ایرانیان جهان
عضویت در Fack هزینه اضافی است؟
شنبه 14 تير 1399 - 14:13:28
ایرانیان جهان - شاید تا به حال اسم Fack را شنیده باشید. Fack مخفف کلمه Fackförbundet به معنی اتحادیه‌ی سراسری سندیکاهای صنفی و شغلی میباشد. با عضو شدن در fack، مخارج ماهانه‌تان کمی بیشتر میشود اما با عضو نشدن در Fack شما شانس داشتن حقوق بالا، محل کار مناسب، آرامش روحی و مشاوره های حقوقی نخواهید داشت و به قول معروف از شر سرو کله زدن با کارفرما راحت خواهید شد.
اگر شما دانشجو هستید، تخفیف بسیار زیادی برای عضویت در fack خواهید داشت. حدود 71 درصد کارگران و کارمندان در سوئد، عضو یکی از سندیکاهای صنفی هستند. اگر شما تا به امروز عضو هیچ سندیکایی نیستید، پیشنهاد میکنیم حتما این مقاله را به خوبی مطالعه کنید تا شاید شما هم به جمع آن 71 درصد عضو Fack، بپیوندید. تصمیم با شماست!
خیلی از افراد عضویت در Fack را هزینه اضافی تلقی میکنند. اگر شما هم یکی از همین افراد هستید، این مثال واقعی را بخوانید: (اسامی مستعار هستند)
مهدی فقط سه سال در سوئد زندگی میکرد که به عنوان مسئول انفورماتیک، در شرکتی استخدام شد. حقوق وی 20،000 کرون بود. مهدی فکر میکرد چون کارفرما از طرف اداره کار Lönebidrag میگیرد، مسلما قرارداد وی مساوی با قراردادهای Kollektiv است. اما بعد از مدتی، مهدی به صورت اتفاقی دید که متوسط حقوق در این مشاغل با داشتن قرارداد kollektiv حداقل 27 هزار کرون است. مهدی تازه متوجه شد که قرارداد او بر اساس Kollektivavtal تنظیم نشده است، اما او که از بیکار شدن میترسید، این مسئله را جدی نگرفت.
بیست و پنجم اولین ماه کاری او، مهدی حقوقش را نگرفت، بعد از سوال کردن متوجه شد که طبق قوانین شرکت، حقوق کارمندان بعد از ماه دوم پرداخت میشود و به این صورت زمانی که فرد از شرکت بیرون میرود، یک ماه حقوق پس‌انداز شده دارد.
چند ماه اول، او فقط با کامپیوتر و سایت شرکت کار میکرد اما کم کم کار‌های مربوط به انبار نیز به وظایف او اضافه شد.
بعد از 8 ماه، او حقوق خود را در روز مقرر دریافت نکرد. بعد از تماس های بسیار زیاد با شرکای شرکت، مهدی مجبور به قرض کردن پول از دوستانش شد تا بتواند اجاره خانه و سایر مخارج‌اش را پرداخت کند.
دلیل پرداخت نکردن حقوق مهدی این بود:
”ما ماه پیش گفته بودیم که پول توی شرکت نیست ، دیگه اخراجی!”

