ایرانیان جهان
سوگا راه آبه را می رود؟
دوشنبه 31 شهريور 1399 - 13:23:49
ایرانیان جهان - سوگا راه آبه را می رود؟
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6792794
٦٠٩
٠
ایرنا / با تغییر نخست وزیر ژاپن این سؤال در ذهن تحلیلگران نقش بسته است که آیا این کشور در سیاست داخل و مهمتر از آن در حوزه سیاست خارجی راه متفاوتی را در پیش خواهد گرفت یا نخست وزیر جدید با پیروی از سیاست های حزبی همان راه پیشین را ادامه خواهد داد؟
هفته گذشته ژاپن شاهد تغییر دولت به دلیل بیماری نخست وزیر، آبه شینزو و بر سر کار آمدن دولتی جدید با نخست وزیری «یوشیهیده سوگا» بود. آبه در آخرین حرف‌های خود گفت: «هر روز تمام تلاش خود را صرف بهبود اقتصادی و دیپلماسی برای منافع ژاپن کرده‌ام».
ژاپن کشوری است توسعه یافته که یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیا را دارد اما این کشور نیز مانند سایر کشورها امروزه با مشکلات اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا دست و پنجه نرم می کند و اشاره آبه به اقتصاد نیز بیشتر ناشی از همین مسئله است.
آبه موضوع دیپلماسی را هم عنوان کرده است. ژاپن با مشکلات و مسائلی در رابطه با کره شمالی و چین روبه رو است و حل این مسائل از راه دیپلماسی خواسته دولت پیشین ژاپن بود.
اکنون سؤال این است که آیا دولت و نخست وزیر جدید در سیاست داخلی و خارجی همان راه آبه را خواهند رفت یا مردم ژاپن با رویکردهایی جدید در سیاست خارجی و داخلی روبه رو خواهند بود.
بسیاری در پرداختن به آقای سوگا بر پیشینه خانوادگی وی به عنوان کشاورز زاده ای که خودساخته است و پله های ترقی در سلسله مراتب سیاسی در ژاپن را با توانمندی های خود طی کرده است تأکید می کنند.
هرچند نمی توان تفاوت های فردی را در کم و کیف رهبری یک دولت و ملت نادیده گرفت اما نظام سیاسی حزبی ژاپن و غلبه نگاه حزبی در سیاست خارجی و داخلی راه را بر یکه تازی های فردی می بندد. از این رو رویکرد سوگا را باید از دریچه نظام حزبی نگریست تا تفاوت های فردی.
سوگا و آبه هر دو از یک حزب هستند و نخست وزیر جدید سال ها در کنار نخست وزیر پیشین کار کرده و دست راست شینزو آبه به شمار می رفت. شاید به همین خاطر است که سوگا قول داده است که از همان جایی شروع کند که آبه متوقف شد.
البته نباید این نکته مهم را نادیده گرفت که خصوصیات منحصر به فرد فرهنگی و تاریخی ملت ژاپن به شدت در نظام مدیریتی این کشور رسوخ کرده و چه در عرصه سیاسی و چه در حوزه اقتصاد نظم و دیسیپلین خاص ناشی از آن تداوم و ثبات را برای جامعه و نظام سیاسی این کشور به ارمغان آورده است. در فرهنگ ژاپن اصولا جمع بر فرد غلبه دارد و سلسله مراتب در ذات این فرهنگ نهفته است. در نظام سیاسی نیز چنین است و سوگا تابع سیاست های حزب لیبرال دمکرات خواهد بود.
در حال حاضر آنچه در داخل برای نخست وزیر جدید مهم است عبور از بحران اقتصادی ناشی از کرونا است.
به گزارش رسانه ها وزارت اقتصاد ژاپن اعلام کرده است که تولید ناخالص داخلی این کشور در بازه زمانی آوریل تا ژوئن امسال 7.9 درصد نسبت به سه ماهه پیش کاهش یافته است. اقتصاد ژاپن در سه ماهه دوم امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با 28.1 درصد کاهش مواجه شده است. به همین خاطر است که سوگا در اولین سخنان خود بعد از رسیدن به پست نخست وزیری گفت: تمرکزش بر احیا اقتصاد ضربه خورده از کرونا است.
به اعتقاد تحلیلگران سوگا در سیاست خارجی نیز راه آبه را خواهد رفت و نباید انتظار تغییراتی قابل توجه در قبال مسائلی مانند اختلافات با چین، کره شمالی و سیاست ژاپن در خاورمیانه و سایر نقاط دنیا را داشت.
در این مورد «محسن شریعتی نیا»، کارشناس شرق آسیا ضمن اشاره به مواضع تقریبا ثابت ژاپن در قبال مسائل بین الملل گفت: تغییر زیادی در سیاست خارجی این کشور رخ نخواهد داد.
وی در گفت وگو با ایرنا تاکید کرد که اصولاً ژاپن سیاست خارجی خود را با آمریکا هماهنگ می کند و به همین خاطر فرقی ندارد که چه کسی به عنوان نخست وزیر بر سر کار باشد. از این رو انتظا می رود سوگا در رابطه با چین، کره شمالی و خاورمیانه که جزو اولویت های آمریکا نیز به شمار می رود سیاست های پیشین را ادامه دهد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/183035/سوگا-راه-آبه-را-می-رود؟
بستن   چاپ