ایرانیان جهان
ایران، برگ انتخاباتی ترامپ
چهارشنبه 2 مهر 1399 - 13:13:52
ایرانیان جهان - ایران، برگ انتخاباتی ترامپ
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6799931
k ٣.٩
١
اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
رامین مهمان‌پرست/ دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا اخیرا تحت عنوان بازگرداندن قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران، اقدام به وضع تحریم‌های جدید علیه تهران کرده است. 
تیم ترامپ ادعا می‌کند که این تحریم‌ها را با استفاده از حق تعریف شده در قطعنامه‌های 2231 و برجام بازگردانده است. روایت و تعبیری که نه بازماندگان در برجام(بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) پذیرفتند و نه سایر اعضای غیردایم سازمان ملل متحد. به نظر من، رفتارهای اخیر شخص رییس‌جمهور ایالات متحده و تیم او را باید در زمین نزدیک شدن به روز انتخابات ریاست‌جمهوری در امریکا تفسیر کرد. از آنجا که تنها چند هفته تا روز سوم نوامبر زمان باقی مانده است، تیم رییس‌جمهور مستقر تلاش می‌کند با راه‌اندازی موج‌های تبلیغاتی پیرامون موضوع‌های مختلف، رای‌دهندگان امریکایی را تحت تاثیر قرار بدهد. در این مقطع زمانی بهبود وضعیت دونالد ترامپ در نظرسنجی‌ها و جمع‌آوری رای بیشتر، اصلی‌ترین اولویت جمهوری‌خواهان است و به منظور تحقق این هدف چند موضوع را در دستور کاری جدی قرار داده‌اند. یکی از این موضوعات در حوزه سیاست خارجی، نمایش مهار ایران است.
دونالد ترامپ تلاش می‌کند با حفظ فضای سیاست فشار حداکثری در سایه تشدید تحریم‌ها نشان بدهد که راهبرد او در مقابل ایران در دوره نخست ریاست‌جمهوری‌اش با موفقیت همراه بوده و توانسته همان ‌طور که وعده داده ‌بود، توافق هسته‌ای با ایران را از خاصیت بیندازد. بر همین اساس باید توجه داشت که تمام اقدام‌های اخیر تیم ترامپ یک جنگ روانی در بطن خود داشته و در حقیقت برای او کاربرد تبلیغاتی دارد. البته نمی‌توان منکر این قضیه شد که ایالات متحده امریکا در 4 سال اخیر به هیچ‌کدام از تعهدات بین‌المللی‌اش از عضویت در توافقنامه آب و هوایی پاریس گرفته تا همکاری با اعضای ناتو یا برجام پایبند نبوده است. در مساله ایران نکته‌ای که حائز اهمیت است، تنهایی ایالات متحده در فعال سازی مکانیسم ماشه است. از آنجا که دونالد ترامپ در ماه مه سال 2018 رسما از توافق هسته‌ای با ایران خارج و این کناره‌گیری را اعلام کرد دیگر نمی‌تواند به عنوان عضوی از برجام یا قطعنامه 2231 از حق تعیین شده در توافق برای بازگرداندن قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل متحد علیه ایران استفاده کند. با این همه دونالد ترامپ به منظور استفاده از این پروسه در زمین انتخابات پیش رو ادعا می‌کند که قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل متحد علیه ایران بازگشته‌اند. به رغم اینکه این ادعا هیچ مبنای حقوقی ندارد اما امریکایی‌ها به دنبال تشدید تحریم‌ها و تنبیه کمپانی‌ها و شرکت‌هایی هستند که با ایران قصد همکاری چه در حوزه تسلیحات و چه سایر حوزه‌ها را دارند. علاوه بر این دو موضوع که به آن اشاره شد نکته مهم دیگری که نباید از آن غافل شد، بحث عادی‌سازی رابطه رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای عربی منطقه است که شاید اصلا هدف اصلی از بازی‌های اخیر دونالد ترامپ همین مساله باشد. شاید مهم‌ترین برگ برنده ترامپ در انتخابات در حوزه سیاست خارجی این مساله و جلب نظر لابی صهیونیست‌ها در آستانه انتخابات است. هر چند که این اقدام هم برخلاف منافع مردم فلسطین صورت گرفته اما سناریویی از پیش طراحی شده‌ای بود که همزمان چند هدف را دنبال می‌کند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/183578/ایران،-برگ-انتخاباتی-ترامپ
بستن   چاپ