ایرانیان جهان


مهدی هنوز با زبان سوئدی مشکل داشت و نمیتوانست حرف دلش را بزند! اما با این حال میدانست که اخراج شدن، به صورت شفاهی یا تلفنی نیست و حتما باید برگه‌ایی به نام uppsägningsblankett را جهت فسخ قرارداد امضا کند.
بالاخره مهدی توانست با هزار خواهش و التماس بیست و نهم همان ماه، حقوقش را دریافت کند و خودش برگه uppsägning را پرینت کرد تا بعد از سه ماه به صورت رسمی از شرکت بیرون بیاید.
مهدی هر ماه نگران گرفتن حقوقش بود، چراکه مطمئن بود هرماه همین دردسر را برای دریافت حقوق‌اش خواهد داشت!
مهدی با unionen تماس گرفت اما متاسفانه برای عضویت دیر بود چراکه طبق قوانین حداقل باید سه ماه از عضویت فرد گذشته باشد تا Fack بتواند وارد مکالمه با کارفرما شود.
مهدی از شرکت، حقوق دوماه آینده به اضافه semesterersättning و یک ماه حقوق پس‌انداز شده، جمعا حدود 60 هزار کرون بعد از کسر مالیات طلبکار است. تنها راهی که مهدی دارد، شکایت کردن از شرکت، مکالمه با اداره مصادره اموال ، نامه نگاری، وکیل و دادگاه و هزار دردسر دیگر است.
مهدی مسلما به پول خود میرسد اما صد در صد چندین ماه باید منتظر جواب kronofogden و احتمالا دادگاه بماند و با قرض کردن، مخارج زندگی‌اش را تامین کند.
داستان مهدی بسیار پیچیده‌تر و پر دردسرتر از این چند خط بود.‌(ماجرای کامل مهدی را میتوانید در پایین مقاله بخوانید.) اما تمام این دردسر ها میتوانست با عضویت در Fack از روز اول اتفاق نیفتد.
اگر مهدی از روز اول عضو Unionen بود:
حقوق وی صد در صد بیشتر از 20 هزار کرون میشد. چراکه مهدی میتوانست با کمک unionen حقوق مناسبی که هم او هم شرکت راضی باشند را دریافت کند. مهدی دیگر نیازی به فکر کردن در مورد مشکلات زبان سوئدی اش نداشت. چراکه این unionen بود که با کارفرما وارد مکالمه می شد. برای مثال زمانی که مهدی مجبور به کار کردن در انبار شد! بعد از اولین باری که حقوقش را دریافت نکرد، این Unionen بود که از مهدی دفاع میکرد. و لازم نبود با هزار بار زنگ زدن و التماس حق خودش را بگیرد. آیا به نظر شما عضویت در Fack هزینه اضافی به شمار می آید؟ آیا 225 کرون در ماه برای جلوگیری از این همه استرس، دردسر و کلنجار زیاد بود؟
مزایای عضویت در Fack
با عضویت در Fack میتوانید قبل از امضای قرارداد، مشاوره بگیرید و از حق و حقوق خود مطلع شوید. برای مثال از میانگین درآمد مرسوم برای کار مورد نظرتان اطلاع پیدا میکنید و در نتیجه میتوانید حقوق مساوی با افراد دیگر در همین زمینه شغلی داشته باشید. با مشاوره و کمک های Fack میتوانید حقوق خود را بعد از مدتی ارتقاء دهید. در صورتی که با کارفرما به مشکل برخوردید، این fack است که به جای شما وارد مکالمه با کارفرما میشود. با عضویت در Fack معمولا از تخفیف های ویژه‌ایی از شرکت های مختلف مانند شرکت های بیمه بهرمند خواهید شد. برای مثال با عضویت در Unionen در هنگام گرفتن وام مسکن از بانک های Nordea و SEB ، در میزان بهره وام تخفیف خواهید گرفت.
در سوئد 57 سندیکا وجود دارد که هر کدام مزایای مخصوص خودشان را دارند. در این مقاله ما به مزایای چند Fackförbund بزرگ سوئد می پردازیم:
Unionen: مخصوص تمام کارمندان بخش خصوصی
ST fackförbundet
Handels:سندیکای کارگران

