ایرانیان جهان
پاسخ شرکت پالایش نفت تهران به برنامه تجدید ارزیابی
پنجشنبه 23 مرداد 1399 - 11:57:03
ایرانیان جهان - پاسخ شرکت پالایش نفت تهران به برنامه تجدید ارزیابی
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6654844
٠
٠
نبض بورس /مدیر مالی پالایشگاه نفت تهران گفت: با توجه به موقوفی بودن بخشی از زمین های این شرکت و مالکیت شرکت ملی نفت بر بخش دیگری از زمین های شتران امکان افزایش سرمایه از محل زمین وجود ندارد و همچنین استهلاک ناشی از تجدید ارزیابی از محل تاسیسات و تجهیزات نیز برنامه ای برای این موضوع نداریم. 
مدیر مالی پالایشگاه نفت تهران گفت: با توجه به موقوفی بودن بخشی از زمین های این شرکت و مالکیت شرکت ملی نفت بر بخش دیگری از زمین های شتران امکان افزایش سرمایه از محل زمین وجود ندارد و همچنین استهلاک ناشی از تجدید ارزیابی از محل تاسیسات و تجهیزات نیز برنامه ای برای این موضوع نداریم.
مدیر عامل پالایش نفت تهران، حامد آرمان فر گفت: شتران یکی از بزرگترین تولید کننده فرآورده های نفتی است که خوراک آن از استان خوزستان تامین می شود
آرمان فر ادامه داد: سرمایه فعلی شرکت 4400 میلیارد تومان است که هیات مدیره با افزایش سرمایه 70 درصدی از محل سود انباشته و سایر اندوخته ها به منظور اصلاح ساختار مالی و جلوگیری از خروج نقدینگی از شرکت موافقت کرده است.
به گفته آرمان فر، روزانه 7 میلیون لیتر بنزین پاک در این پالایشگاه تولید می شود که در آینده نه چندان دور با شروع پروژه سی سی ار بنزین پاک، به بنزین یورو تبدیل خواهد شد .
وی افزود: گازوئیل مطابق استاندارد یورو تولید می شود که نسبت به پالایشگاه های دیگر یک گام جلوتر هستیم
آرمان فر همچنین با اشاره به اینکه با تهدیداتی مواجه هستیم، تاکید کرد: این موضوع وظیفه ما را دو چندان می کند
وی همچنین با اشاره به اورهال پالایشگاه طی دوران کورنا گفت: با پایان اورهال، موارد خاصی از کرونا در پرسنل نداشتیم.
 آرمان‌فر افزود : در مراتب آغازین احداث هر واحد پالایشی چنین سازوکاری نیز بطور دقیق تعریف می شود تا بر اساس آن بتوان بیشترین راندمان را از واحد مذکور دریافت کرد .
وی تاکید کرد:این ویژگی برای پالایشگاه تهران به عنوان یکی از بزرگترین و درعین حال باسابقه ترین پالایشگاه های کشور نیز پیش بینی شده است.
آرمان فر اضافه کرد: امسال این پالایشگاه درحالی اورهال و تعمیرات اساسی خود را آغاز کرد که شیوع ویروس کرونا فعالیت در صنایع نفتی و بخصوص صنایع پالایشی را با چالش روبرو کرده بود.
به گفته این مسئول تعمیرات اساسی واحدهای آیزوماکس و هیدروژن بخش شمالی پالایشگاه از روز 15 تیرماه آغاز شد و در شرایطی که تمام پروتکل های بهداشتی در این تعمیرات اجرا می‌شد این کار برای بازه زمانی 28 روزه، با بهترین راندمان ممکن در وقت تعیین شده در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد:همه کارکنان دخیل از تمام تجهیزات بهداشتی مانند ماسک و دستکش و با ضدعفونی همه بخش های درگیر کار تعمیرات پالایشگاه تهران را شروع کردند.
آرمان‌فر اضافه کرد: 84 ردیف کاری برای انجام در این تعمیرات اساسی پیش بینی و کار آغاز شد؛ بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته تخلیه و شارژ کاتالیست راکتورهای واحد آیزوماکس شماره 2 و کوره ریفورمر واحد هیدروژن شماره 2، تعویض قسمت آسیب‌دیده بدنه برج 2V-409 و همچنین تعویض همه pig tailهای ورودی کوره 2H-801 و ترمیم عایق‌های سقف این کوره که در مسیرهای حساس قرار دارند، از مهم‌ترین اقدام‌ها در تعمیرات اساسی مذکور است.
مدیر عامل شرکت پالایش نفت تهران تاکید کرد: 500 نفر از متخصصان تعمیر در صنعت پالایش برای اورهال پالایشگاه تهران انتخاب شدند تا این تعمیرات به بهترین شکل ممکن به انجام برسد.
