ایرانیان جهان
مونتاژ بزرگترین رآکتور همجوشی هسته ای جهان آغاز شد؛ شبیه سازی خورشید در فرانسه
پنجشنبه 9 مرداد 1399 - 12:00:19 PM
ایرانیان جهان-از چندین دهه پیش دانشمندان در حال پژوهش پیرامون رآکتور همجوشی هسته ای هستند و حالا فرایند ساخت بزرگترین نمونه آن آغاز شده و تا سال 2025 به پایان می رسد.
این رآکتور هسته ای با نام «ITER» یا «رآکتور گرماهسته ای آزمایشی بین المللی» از سال 1985 در حال توسعه است و یکی از جاه طلبانه ترین پروژه های حوزه انرژی در تاریخ بشریت محسوب می شود . هزاران دانشمند و مهندس از 35 کشور جهان در این پروژه شرکت دارند و می خواهند با الهام از واکنش های سریع و فوق العاده داغ درون خورشید، انرژی تولید کنند.
در طی این واکنش ها، هسته هیدروژن به وسیله گرمای شدید و گرانش در هم می شکند و سپس آن ها در کنار یکدیگر قرار می گیرند تا اتم های هلیوم تشکیل و مقدار زیادی انرژی آزاد شود. رآکتورهای هسته ای مانند ITER که با نام «توکامک» شناخته می شوند، می خواهند این واکنش ها را درون محفظه های دونات شکل ایجاد کنند، جایی که کویل های مغناطیسی عظیم جریان فوق العاده داغ پلاسما را هدایت و فشرده می کنند تا همجوشی انجام شود.
در حال حاضر چندین توکامک آزمایشی در سراسر جهان در حال فعالیت هستند، اما هیچ کدام از آن ها نمی توانند با ITER رقابت کنند. سال گذشته میلادی ساخت محل قرارگیری رآکتور پس از 9 کار به پایان رسید. ITER بجای اینکه برای مصرف کنندگان و صنایع برق تولید کند، برای این طراحی شده تا نشان دهد که دستگاه های همجوشی هسته ای می توانند انرژی تولید کنند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/170030/مونتاژ-بزرگترین-رآکتور-همجوشی-هسته-ای-جهان-آغاز-شد؛-شبیه-سازی-خورشید-در-فرانسه
بستن   چاپ