ایرانیان جهان


Unionen
سندیکای Unionen بزرگترین Fackförbund سوئد به شمار می آید. تمام افرادی که کارمند (tjänsteman) به حساب می‌آیند، و در شرکت‌های خصوصی کار میکنند، میتوانند در این Fack عضو بشوند. منظور از کارمند مدیر، تکنیسین، حسابدار، دفتردار، منشی، طراح سایت، فروشنده و غیره می باشد.
چند نمونه از رشته های شغلی که اعضای unionen در آن مشغول به کار هستند:
صنعت و تکنولوژی کامپوتر و مخابرات رسانه و ارتباطات مشاوره و امور مالی داروسازی و بهداشت ساخت و ساز و املاک انرژی و محیط زیست حمل و نقل و تدارکات توجه کنید که حداقل سه ماه باید از تاریخ عضویت شما گذشته باشد تا در صورت اختلاف با کارفرما، Unionen بتواند وارد مکالمه با شرکت مربوطه شود. همچنین این اختلاف باید بعد از عضویت شما اتفاق افتاده باشد. پس عضویت در Fack را فقط مخصوص زمانیکه به مشکل برخوردید، تصور نکنید. این شرط کاملا عادلانه‌است چراکه اگر قرار باشد Unionen تمام وقت خود را برای شخصی که فقط یک ماه عضو بوده، صرف کند، حق افرادی که سالها عضو هستند و نیاز به کمک دارند، پایمال میشود.
در هر صورت اعضای جدید از روز اول میتوانید مشاوره حقوقی دریافت کنید. برای اعضای جدید، حق عضویت سه ماه اول، کاملا رایگان می باشد.
دیگر مزایای عضویت در Unionen
تخفیف در گرفتن بیمه مسکن، ماشین و ویلا از شرکت If سه ماه بیمه شخصی رایگان از förenade Liv تخفیف در میزان بهره وام مسکن از بانک های Nordea و SEB تخفیف در خدمات حقوقی (شرکت های مشاوره حقوقی) دریافت بیمه عمر زمانیکه بیکار میشوید
بیمه درآمد (inkomstförsäkring)
اگر درآمد شما بیشتر از 20،900 کرون قبل از کسر مالیات است، بیمه درآمد نیز دریافت میکنید. اگر روزی بیکار شوید، میتوانید 80% حقوق‌تان را بعد از کسر مالیات در 150 روز دریافت کنید. در حالت عادی، حقوقی که از A-kassa میگیرید بعد از 100 روز کم میشود. با داشتن ”بیمه درآمد” تا 50 روز بعد نیز همچنان 80 درصد درآمدتان را دریافت میکنید.
Unionen A-kassa
A-kassa و Fack باهم فرق دارند. عضویت در صندوق بیمه بیکاری 112 کرون می باشد و قوانین خاص خود را دارد. شما از طریق A-kassa نمی توانید درخواست کمک و مشاوره حقوقی دهید.
دانشجویان
اگر شما دانشجو هستید و در یکی از دانشگاه های سوئد (högskola /universitet) درس میخوانید، میتوانید در طول تحصیل‌تان به عنوان دانشجو عضو Unionen

ایرانیان جهان

باشید. حق عضویت شما برای تمام سال های تحصیل‌تان فقط 100 کرون است. (این هزینه یکباره است./ ماهانه نیست)
unionen به شما در نوشتن رزومه و همچنین رفتن به مصاحبه استخدامی کمک می کند.
اگر همزمان با تحصیل کار میکنید، میتوانید مشاوره های حقوقی در مورد محل کارتان کسب کنید.
رسید تمام کتاب هایی که میخرید را نگه دارید. پس از اتمام تحصیل‌تان زمانیکه عضویت خود را به کارمند تغییر دادید، میتوانید تا 3175 کرون بابت کتاب های درسی از Unionen دریافت کنید.
شما همچنین میتوانید بیمه مسکن با شرایط بسیار خوب، با قیمت 70 کرون در ماه از شرکت IF خریداری کنید.
بعد از به پایان رسیدن تحصیل‌تان، در صورتی که عضویت خود را به کارمندی تغییر دهید، کل سال اول را تنها 100 کرون حق عضویت پرداخت خواهد کرد.
بعد از پر کردن مشخصات شخصی،روی Bli medlem کلیک کنید. مشخصات دانشگاه و رشته تحصیلی‌تان و همچنین تاریخ اتمام تحصیل را انتخاب کنید. روی Spara och fortsätt کلیک کنید.
عضویت به عنوان دانشجو در Unionen

ایرانیان جهان


حق عضویت
توجه داشته باشید که حق عضویت در unionen بسته به میزان حقوق شما متغییر است. در مثال زیر حقوق درنظر گرفته شده، 20000 کرون در ماه قبل از کسر مالیات می باشد.
در حال حاضر عضویت در Unionen

ایرانیان جهان

برای سه ماه اول رایگان می باشد.
حقوقحق عضویتهزینه a-kassaمجموع
20000 کرون225 کرون112 کرون337 کرون
چگونه در Unionen عضو شوید
کارمند Yrkesverksam
اگر میخواهید بدانید، حق عضویت شما چقدر می شود، روی لینک زیر کلیک کنید. بعد از انتخاب Bli medlem här، به صفحه عضویت انتقال می یابید. در سمت راست فرم عضویت، میتوانید با وارد کردن میزان حقوق‌تان، از میزان حق عضویت ماهانه اطلاع بدست آورید.
عضویت در Unionen