وی ادامه داد: نکته قابل توجه در این حوزه این است که واحد آیزوماکس شماره 2 با ظرفیت اسمی بالا، آیزوفید حاصل از برج تقطیر در خلأ را به محصولات با ارزش و کیفیت بالا تبدیل می‌کند سپس گاز هیدروژن با درجه خلوص بسیار زیاد در وضعیت درنظر گرفته شده مطلوب از نظر درجه حرارت و فشار خوراک دریافتی را در مجاورت کاتالیست نیکل مولیبدن به گازهای سبک، گاز مایع، نفتای سبک و سنگین، سوخت جت و نفت گاز مرغوب، تبدیل می‌کند.
آرمان فر تصریح کرد: در چنین وضعیتی است که در می یابیم درصد کاهش یافته مقدار نفت کوره بدست آمده که یکی از آلاینده ترین مواد هیدروکربوری پالایشگاهی است و جایگزینی محصولات پراستفاده تر و پاک تر به جای آن در این فرآیند تا چه حد اهمیت تعمیرات اساسی را مشخص می کند.
به گفته آرمان فر تعمیرات اساسی واحدهای پالایشی بر پایه استانداردهای رایج مربوط به هر بخش فرآیندی و با توجه به نوع فرآیند، گزارش‌های بازرسی فنی، مهندسی، بهره‌برداری و بازدیدهای میدانی هر ساله پیش از آغاز سال بعد و عموما در تابستان ، برنامه ریزی و پس از تصویب مقامات مسئول به اجرا گذاشته می شود. در این بین یکی از مهم ترین موارد، زمان بندی معین شده است تا بر اساس آن یک واحد پالایشی درست سروقت کار تعمیرات اساسی خود را به پایان برساند.
وی اضافه کرد:پالایشگاه های ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. برنامه هماهنگ تعمیرات اساسی همه شرکتهای پالایشی مشتمل بر واحدهای تقطیر در جو و خلاء، واحدهای کاتالیستی بستر ثابت، بستر متحرک اعم از بنزین سازی، هیدروکراکر و تولید هیدروژن، کت کراکر، تصفیه میان تقطیرها، تصفیه مواد سنگین، غلظت شکن، آمین ،آر اف سی و دیگر بخش ها به همین منوال در دستور کار قرار می گیرند.
خروج واحد های تولیدی از مدار در زمان تعمیرات
وی با اشاره به خروج واحد های تولیدی از مدار در زمان تعمیرات ، گفت: این روند پالایشگران را وا می دارد تا در برنامه ای زمان بندی شده و دقیق و مثلا با وجود مصرف بالای بنزین در کشور، واحد بنزین سازی پالایشگاه ها(CR)ویا CRU، تصفیه مواد سنگین و واحدهای تقطیر وبخش ها و ملحقات انواع فرآیند های پالایشی را برای مقاطعی از مدار خارج کنند تا پس از تعمیرات اساسی مجددا به کار بگیرند.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران افزود: برنامه ریزان صنعت پالایش ایران به همین ترتیب تعمیرات اساسی دیگر واحدهای فرآیندی پالایشگاه‌ها را نیز مطابق با برنامه هماهنگ تعمیرات در موعد معین به انجام می رسانند.
به گفته آرمان فر واحدهای پالایشی درست مانند هرکارخانه ای در فرآیند کار پس از مدتی نیاز به تعمیر و بازسازی دارند که بتوانند تولید فرآورده های نفتی را همواره تداوم بدهند؛ در پالایشکاه ها مواردی مانند جرم گرفتگی، خرده گی ها و تغییرات کاملا آشکار در ساختمان تجهیزات که عموما ناشی از جریان مواد سولفوری است پیش آمدهایی رایج است.مجاورت مواد نفتی با تجهیزات وماشین آلات و قطعات پالایشگاه ها همواره می تواند این بخش ها را دچار آسیب کند و بی شک تعویض و یا بازسازی این قسمت ها ایمنی کار را در فرآیند تولید تضمین حواهد کرد.در کنار این مشکلات تاثیر منفی مواد پلیمری و ترکیبات کک نیز مسیرهای کار را مسدود می کند که می تواند در یک واحد پالایشی خسارات جبران ناپذیری به بار بیاورد.
وی با بیان اینکه مراحل حساس تعمیراساسی و یا اورهال و همچنین به روز رسانی پالایشگاه ها در ایران بطور معمول هر سه تا جهار سال یک بار انجام می‌شود؛ گفت: در این عملیات 25 تا 35 روزه تمامی دستگاه ها و تجهیزات پالایشگاه بسته شده و عملیات پالایش در طول این مدت متوقف می شود. پس از بستن تمام تجهیزات،عمده قطعات و تجهیزات باز شده و پس از رسوب زدایی و شست و شوی کامل، شناسایی و رفع عیوب احتمالی و در صورت نیاز جایگزینی قطعات جدید و بازسازی کامل تجهیزات، دستگاه ها مجددا بسته شده و راه اندازی می شوند.
