ایرانیان جهان
تولید نفت اوپک افزایش یافت
شنبه 11 مرداد 1399 - 13:13:50
ایرانیان جهان - تولید نفت اوپک افزایش یافت
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6611834
٩٦
٠
ایسنا /تولید نفت اوپک در ماه ژوییه با پایان یافتن کاهش تولید داوطلبانه از سوی عربستان سعودی و متحدانش در منطقه خلیج فارس و پیشرفت اندک سایر اعضا در عمل به تعهداتشان، بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرد.
نظرسنجی رویترز نشان داد اوپک که شامل 13 کشور عضو است، در ژوییه 23.32 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که 970 هزار بشکه در روز بالاتر از آمار بازبینی شده ژوئن بود.
اوپک و متحدانش شامل روسیه که گروه اوپک پلاس را تشکیل می دهند، در آوریل موافقت کردند برای مقابله با تاثیر شیوع ویروس کرونا بر تقاضا و تقویت قیمتها، تولیدشان را به میزان کم سابقه 9.7 میلیون بشکه در روز محدود کنند.
کاهش محدودیتهای قرنطینه و عرضه کمتر کمک کرد قیمت نفت برنت از رکورد اندک 16 دلار در هر بشکه در آوریل به بیش از 40 دلار صعود کند اما نگرانیها نسبت به موج دوم شیوع کرونا، رشد قیمتها را محدود نگه داشته است.
سهم اوپک از کاهش عرضه که توسط 10 عضو این گروه بر مبنای سطح تولید اکتبر سال 2018 انجام می گیرد، 6.084 میلیون بشکه در روز است. این گروه در ژوییه 5.743 میلیون بشکه در روز از این کاهش داوطلبانه را انجام داد که معادل 94 درصد پایبندی است. نرخ پایبندی اوپک در ژوئن به 111 درصد بازبینی شد.
افزایش تولید نفت اوپک در ژوییه، بزرگترین افزایش تولید این گروه از آوریل محسوب می شود. عربستان سعودی، کویت و امارات متحده عربی به منظور تسریع روند احیای بازار متعهد شده بودند علاوه بر کاهش تولید اوپک پلاس، تولیدشان را مجموعا 1.18 میلیون بشکه در روز در ژوئن کاهش دهند. بدون در نظر گرفتن تغییرات اعضای اوپک، این کاهش تولید باعث شد تولید این گروه در ژوئن پایینترین رکورد از سال 1991 به این سو باشد.
بر اساس نظرسنجی رویترز، بزرگترین افزایش عرضه در ژوییه از سوی عربستان سعودی بوده که 8.4 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد و تولیدش 850 هزار بشکه در روز نسبت به ژوئن افزایش داشت. کویت و امارات متحده عربی هم تولیدشان را افزایش داده و به سهمیه تولیدشان نزدیکتر شدند.
عراق و نیجریه که در ژوئن پایبندی خود به توافق اوپک پلاس را بهبود بخشیدند، در ژوییه تغییری نداشتند و کاهش تولید بیشتری اعمال نکردند و صادرات نفت عراق هم افزایش داشت. این دو کشور متعهد شده بودند مازاد تولیدی که از ماه مه تا ژوئن داشته اند را با کاهش بیشتر تولید در ماههای بعد جبران کنند.
اوژن واینبرگ، تحلیلگر کومرس بانک در این باره اظهار کرد: قیمتهای پایین، زندگی را برای این اعضای اوپک که ملزم شده اند تولیدشان را بیشتر کاهش دهند، دشوار کرده است.
تولید نفت ایران و لیبی در ژوییه ثابت بود و تولید ونزوئلا کاهش بیشتری پیدا کرد. هر سه کشور به دلایلی نظیر تحریمهای آمریکا و مسائل داخلی، از مشارکت در کاهش تولید معاف شده اند.
بر اساس گزارش رویترز، تولید نفت لیبی از ژانویه به دلیل محاصره بنادر و میادین نفتی توسط گروههای وفادار به ژنرال خلیفه حفتر، به شدت سقوط کرده است.
نظرسنجی رویترز بر مبنای آمار کشتیرانی، منابع خارجی، آمار رفینیتیو آیکان، اطلاعات رهگیری نفتکشها از سوی شرکتهایی مانند پترولجستیک و کپلر و اطلاعات منابع آگاه در شرکتهای نفتی، اوپک و شرکتهای مشاوره است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/170374/تولید-نفت-اوپک-افزایش-یافت
بستن   چاپ