ایرانیان جهان


با کلیک کردن روی Bli medlem به صفحه عضویت انتقال می یابید. بعد از پر کردن مشخصات اولیه، درباره میزان تحصیلات‌تان از شما سوال می شود، اگر بیشتر از سه سال در مقطع بعد از دبیرستان تحصیل کرده‌اید گزینه Ja را انتخاب کنید. اسم شرکتی که در آن مشغول به کار هستید را وارد کنید. اگر رئیس و یا مدیر بخشی هستید، گزینه Ja را در مرحله بعد انتخاب کنید میزان حقوق‌تان را قبل از کسر مالیات انتخاب کنید تاریخ شروع عضویت را انتخاب کنید با قبول کردن شرایط، دکمه Spara och fortsätt را بزنید. Egenföretagare
اگر شما شرکت ثبت کرده‌اید و کارفرمای خودتان هستید، همچنان میتوانید در unionen عضو شوید

ایرانیان جهان

.
با عضویت در Unionen شما بیمه های مختلفی دریافت میکنید، تا همیشه از داشتن درآمد خیالت‌تان راحت باشد. مشاوره های حقوقی و مالی همیشه در دسترس شما است. همچنین میتوانید بعد از شش ماه عضویت درخواست کمک هزینه تحصیل بدهید. برای مثال اگر نیاز دارید برای قوی کردن شرکت، دوره خاصی را بگذرانید.
Unionen حداکثر تا سقف 12800 کرون را به عنوان کمک هزینه تحصیل به شما پرداخت خواهد کرد. برای اطلاعات بیشتر با Unionen تماس بگیرید.
عضویت صاحبان شرکت Unionen

ایرانیان جهان


با کلیک کردن روی Bli medlem به صفحه عضویت انتقال می یابید. بعد از پر کردن مشخصات اولیه، درباره میزان تحصیلات‌تان از شما سوال می شود، اگر بیشتر از سه سال در مقطع بعد از دبیرستان تحصیل کرده‌اید گزینه Ja را انتخاب کنید. اگر رئیس و یا مدیر بخشی هستید، گزینه Ja را در مرحله بعد انتخاب کنید تاریخ شروع عضویت را انتخاب کنید با قبول کردن شرایط، دکمه Spara och fortsätt را بزنید.

ایرانیان جهان


Handels
سندیکای handels بعد از Unionen یکی از سندیکاهای بزرگ به حساب می آید. افرادی که مشاغل زیر را دارند میتوانند در این سندیکا عضو شوند:
کار در بوتیک کار در کیوسک کار در انبار آرایشگر گل‌فروش کار در سالن های آرایشی و ورزشی
اگر شک دارید که شغل شما، زیر مجموعه سندیکای Handels به حساب می آید یا نه، میتوانید با تلفن 0771666444 همه روزه بین ساعات 8 تا 18 تماس گرفته و از این بابت اطمینان حاصل کنید.
اگر در یکی از شاخه های شغلی بالا، تحصیل میکنید، برای مثال مشغول تحصیل در هنرستان آرایشگری هستید، میتوانید به صورت کاملا رایگان عضو سندیکای Handels شوید.
بیمه مسکن
با عضویت در سندیکای Handels شما خود به خود بیمه مسکن Folksam را نیز دریافت میکنید.
بیمه درآمد
سندیکای handels نیز مانند unionen دارای بیمه درآمد می باشد. تنها فرق این دو بیمه در این است که حداقل حقوق شما در ماه باید 25025 کرون باشد.
حق عضویت
توجه داشته باشید که حق عضویت در Handels بسته به میزان حقوق شما متغییر است. در مثال زیر حقوق درنظر گرفته شده، 20000 کرون در ماه قبل از کسر مالیات می باشد.
حقوقحق عضویتهزینه a-kassaمجموع
20000 کرون378 کرون120 کرون498 کرون

