ایرانیان جهان
کاهش درآمد ارزی سعودی‌ها را ناچار به فروش سهام صندوق حاکمیتی کرد
شنبه 25 مرداد 1399 - 09:21:06
ایرانیان جهان - کاهش درآمد ارزی سعودی‌ها را ناچار به فروش سهام صندوق حاکمیتی کرد
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6660333
٠
٠
ایرنا / کاهش بیش از 45 درصدی درآمدهای ارزی، دولت سعودی را ناچار کرد تا با واگذاری سهام صندوق حاکمیتی خود در بورس آمریکا از این بازار خارج شود.
سازمان اوراق بهادار و بورس آمریکا بامداد شنبه گزارش داد که صندوق کل سرمایه‌گذاری عربستان (صندوق حاکمیتی)، با واگذاری سهام خود، از مجموعه شرکت‌های جهانی خارج شده است.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، سازمان اوراق بهادار و بورس امریکا اعلام کرد که صندوق کل سرمایه‌گذاری سهام خود در شرکت‌های "بوئینگ" آمریکا، "بریتیش پترولیوم انگلیس، ستاربکس" (شرکت رستوران آمریکایی)، فیسبوک، ماریوت اینترنشنال (شرکت هتل‌داری)، کوالکوم (سیستم‌های ارتباطی)، برودکام (شرکت طراحی نیمه‌رسانا در حوزه ارتباطات بی‌سیم و باند وسیع)، فایزر (شرکت داروسازی)، والت دیزنی، آی. بی. ام، بانک آمریکا، سیتی گروپ (شرکت خدمات مالی آمریکایی چند ملیتی) و توتال فرانسه را واگذار کرده است.
براساس این گزارش، صندوق کل سرمایه گذاری سعودی همچنین سهام خود در شرکت آمریکایی "سیسکو سیستمز"(تجهیزات شبکه) را نیز از 53.5 درصد به 5 میلیون و 800 هزار سهام و در شرکت "برکشایر هاتاوی" (شرکت هولدینگ آمریکایی) از 49 درصد به 218 هزار و 778 سهم و در شرکت کانادایی "نچرال ریسورسز" از 43.1 درصد به 17.1 میلیون سهم کاهش داده است.
در مقابل این صندوق سهام خود در سه شرکت "اتوماتیک دیتا پروسسینگ (شرکت ساخت برنامه و ارائه خدمات مدیریت منابع انسانی) به یک میلیون و 500 هزار سهم و ارزش 220 هزار و 600 هزار دلار، شرکت "لیو نیشن انترتینمنت" آمریکا که در زمینه سرگرمی فعالیت دارد، به 12 میلیون و 600 هزار سهم رسانده است تا ارزش سرمایه‌گذاری‌اش در این شرکت به 557 میلیون دلار برسد.
صندوق کل سرمایه‌گذاری سعودی همچنین سهام خود در شرکت کانادایی "سانکور انرژی" را نیز به 51 میلیون سهم افزایش داده است تا سرمایه‌گذاری‌اش در این شرکت نیز به 859 میلیون و 400 هزار دلار برسد.
خارج شدن صندوق کل سرمایه‌گذاری عربستان از شرکت‌های جهانی پس از آن روی‌ می‌دهد که درآمد این کشور در سه ماهه دوم سال جاری میلادی نیز حدود 45 درصد معادل 25 میلیارد و 500 میلیون دلار کاهش یافته است.
پیش از این "محمد الجدعان" وزیر دارایی عربستان در خردادماه گذشته از کاهش ذخایر ارزی این کشور خبر داده بود.
افزایش کسری بودجه عربستان و نیز کاهش درآمدهای نفتی این کشور همزمان با آن روی می‌دهد که به خاطر شیوع ویروس کرونا، برگزاری مراسم حج امسال تنها منحصر به اتباع خارجی داخل این کشور شد و این مسأله نیز درآمد دولت ریاض را از محل برگزاری حج تمتع کاهش داد.
عربستان که در سال‌ گذشته 12 میلیارد دلار از برگزاری مراسم حج تمتع و عمره درآمد کسب کرد، برنامه‌ریزی کرده بود که گردشگری مذهبی خود را تا پایان امسال به 15 میلیون نفر افزایش دهد.
اعمال محدودیت در برگزاری مراسم حج، فشار مالی بیشتری به عربستان وارد کرده است، کشوری که در شرایط کنونی با توجه به شیوع ویروس کرونا و سقوط قیمت نفت، با بحران مالی روبه‌رو است بطوری که این کشور سیاست ریاضت اقتصادی را در پیش گرفته و مجبور به گران کردن بنزین شده است.
علاوه بر این موارد هزینه های گزاف جنگ در یمن نیز دولت سعودی را با کاهش شدید منابع ارزی روبرو کرده است . 

http://www.ilandnews.ir/fa/News/173632/کاهش-درآمد-ارزی-سعودی‌ها-را-ناچار-به-فروش-سهام-صندوق-حاکمیتی-کرد
بستن   چاپ