیزان را نمی‌خوردیم. از این بابت باید همدردی کنم با همه خانواده‌هایی که عزیزان‌شان را در این حادثه از دست دادند و البته به خاطر خسارات سنگینی که به ساکنان اطراف محل حادثه وارد شد (این خسارت‌ها البته در جای خود باید بررسی شوند و وضعیت به حالت عادی بازگردد). نکته دیگر اما موضوع تن دادن به ضابطه و حاکمیت قانون است. نمی‌توانیم انتظار شهری ایمن داشته باشیم، اما نخواهیم به قانون و ضوابط مشخص شهری تن بدهیم. یکی از مهم‌ترین ضوابطی که در بحث شهرسازی و ساخت‌وسازها همواره مورد تاکید مدیریت شهری بوده و در ضوابط شهرسازی هم اولویت دارد، بحث ایمنی ساختمان‌هاست و رعایت اصول دقیق بهره‌برداری از ساختمان‌هایی که -‌به‌ خصوص- مورد مراجعه مردم هستند و محل خدمات‌رسانی به آنها. در این رابطه قطعا در دستور شورای شهر است که با کمیته‌ای متشکل از اعضای محترم کمیسیون شهرسازی و کمیسیون سلامت و محیط‌زیست و کمیسیون حقوقی مساله را از نزدیک و بدون فوت وقت مورد بررسی قرار دهند و گزارش آن را هم بلافاصله به استحضار مردم عزیز خواهد رساند. نکته بعد این است که همه شهروندان و به ‌خصوص صاحبان بنا و بهره‌برداران ساختمان‌ها باید پیگیری‌کننده وضعیت ایمنی ساختمان‌ها باشند و در صورت لزوم، با دادن گزارش و درخواست بازرسی به نهادهای مسوول ایمنی شهری مثل آتش‌نشانی و مدیریت شهری و شهرداری مناطق، پیگیر این موارد باشند.
گاهی ممکن است به خاطر برخی سودجویی‌ها یا ندانم‌کاری‌ها و نداشتن اشراف فنی حادثه‌ای رقم بخورد که با جان و مال و سلامتی مردم بازی کند و آثار غیرقابل جبرانی بر جای بگذارد. همه اینها قابل رسیدگی و پیگیری هستند و به نظرم جامعه شهری باید به خاطر ایمنی خودش و عزیزانش حساسیت به این موارد را در حد اعلا داشته باشد و از طریق کنکاش‌هایی که در محیط‌های شهری دارد، موجبات ایمنی خودش و همشهریانش را فراهم کند. تمام شهرداری‌های مناطق این دستورالعمل را دارند که اگر ساختمانی ممکن است سلامت شهروندان را به خطر بیندازد، می‌توانند آنها را پلمب و تخلیه یا کارگاه‌های ساختمان‌سازی را متعهد کنند. قانون در این مورد وجود دارد و بر اساس همین قانون مردم باید پیگیری کنند و البته باید این اراده در ارکان مدیریت شهری وجود داشته باشد تا چنین اتفاقات تلخ و ناگواری در شهر بروز نکند. شهرداری تهران در این حوزه تحقیقات خودش را خواهد داشت و گزارشی را برای نمایندگان مردم در شورای شهر آماده خواهد کرد تا زودتر بتوانیم در مورد ابعاد ماجرا مساله‌یابی‌ کنیم و اگر لازم به برخورد قانونی با متخلفان باشد، بدون هیچ پرده‌پوشی و گذشتی مساله دنبال خواهد شد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/162476/سرمقاله-اعتماد---شب-دردناک-تهران
بستن   چاپ