اگر درآمد شما حداکثر ماهی 9999 کرون است، شما تنها 121 کرون به عنوان حق عضویت پرداخت خواهید کرد
برای دیدن میزان حق عضویت اینجا زیر کلیک کنید. محل سکونت خود را انتخاب کنید و حقوق ماهانه‌ایی که دریافت میکنید را وارد کنید.
برای عضویت بعد از کلیک کردن روی لینک زیر، به صفحه اصلی Handels میروید. روی Jag vill bli medlem کلیک کنید.
Handels

ایرانیان جهان


Fackförbundet ST
اگر در ادارات و ارگان های دولتی مشغول به کار هستید و یا میخواهید کار کنید، بهتر است در سندیکای بزرگ ST عضو شوید. این سندیکا هم مانند unionen از مزایای بسیار زیادی برخوردار می باشد. اما چون تنها برای افرادی‌است که در ادارات مشغول به کار هستند، زیاد وارد جزئیات نمی شویم.
برای دانشجویان نیز این امکان وجود دارد که در تمام طول تحصیل، فقط با پرداخت 100 کرون عضو ST شوند.
عضویت در ST
عضویت دانشجویان در ST
ماجرای کامل مهدی
مهدی در اواخر سال 2012 اقامت دائم سوئد را دریافت کرد. مهدی بعد از تمام کردن SFI ، از طرف اداره کار به فعالیت های مختلفی پرداخت، از جمله رفتن به Praktik و همچنین کلاس های زبان Eductus. در این یک سال زبان سوئدی مهدی در حدی که اعتماد به نفس صحبت کردن را داشته باشد، خوب شد و او تصمیم گرفت دنبال کار بگردد. مهدی با توجه به تجربیات و تحصیلاتش در زمینه طراحی وب و امور کامپیوتری، به تمام شرکت هایی که در این زمینه استخدام میکردند، رزومه و Personligt Brev فرستاد.
بعد از گذشت مدتی، در یکی از گروه های فیسبوک آگهی استخدام طراح سایت در یک شرکت ایرانی، دید. مهدی که کارفرمای ایرانی را به سوئدی بخاطر مشکلات زبانی ترجیح میداد، بسیار خوشحال شد و رزومه خود را برای این شرکت فرستاد. طولی نکشید که اولین مصاحبه کاری خود را در سوئد تجربه کرد و بعد از 2 هفته برای صحبت کردن درمورد حقوق و نوشتن قرارداد به شرکت دعوت شد.
مهدی که تازه به سوئد آمده بود، از قوانین مختلف A-kassa و Fack خبر نداشت. به همین دلیل فکر میکرد که با عضو شدن در Fack خود به خود در A-kassa عضو میشود. او همچنین Lönebidrag از اداره کار داشت. در نتیجه کارفرما 62 درصد از هزینه حقوق مهدی را به عنوان کمک مالی از اداره کار دریافت خواهد کرد.
همه چیز به خوبی پیش میرفت تا سه ماه بعد که شرکت به مشکلات مالی برخورد. مهدی دومین نفری بود که بخاطر مشکلات مالی مجبور به اخراج شدن شد. یک هفته بعد از اخراج شدن مهدی، کارفرمای سابقش با او تماس گرفت:
یکی از دوستام که شرکت خیلی بزرگی داره، از سایت و بروشیر هایی که درست کردی خوشش اومد، تورو بهش معرفی کردم،
بعد از اولین مصاحبه استخدامی با شرکت جدید، مهدی برای صحبت های نهایی به شرکت دعوت شد. مهدی ماهانه 20 هزار کرون را حقوق بسیار خوبی میدانست چراکه بعد از کسر مالیات حداقل 15 هزار کرون برایش می ماند. در نتیجه به شرکت مبلغ ماهانه 20 هزار کرون را پیشنهاد داد و شرکت با کمال میل پیشنهاد او را قبول کرد و قرار شد به عنوان مسئول انفورماتیک استخدام شود.
تقریبا دو هفته از شروع کار مهدی گذشت اما خبری از قرارداد نبود. با وجود اینکه مهدی از این قضیه بسیار نگران بود، اما تصمیم گرفت صبر کند چراکه از بیکار شدن دوباره میترسید. بلاخره بعد از 20 روز رئیس شرکت به همراه مهدی به اداره کار رفتند و فرم های مربوط به کمک هزینه مالی مهدی را دریافت کردند. قرارداد استخدامی او تنظیم و امضا شد. مهدی به صورت رسمی با حقوق 20 هزار کرون در ماه جولای استخدام این شرکت سوئدی شد.
