ایرانیان جهان
سرمقاله اعتماد/ اول فرهنگ ‌سازی کنیم
پنجشنبه 3 مهر 1399 - 02:31:53
ایرانیان جهان - سرمقاله اعتماد/ اول فرهنگ ‌سازی کنیم
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6475539
٥٤
٠
اعتماد / « اول فرهنگ ‌سازی کنیم » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته محمدجواد حق‌شناس است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
برای اینکه قانونی در جامعه الزام‌آور باشد، نیاز است تا پیش از صدور جریمه برای رعایت نکردن آن قانون، بسترهای تحقق اجرای قانون شکل داده شده باشد. اگر قانون را صرفا در قالب چند ماده و تبصره تعریف کنیم به زعم من در این صورت شاید با مفهوم قانون، آنگونه که باید و شاید برخورد درستی نکرده‌ایم.
تا زمانی که نتوانیم بستر و زمینه‌های لازم برای عمل به قانون را در دستور کار قرار دهیم عملا نتیجه مصوبات ما می‌شود، قانونی که صرفا کلماتی زینت‌بخش کتاب‌های قانون هستند و هرگز بویی از اجرا نخواهند برد. برای سامان‌دهی عبور و مرور پیاده‌های شهر هم ابتدا باید ببینیم که آیا شهرهای ما آمادگی کافی و لازم را برای پذیرا شدن قواعدی دارند که به نوعی بخواهند با زبان تهدید و ترساندن مردم از جریمه، قابلیت اجرایی داشته باشند؟ به زعم من این کار نیاز به زمان و برنامه دارد. شاید بهترین نمونه در چنین موردی، تلاش راهنمایی و رانندگی وقت برای متقاعد کردن شهروندان به استفاده از کمربند ایمنی در خودروها بود. مدت‌ها راهنمایی و رانندگی وقت با کمک گرفتن از مطبوعات، رسانه‌ها، رادیو و تلویزیون و البته با تلاش فراوان خود ماموران وقت راهنمایی و رانندگی توانست، ضرورت بستن کمربند ایمنی را به قدری بیان و تکرار کند که جامعه خود را نیازمند استفاده از کمربند ایمنی ببیند. با این تلاش و کوشش‌ها عملا استفاده از کمربند ایمنی به ارزش تبدیل شد و خود جامعه و خانواده‌ها سعی می‌کردند به راننده‌ها تذکر بستن کمربند ایمنی بدهند، فرزندان پدر و مادرشان را ترغیب می‌کردند که از کمربند استفاده کنند و اگر کسی چنین نمی‌کرد، جامعه با نگاه توام با شگفتی با او می‌نگریست. با این بسترسازی‌ها بود که افرادی که از کمربند ایمنی استفاده نمی‌کردند به اقلیت رسیدند و اینجا بود که جرایم راهنمایی رانندگی به کمک آمد. با این تجربه می‌توان گفت، جامعه‌ای که در آن 90 درصد مردم از کمربند ایمنی استفاده نکنند، جریمه‌ کردن آنها را به تبعیت از قانون وادار نخواهد کرد اما اگر این تعداد به 10 درصد برسد و همراه با آن افکار عمومی نیز از این کار حمایت کنند، آنگاه جریمه کارساز خواهد بود. آمادگی عمومی یاریگر اجرای قانون است، بسترسازی و فرهنگ‌سازی است که کمک‌ می‌کند، جریمه‌ کردن در اجرای قانون موثر واقع شود. با اشاره و در نظر گرفتن این مثال موفق می‌توان گفت، فرهنگ صحیح رفتار عابران پیاده در خیابان نیز بیش از زبان تهدید و جریمه به بسترسازی و آمادگی عمومی نیاز دارد. روزی استفاده از جریمه برای برخورد با متخلفان عابر پیاده مثمرثمر واقع خواهد شد که پیش از قانون، نگاه پرسشگر مردم، متخلف را رصد کند مثل همان اتفاقی که در نبستن کمربند شاهد آن بودیم و هستیم. در چنین شرایطی است که اگر فرد جریمه هم بشود چون جریمه او با افکار عمومی نیز همراه است، رفتار او اصلاح نیز خواهد شد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/183784/سرمقاله-اعتماد--اول-فرهنگ-‌سازی-کنیم
بستن   چاپ