ایرانیان جهان
17 هزار خانوار پشت نوبتی در بهزیستی سیستان و بلوچستان وجود دارد
چهارشنبه 26 شهريور 1399 - 13:07:40
وزارت رفاه
ایرانیان جهان - مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت: 17 هزار خانوار پشت نوبتی در بهزیستی استان داریم که در جریان سیل در پنج شهرستان جنوبی استان اکثرا زیرپوشش قرار گرفتند و در نیمه دوم سال 98 کمک ها به یک صورت انجام شد اما از نیمه دوم به پنج مجموعه تقسیم و امسال 15 درصد همه کمک ها افزایش یافته است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان؛ عزیزالله جهان‌تیغ اظهار کرد: مجموعه فعالیت های سازمان بهزیستی در پنج معاونت بسیار گسترده و حدود 200 برنامه خلاصه می شود که شاخص‌ترین آنها پیشگیری است و بهزیستی همواره درصدد پیشگیری از آسیب های اجتماعی و جسمی در جامعه است.
وی افزود: تعدادی از بیماریها دارای عوارض طولانی مدت هستند که منشا ژنتیکی دارند و مشاوره ژنتیک می تواند در بروز بیماری ها به ویژه در ازدواج های فامیلی پیشگیرانه باشد بر همین اساس تا پایان سال 98 حدود 2 هزارو 493 مشاوره ژنتیک در استان انجام شده است.
مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان افزود: در زمینه غربالگری شنوایی که کم شنوایی را در اولین فرصت از بدو تولد تشخیص می دهد، به لطف و مدد الهی ایران جزو کشورهایی است که با کاشت حلزون توانسته این موضوع را مدیریت و به حداقل برساند.
جهان تیغ خاطرنشان کرد: در سال 91 حدود 18 هزار مورد غربالگری شنوایی برای نوزادان انجام شده که در پایان سال 98 به 66 هزارو 770 مورد رسیده و هدف نهایی اینست که در 100 درصد نوزادان متولد شده غربالگری شنوایی انجام شود.
مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت: غربالگری بینایی کودکان سه تا 6 سال برای پیشگیری از تنبلی چشم نیز در سال 91 حدود 19 هزارو 500 و در پایان سال 98 به 189 هزار مورد رسیده است.
وی افزود: مقرر شده امسال به صورت پایلوت برای اولین بار در کشور اینکار بوسیله اپتومتریست ها به صورت حرفه ای در سیستان و بلوچستان انجام شود.
جهان تیغ با بیان این که مشاوره باعث پیشگیری از بروز بسیاری مشکلات می شود، اظهار کرد: رویکرد مشاوره ای پیشگیرانه است بطوری که سال گذشته 33 هزارو 250 مورد مشاوره در استان انجام شده‌است.
وی ادامه داد: مرکز مشاوره تلفنی 1480 به صورت رایگان و تخصصی است که از 715 مورد در سال 91 به چهار هزارو 400 مورد در سال 98 رسیده و مشاوره حضوری نیز از سه هزارو 950 مورد در سال 91 به هفت هزار و 380 مورد در سال 98 افزایش یافته است.
مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت: رصد آسیب های اجتماعی یکی از بحث هایی است که به صورت ریشه ای باید مورد توجه قرار گیرد و در سال جاری مجموعه ای در حال شکل گیری است که آسیب های اجتماعی استان به صورت برش استانی جمع آوری و در کل سیستان و بلوچستان یک اطلس آسیب های اجتماعی بدست آید که در این زمینه 6 دانشگاه استان به صورت تخصصی کار می کنند و سازمان مدیریت و برنامه ریزی، معاونت امور اجتماعی استانداری و سازمان هایی که در این زمینه فعالیت می کنند مانند آموزش و پرورش، قوه قضاییه، نیروی انتظامی، زندان ها و غیره همکاری دارند.
وی افزود: در این زمینه هر ارگانی که اطلاعاتی در بحث آسیب های اجتماعی داشته باشند دور هم جمع شده تا بتوانیم با روی هم ریختن اطلاعات اطلس جامع آسیب های اجتماعی را با برش شهرستانی ارائه دهیم.
جهان‌تیغ بیان کرد: بسیاری از سازمان های مشارکتی و مردم نهاد با در دست داشتن این اطلاعات به راحتی می توانند فعالیت های خود را انجام دهند.
وی گفت: در سال جاری برنامه مثبت زندگی را داریم که شامل مراکزی با 22 خدمت تعریف شده است و هر 150 خانوار یک مددکار دارد و هدف، ارتقای کمی خدمات است و 105 مرکز در کل استان اضافه می شود و مراکز قبلی نیز تخصصی و دسترسی مددجویان راحت تر می شود.
جهان‌تیغ ادامه داد: رویکرد بهزیستی به سیستان بلوچستان مثبت است و به کارفرمایانی که مددجویان بهزیستی را بکار گیرند تسهیلات 50 تا 100 میلیون تومانی با سود کم پرداخت می شود.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/181943/17-هزار-خانوار-پشت-نوبتی-در-بهزیستی-سیستان-و-بلوچستان-وجود-دارد
بستن   چاپ