ایرانیان جهان
علل هیئت دولت در تصویب حق مسکن کارگری
شنبه 11 مرداد 1399 - 14:44:06
ایرانیان جهان - علل هیئت دولت در تصویب حق مسکن کارگری
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6612172
٢٧٠
٠
تسنیم /مصوبه افزایش حق مسکن کارگران در شورای‌عالی کار از اواخر خردادماه به هیئت دولت ارسال شده است اما با گذشت بیش از یک ماه از ارسال این مصوبه به دولت هنوز خبری از تصویب آن نیست.
اواخر تیرماه (25 تیرماه 99) محمد شریعتمداری, وزیر کار در گفت‌وگوی اینستاگرامی درباره افزایش حق مسکن کارگران گفت: این مصوبه در کمیته فرعی کمیسیون اقتصاد دولت تصویب شده است و در حال حاضر در کمیسیون اقتصادی دولت است.
وی ادامه داد: ان‌شاءالله در هفته آینده در صحن دولت تصویب و نهایی می‌شود و بعد از تصویب ابلاغ خواهد شد, مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
طبق مصوبه شورای‌عالی کار حق مسکن در سال جاری در صورت تصویب دولت از 100هزار تومان در سال 98 به 300هزار تومان در سال 99 افزایش خواهد یافت.
البته وزیر کار در اول مرداد ماه 99 هم وعده تصویب افزایش حق مسکن کارگران را برای هفته آینده داد، اما باز هم خبری از تصویب افزایش حق مسکن کارگران نشد و این مسئله دلخوری بسیار زیاد جامعه کارگری را فراهم کرده است و آنها می‌گویند که دولت کارگران را سر کار گذاشته است و زندگی و معیشت کارگران در برنامه‌های اولویت‌دار دولت نیست.
عدم تصویب حق مسکن کارگران باعث دلخوری جامعه کارگری شده است و نمایندگان کارگران به‌نمایندگی از جامعه 14میلیونی کارگران تعلل دولت در تصویب افزایش 200هزارتومانی حق مسکن کارگران را بی‌اعتمادی به دولت می‌دانند و می‌گویند: با وجود اینکه وزیر کار در نامه ارسالی خود به جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری «قید فوریت» را ذکر است, اما تا کنون مصوبه افزایش حق مسکن در دولت بی‌نتیجه مانده است و به‌معنی این است که کارگران در اولویت کار دولت نیستند.
*تعلل دولت در تصویب حق مسکن 300هزارتومانی
محمدرضا تاجیک، عضو کمیته مزد شورای‌عالی کار درباره حق مسکن کارگران گفت: چند ماه از سال جدید گذشته است و هنوز حق مسکن 200هزارتومانی کارگران که شورای‌عالی کار یک ماه پیش آن را مصوب کرده بود پرداخت نشده است. مقرر بود این حق مسکن از ابتدای تیرماه پرداخت شود و این درحالی است که در چند ماه اخیر قیمت مسکن و اجاره مسکن وضعیت سرسام‌آوری پیدا کرده است.
 عضو شورای‌عالی کار با ابراز اینکه حق مسکن کارگران با وجود رشد سرسام‌آور قیمت اجاره پرداخت نشده است گفت: با پیگیری‌هایی که از وزارت کار داشتیم اعلام کردند که حتماً قبل از مرداد ماه 99، وضعیت حق مسکن به نتیجه برسد.
*حق مسکن 300هزارتومانی به حقوق تیرماه کارگران نرسید
ناصر چمنی, رئیس کانون‌عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور, درباره حق مسکن کارگران گفت: تا کنون خبری از تصویب حق مسکن نیست. ما به‌عنوان نماینده کارگران سال‌های سال است که احساس مسئولیت را از کارگران نمی‌بینیم.
رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگری اظهار داشت: سبد معیشت کارگران در شرایط کرونا بزرگتر شده است و به‌سمت 6میلیون تومان رفته است. دولت باید به‌روش‌های مختلف از کارگران حمایت کند چرا که با دستمزد فعلی و حق مسکن هزینه‌های زندگی کارگران تأمین نمی‌شود.
 وزیر کار در 31 خرداد ماه طی نامه‌ای به جهانگیری،‌ معاون اول رئیس جمهور نوشت: به استحضار می‌رساند بر اساس ماده 2 اصلاحی قانون راجع به طبقه‌بندی مشاغل و برقراری کمک‌هزینه مسکن کارگری مصوب 1370 مجلس شورای اسلامی کمک‌هزینه مسکن برای کارگران مشمول قانون کار سالیانه توسط شورای‌عالی کار تعیین و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.
متن نامه به این شرح است: در اجرای قانون مذکور شورای‌عالی کار در جلسه 292 مورخ هفدهم خرداد 99 با افزایش کمک‌هزینه مسکن کارگران از ماهیانه یک‌میلیون ریال به ماهیانه 3میلیون ریال موافقت نموده است لذا خواهشمند است دستور فرمایید متن پیشنهادی زیر با قید فوریت در هیئت وزیران مطرح شود.
هیئت وزیران در جلسه به‌پیشنهاد شورای‌عالی کار و به‌استناد ماده 2 اصلاحی قانون راجع به طبقه‌بندی مشاغل و برقراری کمک‌هزینه مسکن کارگری موظف 1370 تصویب کرد کمک‌هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار از ابتدای تیر 99 مبلغ سه‌میلیون ریال تعیین می شود. افزایش 200هزارتومانی حق مسکن می تواند در فیش حقوقی کارگران تغییری ایجاد کند, هرچند این تغییر بسیار اندک است اما باز هم در شرایطی که هزینه زندگی کارگران بسیار از درآمد بیشتر است, می‌تواند نقطه قوتی در تأمین معاش آنها باشد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/170417/علل-هیئت-دولت-در-تصویب-حق-مسکن-کارگری
بستن   چاپ