از روز اول، مهدی عضو A-kassa شد اما اینبار تصمیم گرفت در fack عضو نشود چراکه بار قبلی حتی یک تماس هم با fack نگرفت. عضویت در fack را کاملا بی ارزش و هزینه اضافی میدید. هزینه Fack ماهانه 225 بود.
همه جیز به خوبی پیش میرفت و مهدی حقوقش را به موقع دریافت میکرد. شرکت هفت شعبه در شهرهای بزرگ سوئد داشت و مورد اطمینان بسیاری از افراد بود. بعد از گذشت چند ماه، صاحبان شرکت باهم اختلاف پیدا کردند و تصمیم بر این شد که دیگر سایت نداشته باشند. اما با اینحال بخاطر طراحی کارت و ویدئو و بروشیر، مهدی همچنان استخدام شرکت باقی ماند. قرارداد مهدی به عنوان مسئول سایت تنظیم شده بود اما او در انبار نیز کمک میکرد. زمانی که صاحبان شرکت میخواستند به شهر های دیگر بروند و اجناس جدید به فروشگاه های خود تحویل دهند، مهدی هم مجبور به همراهی میشد و مسلما مهدی بود که تمام بار را خالی میکرد.
همسر مهدی بارها از او خواسته بود که با شرکا صحبت کند تا طبق قرارداد او به کار طراحی بپردازد. اما مهدی از اخراج شدن میترسید.
بعد از گذشت 8 ماه، یکی از شرکا به مهدی ایمیل داد که شرک مشکل مالی دارد و ما مجبور به اخراج کردنت هستیم. با اینحال هیچ برگه‌ایی دال بر اخراج شدن مهدی امضا نشد. (Uppsägningsblankett)
بیست و پنجم ماه بعد، مهدی حقوق نگرفت. بعد از تماس با رئیس شرکت متوجه شد که یکی از شرکا نمیخواهد پول مهدی را پرداخت کند:
یکی از شرکا: من بهت گفته بودم که اخراج شدی
مهدی: ما هیچی امضا نکردیم من 3 ماه Uppsägningstid دارم.
یکی از شرکا: همینی که هست!
مهدی که مطمئن بود برای اخراج شدن باید برگه‌ایی به نام Uppsägningsblankett را دو طرف امضا کنند، نا امید نشد و هزاران بار به شرکا زنگ زد. متاسفانه هر کدام حرف خودشان را میزدند. در آخر بعد از التماس و خواهش، مهدی حقوق آن ماه را دریافت کرد.
همسر او که خواننده ایرانیان سوئد بود، با کمک مشاور از حق و حقوق مهدی با خبر شد. تا به آن روز آنها نمیدانستند که مهدی حق semesterersättning نیز دارد. با کمک ایرانیان سوئد uppsägningsblankett تنظیم شد و مهدی این برگه را جهت امضا کردن برای یکی از شرکای شرکت برد. حال مهدی خیالش راحت بود که حداکثر تا سه ماه دیگر فقط این دردسر ها را خواهد داشت.
اما هر ماه سر بیست و پنجم، حقوق او به حسابش واریز نمیشد و بعد از تماس های مکرر میتوانست اواخر ماه حقوقش را دریافت کند. تقریبا یک ماه مانده به فسخ قرارداد، شرکت به کل دفتر خود را جمع کرد و مهدی مجبور شد برای ادامه کار به دفتر یکی از دوستان شرکا برود و ادامه کارش را آنجا انجام دهد. مهدی حقوق‌اش را به زور از شرکت می‌گرفت، در دفتر شرکت دیگری کار میکرد و راحت 4 رئیس مختلف داشت که هر کدام یک چیزی میخواستند.
امروز مهدی حدود 60 هزار کرون از شرکت طلبکار است.
اگر نمیخواهید به سرنوشت مهدی دچار شوید، توصیه میکنیم همین امروز عضو Unionen و یا هر Fack دیگری شوید.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/162883/عضویت-در-Fack-هزینه-اضافی-است؟
بستن   چاپ