ایرانیان جهان
سرمقاله اطلاعات/ گران شدن حق کمیسیون املاک در پوشش ارزانی!
چهارشنبه 2 مهر 1399 - 13:13:59
ایرانیان جهان - سرمقاله اطلاعات/ گران شدن حق کمیسیون املاک در پوشش ارزانی!
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6799591
٥١
٠
اطلاعات / « گران شدن حق کمیسیون املاک در پوشش ارزانی! » عنوان یادداشت روزنامه اطلاعات به قلم کامران نرجه است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دیروز در اقدامی عجیب و بدون در نظر گرفتن حقوق مصرف کنندگان، میزان کمیسیون مشاوران املاک را افزایش داد. 
ظرف 5 سال گذشته بر اساس مصوبه اسفند 1394 کمیسیون نظارت بر فعالیت های صنفی، مبنای تعیین حق دلالی مشاوران در معاملات ملکی تا 500 میلیون تومان 5ر0 درصد و از 500 میلیون به بالا 75ر0 درصد از هر طرف معامله بود. هرچند اغلب مشاوران املاک هیچگاه پایبند به این تعرفه قانونی نبودند و برای حق الزحمه خود در معاملات ملکی حداقل یک درصد از طرفین مطالبه می کردند.
اتحادیه صنف مشاوران املاک اگرچه همواره منکر نقش اعضای خود در گرانی مسکن بوده ولی به اذعان کارشناسان بازار مسکن، این شیوه غیر منطقی قیمت گذاری در معاملات ملکی بسیاری از مشاوران را به بالابردن قیمت املاک و در نتیجه افزایش حق الزحمه خود ترغیب کرده است.
گلایه مکرر خریداران و فروشندگان املاک از این فرآیند ناعادلانه در معاملات ملکی (به دلیل نبود نماینده مستقل در سازمان حمایت) طی این سالها به سرانجام نرسید و منجر به کاهش حق کمیسیون مشاوران یا مقید سازی آنها به رعایت مصوبه اسفند 1394 نشد. اما تغییرات عمده در شاخص های کلان اقتصادی که زمینه جذب نقدینگی سرگردان به سمت بازار مسکن را فراهم آورده است، شرایط را به شکلی دیگر برای اعضای این صنف رقم زد .
ظرف یک سال و نیم اخیر با ادامه روند گرانی مسکن در تمامی شهرها درآمد مشاوران املاک و واسطه‌های ملکی از رشد خوبی برخوردار شد و مجموع رقم دریافتی آنان از طرفین معاملات به حدی بالا رفت که رونق خاصی به دلالی مسکن داد.
بهترین گواه این ادعا، افزایش غیر قابل انکار تعداد واحدهای صنفی مشاوران املاک در محلات طی سالهای اخیر است. در چنین شرایطی انتظار بر این بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف کمک به بهبود بازار و تلاش در جهت کاهش هزینه تمام شده معاملات ملکی، حق کمیسیون مشاوران املاک را کاهش دهد یا فرآیند حق الزحمه آنان را به گونه ای تعیین کند که زمینه نقش آفرینی مشاوران در گرانی قیمت مسکن از بین برود. اما سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان دیروز بدون توجه به خواست مصرف کنندگان این حوزه، در یک بازی ریاضی رقم حق کمیسیون املاک را به گونه ای اصلاح کرد که در نگاه اول نشان دهنده کاهش درآمد مشاوران املاک است، اما با کمی تعمق می توان دریافت نه تنها درآمد دلالان کاهش نیافته و بیشتر شده است، بلکه احتمال نقش آفرینی آنها در بالابردن قیمت املاک هم بالا رفته است.بر اساس مصوبه اخیر سازمان حمایت، مشاوران املاک می توانند در هر معامله ملکی 3ر0 درصد از طرفین ( مجموعا 6ر0 درصد بدون رعایت سقف قیمت ملک) دریافت کنند.
بدیهی است در شرایطی که بهای عمده واحدهای مسکونی در اغلب شهرها کمتر از 500 میلیون تومان نیست، تعیین این معیار برای حق الزحمه مشاوره املاک به معنای افزایش قابل ملاحظه درآمد آنان خواهد بود. از طرف دیگر در فرآیند جدید با حذف سقف قیمت املاک، هرچقدر بهای ملک قابل معامله بالاتر باشد، حق کمیسیون دریافتی مشاوران هم بالاتر می رود. بنابر این واضح است که مشاوران برای کسب درآمد بیشتر، فروشندگان را به افزایش قیمت املاک خود ترغیب می کنند و از عرضه واحدهای مسکونی ارزان قیمت به خریداران خودداری خواهند کرد.
این اقدام سازمان حمایت را می توان به مثابه هدیه ای ویژه برای فعالیت های دلالی در کشور و فشار مضاعف برای بالابردن قیمت املاک در ماه های آینده تلقی کرد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/183582/سرمقاله-اطلاعات--گران-شدن-حق-کمیسیون-املاک-در-پوشش-ارزانی!
بستن   چاپ