ایرانیان جهان
اهداف ترکیه از امضای توافقنامه نظامی با کشور‌های آفریقایی چیست؟
دوشنبه 6 مرداد 1399 - 13:23:04
ایرانیان جهان - اهداف ترکیه از امضای توافقنامه نظامی با کشور‌های آفریقایی چیست؟
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6594699
٧
٠
باشگاه خبرنگاران / اندیشکده روسی مطالعات سیاسی اوراسیا در مطلبی به بررسی اهداف ترکیه در امضای توافقنامه نظامی با همسایگان لیبی پرداخت.
اندیشکده روسی مطالعات سیاسی اوراسیا موسوم به «کیت هان» (Katehon) به بررسی جوانب توافقنامه همکاری‌های نظامی ترکیه با کشور‌های آفریقایی همسایه و هم مرز لیبی پرداخته است.
پیش از این اعلام شد ترکیه که یکی از حامیان نیرو‌های وفاق ملی لیبی است، امضای توفقنامه همکاری‌های نظامی با کشور‌های همسایه و هم مرز لیبی را آغاز کرده است. آنکارا اخیرا با کشور نیجر که در مرز جنوبی لیبی واقع شده، قرارداد همکاری نظامی امضا کرده است.
بر اساس تحقیقات این اندیشکده، این توافقنامه بین ترکیه و نیجر، کنترل آنکارا در منطقه را تقویت می‌کند و باعث نفوذ آن در کشور‌های آفریقایی به ویژه مواردی که در منطقه ساحل قرار دارند می‌شود. علاوه بر این ترکیه با امضای این توافقنامه‌ها شرایط را برای تسهیل اعزام کمک نظامی به نیرو‌های وفاق ملی و حمایت از آن‌ها فراهم می‌کند.
در گزارش این اندیشکده آمده است: نیجر به واسطه روابط خود با لیبی مشمول تحریم‌هایی شده است و از لحاظ اقتصادی در شرایط سختی به سر می‌برد. از این رو، ترکیه با این توافق به یک متحد برای نیجر تبدیل می‌شود و این کشور را از لحاظ اقتصادی و نظامی کمک می‌کند. با این حال، چنین توافقی دو سر سود است. چراکه ترکیه از این طریق به قلب آفریقا دست می‌یابد و همین امر شرایط را برای کاهش نفوذ فرانسه در قاره سیاه و پایان دادن به تهدیدات آن فراهم می‌کند.
اسماعیل بزینکا، کارشناس مسائل لیبی معتقد است امضای توافقنامه نظامی بین ترکیه و نیجر به نفع هر دو طرف است. نیجر با این توافق علاوه بر مزایای عمده اقتصادی، ثبات را به ارتش خود باز می‌گرداند و ترکیه نیز ضمن نزدیک بودن به لیبی و حمایت از نیرو‌های وفاق ملی لیبی، شرایط نفوذ به آفریقا و مقابله با تهدیدات فرانسه در این قاره را به دست می‌آورد.
گفته می‌شود کشور بعدی که به احتمال زیاد ترکیه با آن توافق نظامی امضا کند، چاد است. همکاری‌های اقتصادی و دیپلماتیک ترکیه و چاد از مدت‌ها قبل آغاز شده است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/169185/اهداف-ترکیه-از-امضای-توافقنامه-نظامی-با-کشور‌های-آفریقایی-چیست؟
بستن   چاپ