ایرانیان جهان
دادگاه استکهلم سفیر پیشین سوئد در چین را از اتهاماتش تبرئه کرد
یکشنبه 22 تیر 1399 - 4:57:51 PM
ایرانیان جهان- خانم لینستد که بین سال‌های 2016 تا 2019 میلادی سفیر سوئد در جمهوری خلق چین بود، در ژانویه سال گذشته به کارگزاری و شرکت در جلسه‌ای غیرمجاز متهم شد که گفته می‌شد با هدف آزادی یک ناشر چینی-‌سوئدی از زندان‌های چین برگزار شده بود.

دولت سوئد می‌گوید از برگزاری چنین گردهمایی بی‌خبر بوده است.

گویی مینهای، نویسنده و ناشر چینی‌-سوئدی پنج سال پیش در تایلند ناپدید و بعدها معلوم شد که در یکی از زندان‌های چین است.

جلسه‌ای که سفیر پیشین سوئد آن در حاضرشده بود توسط دختر «گویی مینهای» ترتیب داده شده بود. در این جلسه برخی از تجار مشهور چینی نیز ظاهرا حضور داشتند.

خانم آنگلا گویی، دختر این نویسنده بعدها در وبلاگش درباره میهمانان این جلسه و همچنین حضور سفیر سوئد مطالبی می‌نویسد و به این ترتیب دادستان سوئد خانم لینستد را به اتهام «سوء‌استفاده از موقعیت سیاسی و لابی علیه یا له یک کشور خارجی» تحت تعقیب قرار می‌دهد.

این اولین بار پس از قرن هجدهم میلادی است که در سوئد یک سیاستمدار به این اتهام محاکمه می‌شود.

دادگاه اتهام اصلی او را مذاکره با طرف چینی بدون اینکه در تقویم سیاسی سفیر باشد، اعلام کرد اما نهایتا معلوم شد که طرف مذاکره خانم لینستد هیچکدام از مقامات پکن نبوده‌اند.

آنا لینستد در جلسه دادگاه گفت بیشتر از 30 سال است که به دولت و ملت سوئد وفادار مانده و به جز منافع کشورش به موضوع دیگری فکر نکرده است.

گویی مینهای ابتدا بین سال‌های 2015 تا 2017 میلادی در زندان بود و سپس آزاد شد. اما بار دیگر درسال گذشته میلادی به اتهام خدشه دار کردن امنیت ملی چین دادگاهی شد و حکم ده سال زندان دریافت کرد.

آنا لینستد بلافاصله پس از افشای خبر این میهمانی از سوی دولت وقت سوئد از مقام سفیری برکنار شد اما همچنان کارمند وزارت خارجه باقی ماند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/165485/دادگاه-استکهلم-سفیر-پیشین-سوئد-در-چین-را-از-اتهاماتش-تبرئه-کرد
بستن   چاپ