ایرانیان جهان
سرمقاله آفرینش/ تهران؛ ضرب‌وجرح خانوادگی و افزایش قیمت سکه!
چهارشنبه 2 مهر 1399 - 13:14:07
ایرانیان جهان - سرمقاله آفرینش/ تهران؛ ضرب‌وجرح خانوادگی و افزایش قیمت سکه!
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6799550
٦٩
٠
آفرینش / « تهران؛ ضرب‌وجرح خانوادگی و افزایش قیمت سکه! » عنوان سرمقاله روزنامه آفرینش به قلم آذر فخری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
با این‌که به گفته معاون اجتماعی پلیس پیشگیری پایتخت:«تعداد پرونده‌های ثبت شده درباره درگیری‌های منجر به ضرب‌وجرح عمدی خانوادگی بین زن و شوهر در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17 درصد کاهش داشته است.» اما برخی مناطق در شهر تهران، همچنان با چنین درگیری‌هایی مواجه‌اند که البته نیاز به یک بررسی آسیب‌شناسانه از سوی متخصصین امر دارد. اما البته نباید این نکته را فراموش کرد که اغلب چنین درگیری‌هایی بیشتر ریشه در مشکلات اقتصادی دارند و هر چه خانواده‌ای مشکلات اقتصادی بیشتری داشته باشد، این درگیری‌های منجر به ضرب‌و‌جرح بیشتر اتفاق خواهد افتاد.
بر اساس آمار جمع‌آوری شده از دوایر مشاوره و مددکاری کلانتری‌های شهر تهران، مناطق شرقی، شمال‌غربی و جنوب‌شرقی شهر تهران به ترتیب بیشترین میزان ثبت شکایت را در رابطه با این‌ نوع درگیری‌ها دارند.
تقریباً تمام شکایات توسط زنانی مطرح می‌شود که مورد ضرب‌وجرح عمدی همسرشان قرار گرفته‌اند. شاید یکی از عمده‌ترین دلایل چنین رفتارهای ناهنجاری، پائین آمدن آستانه تحمل افراد در خانواده است. کنترل خشم یکی از مهارت‌هایی است که اولا نیاز به آموزش و یا حداقل مطالعه دارد و دوما نیاز دارد به همدلی و مدارای یکی از طرفین برای حل کردن مسئله به‌وجود آمده. که در هر دو زمینه، خانواده‌های ما دچار کمبود هستند؛ اول این‌که نه در خانواده‌های مرجع و نه در مدارس و دانشگاه‌ها، مهارت‌های زندگی آنچنان که باید آموزش داده و تدریس نشده است. دوم این‌که گرانی بیش از حد و غیرمنطقی زندگی در همه ابعاد آن، مشکلات پنهان را رو کرده و افراد خانواده با کوچک‌ترین جرقه، وارد فضای خشم و ضرب‌وجرح می‌شوند. در میان همه این گرانی‌ها، گرانی سکه را نیز باید مدنظر قرار داد که مهریه غالب زنان کشور ماست و اکنون با کوچک‌ترین بهانه و مجادله خانوادگی، برخی زنان راهی دادگاه‌ها می‌شوند برای به اجرا گذاشتن مهریه بسیار گران‌شده خود تا به این ترتیب یا همسران خود را تنبیه کرده یا به هر طریقی حق خود را دریافت کنند؛ لاجرم یکی از عوامل زودخشمی افراد خانواده همین ماجرای گرانی همه‌جانبه و باج‌گیری برخی بانوان با تمسک به مهریه است که موجب ایجاد صف‌های طویل در دادگاه‌ها و ارائه دادخواست برای دریافت مهریه شده‌است.
همه این‌ها را بگذارید در کنار گران بودن هزینه مشاوره و طولانی‌مدت بودن پروسه آن که موجب می‌شود خانواده‌ها که دیگر رسم ریش و گیس‌سفیدی هم از میان‌شان رخت بربسته، به جان هم بیفتند. با این‌همه به گفته معاون اجتماعی پلیس پیشگیری پایتخت مراکز مشاوره کلانتری‌ها و سرکلانتری‌های پلیس پیشگیری تهران به منظور ارائه مشاوره و آموزش به زوجین برای پیشگیری از وقوع این‌ نوع خشونت‌ها به‌صورت حضوری یا تلفنی با شماره 096580 آمادگی کامل دارند.
چنین تصمیمی و ارائه چنین چنین خدماتی از سوی کلانتری‌ها امری بسیار لازم و پسندیده است، ولی مشکل عمده اغلب خانواده‌ها این است که از وجود چنین امکاناتی در شهر، خبر ندارند چون اطلاع‌رسانی در این مورد به صورت گسترده انجام نمی‌شود. کلانتری‌ها و سرکلانتری‌هایی که چنین مشاوره‌هایی را در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهند باید تمهیداتی در مورد نحوه اطلاع‌رسانی به مردم به‌ویژه در آن مناطق خاص، بیندیشند و با تراکت‌ها یا پیامک‌ها به خانواده‌ها اطلاع دهند که در صورت بروز مشکلات خانوادگی می‌توانند به این کلانتری‌ها مراجعه کنند. هرچند یکی از مشکلات عمده مردم در رابطه با مراجعه به کلانتری جرم‌انگاری این مسئله است که باید روی این ذهنیت هم کار شود تا مردم متوجه شوند که هر کس از در کلانتری وارد می‌شود الزاما مجرم نیست و شاید برای نجات زندگی خانواده اش نیاز به کمک اورژانسی دارد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/183583/سرمقاله-آفرینش--تهران؛-ضرب‌وجرح-خانوادگی-و-افزایش-قیمت-سکه!
بستن   چاپ