آرمان فر افزود: جرم گرفتگی در واحدهای کاتالایستی پالایشگاه ها یکی از رایج ترین اتفاقاتی است که در فرآیند های پالایشی اتفاق می افتد؛ باگذشت زمان و در مراحل کاری یک پالایشگاه،موادی از ترکیبات گوگرد روی تجهیزات جمع می شود.همچنین نیتروژن و فلزات دیگر نیز با رسوب روی کاتالیست ها، سبب افت کارایی کاتالیست و کاهش طول عمر تجهیزات شده که این موضوع موجب می شود این واحد با دقت و وسواس بیشتری در طول عملیات اورهال بررسی و احیا شود.
وی با بیان اینکه یکی از وظایف مقدماتی که تعمیرکاران پالایشگاه ها در دوره های تعمیرات اساسی انجام می دهند بازرسی فنی از نقاط اتصال لوله ها و تجهیزات، بخصوص در جاهایی که جریان مواد عوض می شود است، گفت:پالایشگاه های ایرانی همواره از این نظر به شکل بسیار جدی و مداوم مورد بازرسی قرار می گیرند تا در صورت نیاز قطعات مذکور از محل خود باز شده و با قطعات جدید تعویض شوند که فرآیند پالایش و تولید انواع فرآورده همچنان تداوم یابد.
آرمان فر افزود: خوردگی های احتمالی بطور معمول چندان جلوی چشم نیستند و بر همین قاعده می توانند بسیار خطر آفرین باشند و بر این قاعده اپراتورها در نهایت دقت، مرحله به مرحله کار تعویض و یا بازسازی قطعات و تجهیزات را جلو می برند؛ این اتفاق نه تنها در پالایشگاه تهران و دیگر پالایشگاه های بزرگ کشور با حساسیتی خاص دنبال می شود بلکه به عنوان یکی از اصلی ترین سرفصل های مبحث ایمنی در تولید، توسط پالایشگران در دستور کار قرار می گیرد.
وی با تاکید بر اینکه دیگر واحدهای حیاتی پالایشگاه ها نیز در ایران همزمان با تعمیرات اساسی مورد بازبینی دقیق قرار می گیرند، افزود: تلخی حوادثی که در پالایشگاه های خارجی بوقوع پیوسته، برای فعالان صنایع پالایشی ایران تجربه هایی بسیار گرانبها هستند و به همین دلیل هم هست که تاکنون درهیچکدام از پالایشگاه های کشور حادثه ای که ناشی از عدم تعمیرات اساسی ویا کم توجهی نسبت به آن باشد به وقوع نپیوسته است.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران تاکید کرد:به کارگیری آخرین متد ها و سیستم های مدرن در تعمیرات تجهیزات پالایشگاهی موجب شده است پالایشگاه های ایران به عنوان برندی ایمن و مطمئن در جهان شهرت پیدا کنند به گونه ای که متخصصان ایرانی می توانند این توان فنی را به کشورهای نیازمند چنین خدماتی صادر کنند.
در ادامه مدیر مالی شتران، فریدون ورشوساز گفت: افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی باید از محل زمین یا تاسیسات و تجهیزات انجام شود که با توجه به اینکه افزایش سرمایه از محل تاسیسات استهلاک بالایی داشته و در سال‌های آتی شرکت را زیان‌ده می کند برنامه ای برای افزایش سرمایه از این محل نداریم.
 وی در خصوص افزایش سرمایه از محل زمین ها نیز بخشی از زمین ها موقوفی بوده و امکان تجدید از این قسمت وجود ندارد و بخشی از زمین های شتران نیز سند به نام شرکت ملی نفت است، بنابراین افزایش از محل تجدید ارزیابی شتران منتفی است.
مدیر مالی شتران همچنین در خصوص عدم عرضه دارا دوم و نیز افزایش قیمت این نمادها با توجه به اخبار قرارگیری آنها در دارا دوم نیز گفت: عرضه دارا دوم به هماهنگی وزارت نفت و اقتصاد مربوط است
ورشوساز ادامه داد: در این خصوص هماهنگی بین وزارت نفت و اقتصاد صورت می گرفت و ارتباطی به ما ندارد، درصدی از سهام شتران متعلق به پالایش و پخش است که قرار بود این درصد عرضه شود.
وی افزود: برخی نمادهای پالایشی، یعنی شتران، شبریز، شبندر و شپنا که در دارا دوم قرار داشتند گفته شده به شکل بلوکی عرضه شود.
همچنین خیری، مدیر عملیات شتران نیز در ادامه این نشست گفت: روزانه 8 میلیون لیتر گازوئیل یورو در پالایشگاه نفت تهران تولید می شود

http://www.ilandnews.ir/fa/News/173312/پاسخ-شرکت-پالایش-نفت-تهران-به-برنامه-تجدید-ارزیابی
بستن   چاپ