ایرانیان جهان
پیش فروش نفت بدون ارتباط با طرح جدید
شنبه 25 مرداد 1399 - 11:11:01
ایرانیان جهان - پیش فروش نفت بدون ارتباط با طرح جدید
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6660571
٢٤٨
٠
خراسان / در حالی که شرکت بورس انرژی اطلاعیه عرضه 500 هزار بشکه نفت در قالب اوراق سلف موازی طی روز یک شنبه را منتشر کرده است، توضیحات این شرکت و روال عرضه آن اوراق نشان می دهد که این عرضه متفاوت از آن چیزی است که با عنوان گشایش اقتصادی توسط رئیس جمهور مطرح شده است.
اوراق سلف چیست و چگونه قابل معامله مجدد می شود؟
گفتنی است انتشار اوراق سلف، یکی از ابزارهای تامین مالی برای تولیدکنندگان کالاهای مختلف (آهن آلات، نفت و ...) است که با استفاده از آن یعنی پیش فروش محصولات به تامین مالی فعالیت های خود می پردازند. اوراق سلف در واقع همان خرید سلف متعارف است اما اوراق سلف «موازی استاندارد»، اوراقی است که روی معامله سلف تعریف می شود و امکان ورود به بازار ثانویه را دارد. یعنی کسی که نفت را پیش خرید می کند می تواند قبل از سررسید در بازار ثانویه آن را به فرد ثالثی بفروشد. این ابزار مدت هاست برای تامین مالی شرکت های تولیدکننده کالاهای مختلف استفاده و حدود یک سال است که توسط شرکت ملی نفت و وزارت اقتصاد برای تامین مالی تولید نفت و ... منتشر می شود.
در ادامه این عرضه ها، بورس انرژی با انتشار اطلاعیه ای از آغاز عرضه اوراق سلف موازی نفتی از روز یک شنبه 26 مردادماه خبر داد. به گزارش فارس، در همین زمینه سید علی حسینی مدیرعامل بورس انرژی درباره انتشار اوراق سلف نفتی در این بازار به فارس گفت: اوراق سلف نفتی که روز یک شنبه آینده در بورس انرژی عرضه می شود با آن چه رئیس جمهور روز چهارشنبه گذشته درباره آن صحبت کرده‌اند متفاوت است و به آن مربوط نیست. این اوراق طبق روال انتشار اوراق تامین مالی شرکت ملی نفت منتشر می شود. به گزارش فارس، به تازگی دولت طرح پیش فروش نفت خام با استفاده از اوراق سلف موازی نفتی را به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ارائه داده و این طرح هنوز در این شورا به تصویب نرسیده است. اوراق فعلی بورس انرژی که یک شنبه عرضه می‌شود، دو ساله و بر پایه نفت خام سنگین صادراتی ایران بوده و حداقل میزان سود آن، 5/18 درصد و حداکثر میزان سود آن، 19 درصد است.
تفاوت های احتمالی عرضه فعلی و آتی نفت در قالب اوراق سلف
به نظر می رسد در عرضه جدید وعده داده شده توسط رئیس جمهور، احتمالا شرایط خرید تسهیل شود تا ورود به معاملات برای عمده مردم در بازار سرمایه فراهم شود. در حالی که در خصوص اوراق فعلی چنین نیست. چرا که تعداد کارگزاری های ارائه دهنده خدمات بورس انرژی کمتر است و به طور کلی شرایط گرفتن کد معاملاتی در بورس های کالایی (بورس کالا و بورس انرژی) سخت تر از بازار سهام (بورس تهران و فرابورس ایران) است. بنابراین اگرچه ماهیت عرضه فعلی و عرضه وعده داده شده در طرح گشایش یکی است اما تفاوت هایی هم باید وجود داشته باشد. به این صورت که علاوه بر شرایط قیمت گذاری، سود تضمینی و ...، احتمالا محل معاملات نفت عرضه شده در قالب طرح گشایش متفاوت با روال فعلی باشد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/173666/پیش-فروش-نفت-بدون-ارتباط-با-طرح-جدید
بستن   چاپ